Nazwa przedmiotu:
Dociekania filozoficzne z dziećmi i młodzieżą
Koordynator przedmiotu:
mgr Maja Osińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A1_DFDM
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
85 godz., w tym 15 godz. udział na ćwiczeniach, 35 godz. przygotowanie się zajęć dyd. 35 godz. przygotowanie się do kolokwium
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 punktu ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z metodą dociekań filozoficznych, zarówno pod względem metodycznym a także praktycznym. Formuła zajęć przygotowana jest w taki sposób, aby uczestnik zajęć poznał narzędzia pracy z dziećmi i młodzieżą, a także miał możliwość uczestniczyć w procesie grupowym prowadzonym metodą dociekań filozoficznych.
Treści kształcenia:
1. Wstęp do metody dociekań filozoficznych. Podstawowe zasady procesu grupowego 2. Rola moderatora. Potrzeba stawiania pytań 3. Główne mechanizmy prowadzenia grupy metodą dociekań filozoficznych 4. Analiza tekstu kultury, rodzaje tekstu 5. Proces grupowy- aspekt psychologiczny 6. Konstrukcja argumentów, podstawy logiki 7. Sposoby pracy z grupą cz. 1- integracja i podział grupy 8. Sposoby pracy z grupą cz. 2- motywacja i ewaluacja pracy w grupie 9. Sposoby pracy z grupą cz. 3- ćwiczenia uzupełniające 10. Moderowanie procesu grupowego- praktyczny aspekt
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach, oraz zaliczenie kolokwium dotyczące metodyki pracy metodą dociekań filozoficznych, gdzie student uzyskał co najmniej 50 % możliwych punktów, 3.5 uzyskał co najmniej 60 % możliwych punktów, 4.0 Uzyskał co najmniej 70 % możliwych punktów, 4.5 Uzyskał co najmniej 80 % możliwych punktów, 5.0 Uzyskał co najmniej 90 % możliwych punktów
Egzamin:
nie
Literatura:
1. A.Pobojewska Waga pytań w procesie edukacji 2. A. Pobojewska Zajęcia warsztatowe z filozofii a relatywizm. Dyrektywa wycofania się prowadzącego z merytorycznej warstwy dialogu 3. Anna Ziemska, Łukasz Malinowski, Ludzkie ścieżki. Program nauczania etyki na I poziomie edukacyjnym 3. Piquemal Michel, Bajki filozoficzne
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt DF-W01
Posiada znajomość podstawowych terminów związanych z metodyką prowadzenia zajęć metodą dociekań filozoficznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, z pytaniami otwartymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt DF-W02
Potrafi wymienić główne założenia i cele pracy metodą dociekań filozoficznych
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, z pytaniami otwartymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06
Efekt DF-W03
Potrafi wymienić i opisać główne mechanizmy funkcjonowania grup i lokalnych grup dzieci i młodzieży. Zna terminy i definicje procesów, które w tych grupach zachodzą.
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt DF-U01
Posiada umiejętność rozumienia zjawisk społecznych i rozumienia podstawowych mechanizmów zachowania dzieci i młodzieży
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt DF-U02
Posiada umiejętność poprawnego konstruowania i przedstawiania argumentów w dyskusji
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt DF- U03
Posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi brać odpowiedzialność za powierzone zadania.
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt DF-K01
Efektywnie współdziała i pracuje w grupie.
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt DF-K02
Potrafi formułować argumenty w odniesieniu do kontekstu społecznego, wykazuje się inicjatywą w prowadzeniu dyskusji i rozwiązywaniu sytuacji problemowych
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
Efekt DF-K03
Jest świadom zasad etycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą, jest świadomy odpowiedzialności w pracy pedagogicznej
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06