- Nazwa przedmiotu:
- Budownictwo
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Hanna Jędrzejuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NS509A
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym:
a) udział w wykładach, w trakcie których studenci aktywnie uczestniczą analizując krótkie przykłady. - 30 godz.,
b) konsultacje 2 godz.
2) Praca własna studenta - 45 godz. w tym:
a) bieżące przygotowanie się do wykładów, rozwiązywanie krótkich problemów - 20 godz.,
b) opracowanie referatu - 15 godz.,
c) przygotowanie się do sprawdzianów - 10 godz.
Razem: 77 godz. - 3 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1, 3 punktu ECTS - Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym:
a) udział w wykładach, w trakcie których studenci aktywnie uczestniczą analizując krótkie przykłady. - 30 godz.,
b) konsultacje 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Fizyka inżynierska, rysunek techniczny.
- Limit liczby studentów:
- Wykłady - 150, Ćwiczenia – 30 osób/grupę.
- Cel przedmiotu:
- Poznanie uwarunkowań prawnych obowiązujących w budownictwie.
Zaznajomienie się z zasadami rysunku architektoniczno-budowlanego.
Zapoznanie się z właściwościami materiałów budowlanych.
Poznanie zasad konstrukcji budynków oraz przyswojenie podstawowych wiadomości o elementach konstrukcyjnych budynków, tj. fundamentów, ścian zewnętrznych, stropów, dachów, schodów wraz z stawianymi im wymaganiami.
Poznanie wpływu instalacji wewnętrznych na rozwiązania projektowe budynków.
Zrozumienie zagadnień wymiany wilgotnościowych w przegrodach budowlanych oraz aktualnych wymagań prawnych.
Zapoznanie się z zagadnieniami transportu ciepła i masy przez przegrody budowlane w stanie ustalonym.
Nauczenie się sposobów weryfikacji rozwiązań konstrukcyjnych pod względem wymagań cieplno-wilgotnościowych.
Poznanie zagadnień ochrony cieplnej budynków oraz metod określania zużycia energii w budynkach. Formułowanie bilansów energetycznych budynku, metodami bilansowymi i symulacyjnymi.
Nauczenie się zasad przeprowadzania adytingu energetycznego i wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego. Przyswojenie zasad racjonalnej poprawy charakterystyki energetycznej budynku.
Poznanie zagadnień komfortu wewnętrznego zależnie od konstrukcji budynku.
- Treści kształcenia:
- Aktualne wymagania prawne obowiązujące w budownictwie.
Zasady rysunku architektoniczno-budowlanego.
Materiały budowlane i ich podstawowe właściwości.
Zasady konstrukcji budynków.
Podstawowe informacje o elementach konstrukcyjnych budynków.
Wpływ instalacji wewnętrznych na rozwiązania projektowe budynków.
Zagadnienia cieplne i wilgotnościowe w przegrodach budowlanych oraz aktualne wymagania stawiane elementom konstrukcyjnym.
Określanie zużycia energii w budynkach – metody bilansowe i symulacyjne.
Zagadnienia ochrony cieplnej budynków.
Ocena energetyczna budynków. Termomodernizacja.
Zagadnienia komfortu wewnętrznego, a konstrukcja budynku.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia, ocena projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowe:
1. BUDOWNICTWO OGÓLNE, Arkady:
1.1. Tom 1 Materiały i wyroby budowlane, Stefańczyk, B. (red.), Warszawa 2010,
1.2. Tom 2 Fizyka budowli, Klemm, P. (red.), Warszawa 2010
1.3. Tom 3. Elementy budynków. Podstawy projektowania, Lichołaj, L. (red.), Warszawa 2010,
1.4. Tom 4 Konstrukcje budynków, Buczkowski, W. (red.), Warszawa 2010.
2. Albers, J. i inni: Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa 2007.
3. Chwieduk, D.: Energetyka słoneczna budynku, Arkady, Warszawa 2011.
4. Gassner, A.: Instalacje sanitarne. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa 2008.
5. Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2011.
6. Panas, J. (red.): Nowy poradnik majstra budowlanego, Arkady, Warszawa 2011.
7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [Dz.U.2002, nr 75 poz.690 z późniejszymi zmianami].
8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej, [Dz.U. 2008 nr 201 poz. 1240].
9. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane [Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414 z późniejszymi zmianami].
Uzupełniające:
1. Chwieduk, D. Modelowanie i analiza pozyskiwania oraz konwersji termicznej energii promieniowania słonecznego w budynku. PRACE IPPT • IFTR REPORTS. pp. 1-264. 11/2006, IPPT PAN, Warszawa 2006.
