- Nazwa przedmiotu:
- Rozwiązywanie sporów prawnych w administracji publicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Robert Kędziora
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_RSPAP
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna studenta - 40 godz., w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych) - 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz. Łączny nakład pracy studenta - 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS, co odpowiada 35 godz. kontaktowym.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS, co odpowiada 40 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu prawa i postępowania administracyjnego.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w teorię i praktykę rozwiązywania sporów prawnych w sferze administracji publicznej. Studenci poznają przyczyny, strukturę i charakter sporów prawnych, a następnie analizują skuteczność metod ich rozwiązywania. Punktem wyjścia tej analizy jest orzeczniczy model rozstrzygania sporów prawnych, a następnie - alternatywne sposoby rozwiązywania tego typu sporów. Analiza jest prowadzona na podstawie obowiązujących i projektowanych rozwiązań normatywnych polskiego systemu prawnego na tle prawnoporównawczym. Studenci - w przyszłości pracownicy administracji publicznej - uzyskują wiedzę na temat źródeł potencjalnych konfliktów i realnych sporów w sferze prawa administracyjnego oraz praktycznej przydatności i adekwatności poszczególnych metod rozwiązywania sporów prawnych.
- Treści kształcenia:
- 1. Pojęcie konfliktu i sporu w teorii nauk społecznych.
2. Spór prawny jako przykład konfliktu interesów - struktura sporu prawnego.
3. Źródła sporów w sferze administracji publicznej - podmioty sporów w prawie administracyjnym.
4. Orzeczniczy (adjudykacyjny) model rozstrzygania sporów prawnych.
5. Typologia alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów prawnych - pojęcie uzgodnienia w sferze prawnej, mediacji, koncyliacji i arbitrażu.
6. Modele wielopodmiotowych procedur administracyjnych - sporne interesy stron postępowania administracyjnego - sporne postępowanie administracyjne.
7. Ugoda administracyjna.
8. Umowa w sferze prawa administracyjnego.
9. Porozumienie administracyjne, uzgodnienie i inne formy współdziałania organów administracji publicznej.
10. Spory kompetencyjne w prawie administracyjnym.
11.Organ administracji publicznej w charakterze mediatora.
12. Rozstrzyganie sporów prawnych przez sąd administracyjny; mediacja w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
13. Podsumowanie zajęć; zaliczenie.
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: 1. aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, dyskusjach); 2. uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi i/lub testowymi.
Ocena za przedmiot:
Ocena - Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie/umie/potrafi:
3.0 - uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
3.5 - uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
4.0 - uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
4.5 - uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
5.0 - uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. R. Kędziora, Ogólne postępowanie administracyjne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2015, rozdz. 2 par. 6-7, rozdz. 4 par. 21, rozdz. 9 par. 50.
2. Z. Kmieciak, Mediacja i koncyliacja w prawie administracyjnym, Wyd. Zakamycze, Kraków 2004.
3. Płaszczyzny konfliktów w administracji publicznej, red. M. Tabernacka, R. Raszewska-Skałecka, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
4. Polskie sądownictwo administracyjne - zarys systemu, red. Z. Kmieciak, C.H. Beck, Warszawa 2015, rozdz. III-VI.
5. R. Suwaj, Judycjalizacja postępowania administracyjnego, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
Z. Cieślik, Umowa administracyjna w państwie prawa, Wyd. Zakamycze, Kraków 2004.
K. Czub, Prawo własności intelektualnej. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2016, rozdz. VII.
A. Skoczylas, Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość przez NSA, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008.
A. Skóra, Współuczestnictwo w postępowaniu administracyjnym, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2009.
Umowy w administracji, red. J. Boć, L. Dziewięcka-Bokun, Wyd. Kolonia Limited, Wrocław 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawową terminologię w zakresie pojęć i definicji dotyczących problematyki sporów prawnych w sferze administracji publicznej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
- Efekt W_02
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat klasycznych sposobów rozstrzygania sporów prawnych w sferze prawa administracyjnego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
- Efekt W_03
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat alternatywnych metod rozwiązywania sporów prawnych w sferze administracji publicznej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi posługiwać się pojęciami prawnymi z zakresu prawa i postępowania administracyjnego w celu zrozumienia analizy zjawisk prawnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi samodzielnie zdobywać i weryfikować wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_03
- Posiada umiejętność samodzielnego merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów, w tym stawiania tez, trafnego formułowania wniosków, tworzenia syntetycznych podsumowań i ocen wybranych problemów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie skutecznego rozwiązywania sporów prawnych w sferze administracji publicznej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_03
- Potrafi odpowiednio i rzeczowo ocenić priorytety służące realizacji określonego lub narzuconego zadania, dba o terminową i efektywną realizację zadań.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07