- Nazwa przedmiotu:
- Dociekania filozoficzne z dziećmi i młodzieżą
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Maja Osińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_DFDM
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 85 godz., w tym
15 godz. udział na ćwiczeniach, 35 godz. przygotowanie się zajęć dyd. 35 godz. przygotowanie się do kolokwium
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 punktu ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z metodą dociekań filozoficznych, zarówno pod względem metodycznym a także praktycznym. Formuła zajęć przygotowana jest w taki sposób, aby uczestnik zajęć poznał narzędzia pracy z dziećmi i młodzieżą, a także miał możliwość uczestniczyć w procesie grupowym prowadzonym metodą dociekań filozoficznych.
- Treści kształcenia:
- 1. Wstęp do metody dociekań filozoficznych. Podstawowe zasady procesu grupowego
2. Rola moderatora. Potrzeba stawiania pytań
3. Główne mechanizmy prowadzenia grupy metodą dociekań filozoficznych
4. Analiza tekstu kultury, rodzaje tekstu
5. Proces grupowy- aspekt psychologiczny
6. Konstrukcja argumentów, podstawy logiki
7. Sposoby pracy z grupą cz. 1- integracja i podział grupy
8. Sposoby pracy z grupą cz. 2- motywacja i ewaluacja pracy w grupie
9. Sposoby pracy z grupą cz. 3- ćwiczenia uzupełniające
10. Moderowanie procesu grupowego- praktyczny aspekt
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach, oraz zaliczenie kolokwium dotyczące metodyki pracy metodą dociekań filozoficznych, gdzie student uzyskał co najmniej 50 % możliwych punktów, 3.5 uzyskał co najmniej 60 % możliwych punktów, 4.0 Uzyskał co najmniej 70 % możliwych punktów, 4.5 Uzyskał co najmniej 80 % możliwych punktów, 5.0 Uzyskał co najmniej 90 % możliwych punktów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. A.Pobojewska Waga pytań w procesie edukacji
2. A. Pobojewska Zajęcia warsztatowe z filozofii a relatywizm. Dyrektywa wycofania się prowadzącego z merytorycznej warstwy dialogu
3. Anna Ziemska, Łukasz Malinowski, Ludzkie ścieżki. Program nauczania etyki na I poziomie edukacyjnym
3. Piquemal Michel, Bajki filozoficzne
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt DF-W01
- Posiada znajomość podstawowych terminów związanych z metodyką prowadzenia zajęć metodą dociekań filozoficznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, z pytaniami otwartymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt DF-W02
- Potrafi wymienić główne założenia i cele pracy metodą dociekań filozoficznych
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, z pytaniami otwartymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06
- Efekt DF-W03
- Potrafi wymienić i opisać główne mechanizmy funkcjonowania grup i lokalnych grup dzieci i młodzieży. Zna terminy i definicje procesów, które w tych grupach zachodzą.
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt DF-U01
- Posiada umiejętność rozumienia zjawisk społecznych i rozumienia podstawowych mechanizmów zachowania dzieci i młodzieży
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt DF-U02
- Posiada umiejętność poprawnego konstruowania i przedstawiania argumentów w dyskusji
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
- Efekt DF- U03
- Posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi brać odpowiedzialność za powierzone zadania.
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt DF-K01
- Efektywnie współdziała i pracuje w grupie.
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt DF-K02
- Potrafi formułować argumenty w odniesieniu do kontekstu społecznego, wykazuje się inicjatywą w prowadzeniu dyskusji i rozwiązywaniu sytuacji problemowych
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt DF-K03
- Jest świadom zasad etycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą, jest świadomy odpowiedzialności w pracy pedagogicznej
Weryfikacja: Aktywne uczestnictwo podczas zajęć: analiza tekstu, praca w grupie, prezentacja wyników pracy w grupie i indywidualnej na forum grupy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06