2. Markiewicz P.: Budownictwo ogólne dla architektów, Archi-Plus, Kraków 2011.
3. Pyrak S., Michalak, H.: Domy jednorodzinne, Arkady, Warszawa 2006.
4. Skowroński, W.: Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa 2011.
5. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. [2002/91/WE z dnia 16 grudnia 2002].
6. PN-EN ISO 6946:2008. Komponenty budowlane i elementy budynku -- Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła -- Metoda obliczania.
7. PN-EN ISO 13790:2009. Energetyczne właściwości użytkowe budynków -- Obliczanie zużycia energii na potrzeby ogrzewania i chłodzenia.
8. Materiały dostarczone przez wykładowcę w postaci elektronicznej i dostępne na stronie internetowej prowadzącego przedmiot.
- Witryna www przedmiotu:
- http://estudia.meil.pw.edu.pl/ (dostęp chroniony)
- Uwagi:
- Przedmiot pomaga w zrozumieniu zasad kompleksowego projektowania obiektów budowlanych z uwzględnieniem zagadnień ochrony środowiska.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NS509A _W1
- Student zna aktualne wymagania prawne obowiązujące w budownictwie.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W31
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt ML.NS509A _W2
- Sudent zna zasady rysunku architektoniczno-budowlanego.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W29, E1_W30
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W07
- Efekt ML.NS509A _W3
- Student potrafi wymienić podstawowe materiały budowlane i przedstawić ich podstawowe właściwości.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02
- Efekt ML.NS509A _W4.
- Student zna podstawowe zasady konstrukcji budynków.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02
- Efekt ML.NS509A _W5
- Student zna podstawowe informacje o elementach konstrukcyjnych budynków.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02
- Efekt ML.NS509A _W6
- Student zna wpływ instalacji wewnętrznych na rozwiązania projektowe budynków.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W04, E1_W20, E1_W24, E1_W25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W05
- Efekt ML.NS509A _W7
- Student posiada wiedzę dotyczącą zagadnień cieplnych i wilgotnościowych w przegrodach budowlanych oraz zna aktualne wymagania stawiane elementom konstrukcyjnym.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W05, E1_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03
- Efekt ML.NS509A _W8
- Student zna metody służące do określania zużycia energii w budynkach.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W05, E1_W12, E1_W14, E1_W16, E1_W18, E1_W24, E1_W31
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt ML.NS509A _W9
- Student zna metody ocena energetycznej budynków oraz zagadnienia związane z termomodernizacją.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W05, E1_W10, E1_W12, E1_W13, E1_W14, E1_W16, E1_W18, E1_W24, E1_W28
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NS509A _U1
- Student potrafi zweryfikować zgodność rozwiązania z aktualnymi wymaganiami prawnymi.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U05, E1_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05, T1A_U06
- Efekt ML.NS509A _U2
- Student potrafi odczytać informacje z rysunku architektoniczno-budowlanego.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U02, E1_U05, E1_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U05, T1A_U06
- Efekt ML.NS509A _U3
- Student umie wskazać sposób wykorzystania materiału budowlanego, zależnie od jego właściwości.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U01, E1_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
- Efekt ML.NS509A _U4
- Student potrafi sklasyfikować budynek pod względem konstrukcyjnym.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U01, E1_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
- Efekt ML.NS509A _U5
- Student potrafi zaproponować sposób lokalizacji instalacji wewnętrznych z uwzględnieniem konstrukcji budynków.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt ML.NS509A _U6
- Student potrafi zweryfikować rozwiązanie konstrukcyjne pod względem cieplno-wilgotnościowym. Student potrafi zaproponować prawidłowe rozwiązanie.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U05, E1_U12, E1_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt ML.NS509A _U7
- Student potrafi określić zużycie energii w budynku za pomocą metody bilansów miesięcznych.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U01, E1_U02, E1_U05, E1_U12, E1_U28
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U16
- Efekt ML.NS509A _U8
- Student potrafi ocenić budynek na podstawie wskaźników oceny. Student potrafi zaproponować sposoby poprawy charakterystyki energetycznej na podstawie bilansu cieplnego oraz wskaźników oceny.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U01, E1_U02, E1_U04, E1_U07, E1_U15, E1_U18, E1_U28
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ML.NS509A _K1
- Student umie pracować w grupie i prezentować swoje wyniki.
Weryfikacja: Prezentacja projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K01, E1_K02, E1_K03, E1_K04, E1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06