- Nazwa przedmiotu:
- Problemy cywilizacji Zachodu
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Jan Zubelewicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_PCZ
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 85 godz., w tym
30 godz. udział w ćwiczeniach; 25 godz. przygotowanie do zajęć; 15 godz. czytanie wskazanej literatury; 15 godz. napisanie referatu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami politycznymi, jak np.: strefa wpływów, hierarchizacja państw (narodów), stanowiska polityczne i ich przesłanki antropologiczne. Wybrane zjawiska polityczne analizowane będą na tle przeobrażeń w cywilizacji Zachodu.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Źródła cywilizacji Zachodu: filozofia grecka, wczesne chrześcijaństwo, prawo rzymskie.
2. Fundamenty cywilizacji Zachodu: chrześcijaństwo, idea wspólnotowości, nauki przyrodnicze, niektóre zasady prawa rzymskiego oraz demokracja i technologia
3. Czynniki rozkładowe cywilizacji Zachodu: osłabianie sił dośrodkowych i powiększanie sił odśrodkowych
4. Cywilizacja Zachodu a inne cywilizacje. O poczuciu winy ludzi cywilizacji Zachodu
5. Zachód a islam
6. Wspólnota i ksenofobia. Poziomy ksenofobii. O ksenofobii i ojkofilii.
7. O zmniejszaniu kar. Aktywizm prawniczy
8. Rola „politycznej poprawności
9. Problemy demograficzne cywilizacji Zachodu
10. Destrukcyjna rola anarchizmu politycznego, społecznego, prawniczego, edukacyjnego
11. Destrukcyjna rola skrajnego egalitaryzmu
12. Desakralizacja świata. Czy chrześcijaństwo staje się marginesową religią? Chrześcijaństwo a inne religie
13. O ambiwalentności rozwoju technologicznego
14. O etatyzacji życia. Państwo opiekuńcze a „państwo stróż nocny”.
15. Sprawdzian
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia
1. Jeden referat - 5 punktów. 2. Jeden sprawdzian - 15 punktów.
2. Obowiązkowa obecność na zajęciach. Max 3 nieusprawiedliwione nieobecności. Ponadwymiarowe nieobecności wymagają odrębnego zaliczenia (pisemnego lub ustnego).
3. Ponadto dodatkowe punkty: wszystkie obecności – 3 punkty; tylko jedna nieobecność – 2 punkty; dwie nieobecności – 1 punkt
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
3.5 Uzyskał co najmniej 12,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.0 Uzyskał co najmniej 14,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.5 Uzyskał co najmniej 16,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
5.0 Uzyskał co najmniej 18,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. R. Buchanan, Śmierć Zachodu, Wrocław 2005 (wybrany fragment).
2. R. Nisbet, Przesądy. Słownik filozoficzny, Warszawa 1998
3. B. Wolniewicz, O Polsce i życiu, Komorów 2011 (wybrany fragment).
4. Z. Musiał, B. Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota, Komorów 2010 (wybrany fragment.
5. J. Zubelewicz, Czynniki rozkładowe w cywilizacji Zachodu, w: J. Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, s. 25-28.
Literatura uzupełniająca:
1. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2000
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_PC01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie cywilizacji Zachodu
Weryfikacja: sprawdzian i referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_PC01
- Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska w zakresie cywilizacji Zachodu
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
- Efekt U_PC02
- Umie myśleć krytycznie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_PC01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat, dyskusja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_PC02
- Rozumie przyczyny powstawania konfliktów cywilizacyjnych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07