Nazwa przedmiotu:
Społeczne problemy edukacji
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. Jan Zubelewicz
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_SPE
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
85 godz., w tym 30 godz. udział w ćwiczeniach; 25 godz. przygotowanie do zajęć; 15 godz. czytanie wskazanej literatury; 15 godz. napisanie referatu
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 punkt
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest ukazanie studentom złożoności problemów występujących w edukacji. Równocześnie omówione będą sposoby rozwiązywania tych problemów
Treści kształcenia:
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Edukacja: nauczanie i wychowanie. Pedagogika ogólna: dydaktyka i teoria wychowania 2. Edukacja: cele, środki, antropologiczne założenia. Pedagogika ogólna: teleologia, metodyka, antropologia filozoficzna i aksjologia. 3. Dwie strony cywilizacji Zachodu: zachowawcza i postępowa 4. Dwa stanowiska w pedagogice ogólnej: pedagogika zachowawcza (aksjocentryzm) i pedagogika postępowa (pajdocentryzm). 5. Środki pedagogiki zachowawczej: dyscyplina, autorytet osobowy i instytucjonalny nauczycieli, szkoły poprawcze, stabilny program. 6. Zachowawcza pedagogika Johanna Herbarta (1776–1841). 7. Zachowawcza pedagogika Bogusława Wolniewicza (ur. w 1927 r.). 8. Środki pedagogiki pajdocentrycznej: współdziałanie, autorytet osobowy, partnerstwo, roszczeniowość, ekspresja, kwestionowanie autorytetu instytucjonalnego nauczycieli, rezygnacja ze szkół poprawczych, zmienny program 9. Pajdocentryczna pedagogika Bogdana Suchodolskiego (1903–1992). 10. Antypedagogika Hubertusa von Schoenebecka (ur. w 1947 r.). 11. Przemoc w szkole. Przemoc uczniów wobec nauczycieli a polityka władz oświatowych 12. Czy można zwiększyć poziom kształcenia i wychowawczą rolę szkoły? 13. Reformy w szkolnictwie polskim. 14. Polityczna poprawność i edukacja. 15. Sprawdzian
Metody oceny:
Forma i warunki zaliczenia 1. Jeden referat - 5 punktów. 2. Jeden sprawdzian - 15 punktów. 2. Obowiązkowa obecność na zajęciach. Max 3 nieusprawiedliwione nieobecności. Ponadwymiarowe nieobecności wymagają odrębnego zaliczenia (pisemnego lub ustnego). 3. Ponadto dodatkowe punkty: wszystkie obecności – 3 punkty; tylko jedna nieobecność – 2 punkty; dwie nieobecności – 1 punkt Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 3.5 Uzyskał co najmniej 12,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.0 Uzyskał co najmniej 14,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.5 Uzyskał co najmniej 16,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 5.0 Uzyskał co najmniej 18,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. B. Wolniewicz, Z pedagogiki ogólnej, w: U. Schrade (red.), Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, Warszawa 2010, s. 9-34. 2. J. Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały). 3. J. Zubelewicz, Przyczyny przemocy uczniów wobec nauczycieli. Akademicka pedagogika a pedagogika Herbarta i Wolniewicza, [w:] Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2012, s. 185-211. 4. Jakich kluczowych kompetencji potrzebują Polacy w XXI wieku?, [w:] JAKI ROZWÓJ, JAKA EDUKACJA W XXI WIEKU? Czyli WIELKIE PRZEWARTOŚCIOWANIE 5.11.2011 r., Politechnika Warszawska, VI Kongres Obywatelski http://www.pfo.net.pl/ http://www.kongresobywatelski.pl/kompetencje-polakow/jakich-kluczowych-kompetencji-potrzebuja-polacy-w-xxi-wieku/461-jakich-kluczowych-kompetencji-potrzebuja-polacy-w-xxi-wieku. Literatura uzupełniająca: 1. M. Sabat („Forum Obywatelskiego Rozwoju”), Jakimi kompetencjami Polacy mogą zwyciężać w XXI wieku? , [w:]: Kompetencje dla rozwoju. Głos polskich think tanków, „Wolność i Solidarność” 2011, nr 37, s. 43-47, http://www.kongresobywatelski.pl/images/stories/ksiazki/pdf/wis-37.pdf.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_SP01
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie nauk pedagogicznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_SP02
ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy nauk pedagogicznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W_SP03
ma pogłębioną wiedzę o instytucji szkoły
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_SP01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska w zakresie edukacji
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_SP01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05