- Nazwa przedmiotu:
- Sztuka i nauka
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Dorota Borowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_SIN
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 85 godz.
W tym: 30 godz. - wykład, 25 godz. przygotowanie się do sprawdzianu, 30 godz. przygotowanie się do zajęć
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Nie ma punktów
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- przedmiot obieralny
- Cel przedmiotu:
- Ogólnym celem jest przygotowanie absolwentów kierunku administracja do rozpoznawania sztuki jako źródła wiedzy o człowieku i jego wiedzy o świecie.
Chociaż sztuka współcześnie nie pełni już takiej roli, jak dawniej, gdyż wiedzę o świecie przekazuje nauka, to nadal ma ona kolosalne znaczenie w rozumieniu świata.
Studenci poprzez poznanie sylwetek twórców oraz ich dzieł zyskają jak najszersze pole metafor i nieoczywistych skojarzeń, co niewątpliwie przyczyni się do odnajdywania tych połączeń w ich pracy. Dowiedzą się także, jak znaczący był wpływ idei filozoficznych czy odkryć naukowych na sztukę samą w sobie. Dzięki temu będą lepiej dostrzegać ich ścisły związek i wpływ na szeroko pojętą kulturę.
- Treści kształcenia:
- W trakcie wykładu mogą być omawiane takie zagadnienia jak:
- Wpływ matematyki oraz niektórych odkryć matematycznych na sztukę,
- Wpływ filozofii na sposób przedstawienia w sztuce,
- Związek neurologii ze sztuką,
- Jak niektóre odkrycia naukowe czy odkrycia z zakresu: fizjologii, chemii i fizyki warunkowały sztukę,
- Sztuka jako przedmiot badań naukowych.
- Metody oceny:
- Prace indywidualne na podstawie krótkich wypowiedzi pisemnych po każdych zajęciach.
Każda taka wypowiedź jest odpowiednio punktowana wg kryteriów, tj.:
1. Wypowiedź związana z tematem: 1 pkt
2. Własne zdanie na dany temat: 2 pkt
3. Kreatywna wypowiedź: 3 pkt
Kryteria punktacji:
Kryterium 1: Punkt otrzymuje praca, która jest powtórzeniem zdań z wykładu. Nie wystarczy go jednak przepisać, wymagane jest, żeby odbijała ona istotę/sens wykładu. Dzięki temu punkt zdobywa student, który zrozumiał o czym był wykład.
Kryterium 2: Określenie własnego zdania, tj. przyjęcie stanowiska wobec głównego tematu lub wybranej kwestii wraz z uzasadnieniem: dlaczego ktoś się z nią zgadza lub wręcz odwrotnie.
Kryterium 3: Argumentacja własnego zdania, może stanowić przyczynek do przeprowadzenia własnego badania; dłuższa wypowiedź systematyzująca, otwarcie nowego wątku wraz z informacjami związanymi z wykładem. Taka wypowiedź otrzymuje najwyższą punktację.
Kryteria oceny:
1 pkt,
3 pkt (1+2),
4 pkt (1+3),
6 pkt (1+2+3),
Na tej podstawie studenci uzyskują:
Ocena 3.0 : 10 - 17 pkt,
Ocena 3.5 : 18 - 24 pkt,
Ocena 4.0 : 25 - 33 pkt,
Ocena 4.5 : 34 – 42 pkt,
Ocena 5.0: 43 – 60 pkt.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Historia architektury, pod red. D. Jones, Warszawa 2015,
D. A. Anfam, Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 2004.
J. Baltrusaitis, Anamorfozy albo Thaumaturgus opticus, Gdańsk 2009,
J. Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2004.
M. C. Ghyka, Złota liczba, Kraków 2001,
B. Fabiani, W kręgu sztuki. Wybór gawęd, Warszawa 2015,
Ch. Seife, Zero. Niebezpieczna idea, Warszawa 2002,
O. Sacks, Antropolog na Marsie, Poznań 2009,
O. Sacks, Oko umysłu, Poznań 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- nie ma
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_SN01
- ma wiedzę w zakresie globalizacji i regionalizacji w zakresie sztuki i nauki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_SN01
- umie krytycznie analizować problemy związane ze sztuką
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_SN02
- potrafi prowadzić badania w zakresie problemów sztuki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_SN01
- ma świadomość etyki przy rożnych propozycjach i rozwiązaniach wprowadzanych w zakresie sztuki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06