- Nazwa przedmiotu:
- Źródła i rozwój dynamizmu życiowego człowieka
- Koordynator przedmiotu:
- dr Elżbieta Supryn-Dulko
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- RDC
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- aktywny udział w ćwiczeniach - 30 godz. (15 spotkań x 1,5 godz.)
praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- udział ćwiczeniach (prowadzący obecny jest w trakcie ćwiczeń) - 30 godz. co odpowiada ok 1,2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- aktywny udział w ćwiczeniach (np. grach, elementach warsztatowych, pracach w podgrupach, dyskusjach), wykonuje zadania wskazane prze prowadzącego oraz praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego przygtowania/wprowadzenia
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi dotyczącymi zdolności i twórczości, a także technikami stymulującymi myślenie twórcze człowieka. Studenci poznają własne możliwości, jak i ograniczenia w tym zakresie. Analizują też bariery, które mogą ów potencjał twórczy i własny rozwój blokować.
- Treści kształcenia:
- 1. Zagadnienia twórczości, terminologia możliwości stymulacja
2. Bloki emocjonalne i intelektualne w rozwoju myślenia twórczego
3. Płynność werbalna jako czynnik warunkujący płynność myślenia – prezentacja technik.
4. Analiza funkcjonalna, łamania stereotypów myślenia
5. Metoda konstruktywnej krytyki jako klucz do wynalazczości i pomysłów innowacyjnych
6. Stymulatory i inhibitory twórczości człowieka
7. Zagadnienia synektyki w nawiązaniu do problemów racjonalizacji
8. Metody ćwiczenia wyobraźni i podwyższania poziomu myślenia twórczego
9. Zasady obrony swoich praw w promowaniu własnych pomysłów
10. Uwarunkowania oporu i blokad w rozwoju własnych pomysłów
11. Okresy krytyczne w rozwoju myślenia twórczego
12. Cechy osobowości twórczej.
13. Rodzaje nadwrażliwości poznawczej
14. Typowe zachowania twórców
15. Techniki podnoszenia własnego potencjału twórczego.
- Metody oceny:
- Aktywny udział w zajęciach. Ćwiczenie technik i metod prezentowanych na zajęciach. Poprawne wypełnienie końcowego zadania będącego podsumowaniem zdobytych wiadomości na przykładach.
3,0 – student ma 4 nieobecności ale oddał wykonane w domu zadania z zajęć,
3,5 – student uczestniczył w zajęciach aktywnie, ale jego praca była lakoniczna,
4.0 – student był na zajęciach. Oddał poprawne wykonane prace w czasie zajęć i uzupełnił je w domu,
4,5 – student w czasie zajęć wykazał się znajomością zadanej literatury. Poprawnie wykonał prace na zajęciach i uzupełnił w domu te, które tego wymagały,
5,0 – student był na wszystkich zajęciach oddał poprawnie wszystkie prace z zajęć i wykonane w domu, wykazał się przy tym dużą znajomością literatury i terminologii, duża aktywność.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Necka E. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków, 1998;
Necka E. Trening Twórczości, Impuls , Kraków, 1998;
Tokarz A.(red.) Stymulatory i inhibitory twórczości, wyd. SAWW Poznań, 1991;
Literatura uzupełniająca:
Dąbrowska E. Twórczość – wyznania XXI wieku, wyd. Impuls , Kraków 2003;
Szmidt K.J. (red.) Dydaktyka twórczości, Impuls, Kraków 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt RDC_W01
- Zna podstawową terminologię w zakresie zdolności i twórczego myślenia.
Weryfikacja: Sprawdzanie prac studentów pod kątem znajomości zasad stymulacji możliwości umysłu dotyczącej myśli twórczej. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21, K_W23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W10, T1A_W09
- Efekt RDC_W02
- Ma wiedzę na temat możliwości stymulacji twórczej.
Weryfikacja: Sprawdzanie prac studentów pod kątem znajomości zasad stymulacji możliwości umysłu dotyczącej myśli twórczej. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W11
- Efekt RDC_W03
- Ma wiedzę dotycząca barier w rozwoju potencjału twórczego.
Weryfikacja: Sprawdzanie prac studentów pod kątem znajomości zasad stymulacji możliwości umysłu dotyczącej myśli twórczej. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt RDC_U01
- Potrafi poprawnie zastosować poznane techniki do stymulacji twórczości: zna ograniczenia i próbuje je omijać
Weryfikacja: Umie i rozumie zasadność pracy nad stymulacją twórczego myślenia, pamięta o zagrożeniach możliwych trudnościach. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt RDC_U02
- Potrafi poprawnie zastosować poznane techniki do stymulacji twórczości: zna ograniczenia i próbuje je omijać
Weryfikacja: Umie i rozumie zasadność pracy nad stymulacją twórczego myślenia, pamięta o zagrożeniach możliwych trudnościach. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07
- Efekt RDC_U03
- Potrafi zidentyfikować bariery i ograniczenia rozwoju twórczego.
Weryfikacja: Umie i rozumie zasadność pracy nad stymulacją twórczego myślenia, pamięta o zagrożeniach możliwych trudnościach. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt RDC_K01
- Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w pracy zespołowej.
Weryfikacja: Potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy. Jest gotowy do współpracy z indywidualistami. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt RDC_K02
- Jest świadom możliwości przekazywania swoich umiejętności
Weryfikacja: Potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy. Jest gotowy do współpracy z indywidualistami. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T2A_K07, T1A_K06
- Efekt RDC_K03
- Jest świadom własnych możliwości i ograniczeń w pracy z innymi.
Weryfikacja: Potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy. Jest gotowy do współpracy z indywidualistami. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T2A_K07