- Nazwa przedmiotu:
- Cywilizacja informacyjna
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Jacek Janowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_CI
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h, w tym 30h udział w zajęciach, 45h praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- do uzupełnienia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zidentyfikowanie i zdefiniowanie głównych problemów związanych z upowszechnieniem technicznym informacji w poszczególnych sferach ludzkiej aktywności politycznej, ekonomicznej, spłocznej, kulturowej itd.
- Treści kształcenia:
- Cywilizacja informacyjna oznacza rozległy zespół zagadnień kształtujących się na styku tradycyjnie – etycznie pojmowanej (wyjaśnianej) cywilizacji oraz aktualnie - technicznie traktowanej (wykorzystywanej) informacji. W rezultacie zachodzi potrzeba lepszego rozpoznania i szerszego spopularyzowania kryjącej się pod tym określeniem rzeczywistości. Na problematykę cywilizacyjną składają się wymagające omówienia zagadnienia:
1. Etymologia cywilizacji.
2. Geneza cywilizacji.
3. Definicja cywilizacji.
4. Klasyfikacje cywilizacji.
5. Rodzaje cywilizacji.
6. Składniki cywilizacji.
7. Rozwój cywilizacji.
8. Kondycja cywilizacji.
9. Cechy cywilizacji.
10. Zasady cywilizacyjne.
11. Istota cywilizacji.
12. Rola cywilizacji.
13. Konflikty cywilizacyjne.
14. Uniwersalizacja cywilizacji.
15. Przyszłość cywilizacji.
16. Upadek cywilizacji.
- Metody oceny:
- Egzamin ustny.
Student powinien na ocenę:
- dostateczną (3.0) - odpowiedzieć w pełni poprawnie na jedno z trzech pytań a na drugie w stopniu wskazującym na jakąś znajomość odpowiedzi
- dostateczną z plusem (3.5) - odpowiedzieć w pełni poprawnie na jedno z trzech pytań a na drugie w stopniu wskazującym na zadawalającą znajomość odpowiedzi
- dobrą (4.0)- odpowiedzieć w pełni poprawnie na dwa z trzech zadanych pytań,
- dobrą z plusem (4.5) - odpowiedzieć w pełni poprawnie na dwa z trzech pytań, a na trzecie w stopniu wskazującym na pewną znajomość odpowiedzi
- bardzo dobra (5.0)- odpowiedzieć w pełni poprawnie na trzy z trzech zadanych pytań.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Friedman T. L, Świat jest płaski: krótka historia XXI wieku, przekł. T.Hornowski, Poznań 2006
2. Janowski J., Cyberkultura prawa: Współczesne problemy filozofii i in-formatyki prawa, Warszawa 2012
3. Szewczyk A. (red.), Dylematy cywilizacji informacyjnej, Warszawa 2004
4. Kaku M., Wizje czyli jak nauka zmieni świat w XXI wieku, Warszawa 2010
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01, W02
- Posiada wiedzę czym jest cywilizacja i jakie są najczęściej spotykane sposoby jej pojmowania.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W02 , K_W03, K_W04, K_W07, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W11, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
- Efekt W01, W02, W08, W10
- Zna globalne trendy powoduje upowszechnienie się technologii informacyjnej.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W02 , K_W05, K_W08, K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10, , S1A_W05, S1A_W06
- Efekt K10
- Zna wpływ technologii na możliwości przetwarzania informacji.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
, S1A_W05, S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01, U02, U03, U10
- Potrafi określić i ocenić wyznaczniki postępu cywilizacyjnego.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U08, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U03, U08, U10
- Potrafi właściwie zdiagnozować prawidłowości zachodzące w globalnej cywilizacji informacyjnej.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U08, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U01, U02, U03, U04, U08
- Potrafi określić i przeanalizować korzystne i niekorzystne wpływy techniki na człowieka.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01, K04, K05, K09,
- Jest w stanie dobierać narzędzia informacyjne w celu pogłębiania, międzyludzkich relacji.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K01, K04, K05, K06, K09
- Ma zdolność odróżniać informacje istotne od nieistotnych dla kształtowania życia społecznego.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05, K_K06, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K01, K04, K05
- Ma świadomość wskazywać na etyczne i techniczne czynniki wpływające na całokształt życia jednostki i zbiorowości.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07