- Nazwa przedmiotu:
- Contemporary Philosophy
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. zw. dr hab. Marek Maciejczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_CP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach: 30
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 20
czytanie wskazanej literatury 20
napisanie referatu / eseju 15
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ciekawość odpowiedzi na filozoficzne pytania: co mogę wiedzieć, co mam czynić, na co mogę mieć nadzieję? (Kant). Potrzeba zrozumienia dynamiki zmian w okresie płynnej nowoczesności (współczesności).
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Kurs wprowadza w podstawowe zagadnienia filozofii współczesnej. Zdaje sprawę z różnych pojęć i zadań filozofii. Zawiera krótki zarys jej historii, a następnie przedstawia dwie prace L.Wittgensteina: Tractatus logico-philosophicus i Dociekania filozoficzne. Koncentrując się na problemach struktury i funkcji języka, nauki, etyki, religii, kultury. Celem jest ukazanie dziedzictwa kultury i zachęcenie studentów do samokształcenia, pracy nad sobą.
- Treści kształcenia:
- 1. Czym jest filozofia? Różne koncepcje filozofii, główne kierunki i postaci.
2. Sytuacja jednostki w społeczeństwie konsumpcyjnym, zacieranie aspektu etycznego w działaniu. Czy wrażliwość moralna jest warunkiem szczęśliwego życia?
3. Nurt analizy języka w filozofii XX wieku.
4. Struktura i cel Traktatu.
5. Etyka w Traktacie.
6. Wykład Etyka. Przykłady problemów etycznych.
7. Sprawdzian.
8. Późniejsza filozofia Wittgensteina. Metoda antropologiczna.
9. 10. Gramatyka religijnych przekonań. Język religii.
11.12. Kultura. Dominacja nauki w kulturze współczesnej. Wartość kultury i tradycji.
13. Sprawdzian.
14.15. Podsumowanie. Dziedzictwo Wittgensteina.
- Metody oceny:
- Dwa sprawdziany, udział w dyskusji i ew. prezentacja swoich uwag.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Ray M., Wittgenstein: The Duty of Genius, London: Vintage, 1990.
Wittgenstein’s Lectures, 1932-35, ed. by A. Ambrose, Blackwell 1979.
Wittgenstein, Lectures and Conversations on Aethetics, Psychology & Religious Beliefs. Edited by C. Barrett, Blackwell, Oxford, 1966.
L.Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, London 1974.
L.Wittgenstein Philosophical Investigations, Oxford 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- Opis przedmiotu na stronie Uczelni: https://ects.coi.pw.edu.pl/ 2.
- Uwagi:
- Nie mam uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student ma podstawową wiedzę dotyczącą różnic w zakresie przygotowania informacji przez człowieka i maszynę.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_02
- Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_03
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą roli i wpływu cyberprzestrzeni na kulturę i społeczeństwo.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi zająć własne stanowisko na temat pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania technik komputerowych na kształt kultury współczesnej.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_03
- Rozumie konieczność krytycznej analizy informacji pochodzących z Internetu i ciągłej ich konfrontacji ze źródłami tradycyjnymi.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość konieczności pogłębiania i rozszerzania własnych umiejętności i kompetencji w zakresie krytycznej analizy przekazów medialnych.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05
- Efekt K_02
- Samodzielnie dostrzega i podejmuje pracę badawczą nad wybranym zagadnieniem teoretycznym z zakresu objętego tematyką zajęć.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05