Nazwa przedmiotu:
Instytucje zjednoczonej Europy
Koordynator przedmiotu:
dr Małgorzata Rzeszutko-Piotrowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
do weryfikacji
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15h wykład i 10h praca własna: razem 25h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: Przedmiot pozwoli zrozumieć istotę systemu instytucjonalnego UE oraz poznać okoliczności powstania i ewolucji systemu instytucjonalnego. Przedmioty wprowadzające: Podstawy prawoznawstwa, Prawo konstytucyjne.
Limit liczby studentów:
dla calego roku
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem funkcjonowania najważniejszych instytucji zjednoczonej Europy oraz przedstawienie podstawowych regulacji związanych z prawem Unii Europejskiej. W szczególności celami przedmiotu, jest: 1. zdobycie wiedzy na temat instytucji Unii Europejskiej łącznie z ich charakterem prawnym, składem, kompetencjami oraz strukturą wewnętrzną; 2. omówienie historii procesu integracji europejskiej, z rozróżnieniem pojęć: Unia Europejska i Wspólnota Europejska. Przedstawienie hierarchii źródeł prawa w Unii Europejskiej, a także określenie roli instytucji w zakresie funkcjonowania UE. 3. zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i procedurami stanowienia prawa Unii Europejskiej oraz ukazanie relacji między prawem UE a prawem krajowym i przedstawienie podstawowych założeń dotyczących procesu implementacji prawa europejskiego do porządku krajowego. 4. zdobycie wiedzy na temat istoty integracji europejskiej, jego idei, podstawowych wiadomości dotyczących przystąpienia Polski do UE.
Treści kształcenia:
Studia niestacjonarne Wykłady (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin 1.Wprowadzenie do problematyki Unii Europejskiej. Koncepcje integracji europejskiej. Geneza i rozwój. 3. 2. Historia WE/UE: powojenne początki, traktaty rzymskie, Jednolity Akt Europejski. Powstanie i rozwój systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej. 3. 3.Rada Europejska jako instytucja unijna. a) skład b) organizacja pracy c) funkcje d) problem reprezentowania Polski w spotkaniach Rady Europejskiej Rada Unii Europejskiej. Skład, struktura i sposób funkcjonowania. 3. a) skład b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy c) funkcje (prawodawcze, kreacyjne, kontrolne, międzynarodowe) d) podejmowanie decyzji większością kwalifikowaną 4.Komisja Europejska. Skład, struktura i sposób funkcjonowania. Procedura komitetowa (komitologia). a) skład i status członków b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy c) funkcje (kontrolne, decyzyjne, wykonawcze, międzynarodowe) 3. 5. Parlament Europejski i jego demokratyczna legitymacja. Skład, struktura i sposób funkcjonowania. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. a) skład i status członków b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy Prezydium, Konferencja Przewodniczących, Konferencja Przewodniczących Komisji, Grupy polityczne, Komisje parlamentarne, Sekretariat Generalny) c) funkcje (legislacyjne, budżetowe, kontrolne, kreacyjne, międzynarodowe) d) Rzecznik Praw Obywatelskich 3.
Metody oceny:
Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. 3.5 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości. 4.0 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Potrafi dokonać analizy wcześniej obowiązujących traktatów i wyciągać wnioski, na temat zmian, jakie zaszły w funkcjonowaniu instytucji /Wspólnot/ Unii Europejskiej. Potrafi pracować z dokumentami źródłowymi wyszukując z nich kluczowe informacje. 4.5 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Potrafi dokonać analizy wcześniej obowiązujących traktatów i wyciągać wnioski, na temat zmian, jakie zaszły w funkcjonowaniu instytucji /Wspólnot/ Unii Europejskiej. Potrafi pracować z dokumentami źródłowymi wyszukując z nich kluczowe informacje. Dodatkowo potrafi operować wiedzą w większym zakresie szczegółowości. 5.0 Student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Ewelina Cała-Wacinkiewicz: System instytucjonalny Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu Lizbońskiego, pytania, testy, kazusy, tablice, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009; 2. Aureliusz Wlaź: Instytucje Unii Europejskiej, (broszura), wydawca: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa 2010; 3. Ewa Skibińska: Instytucje Unii Europejskiej, w: „Edukacja Prawnicza” nr 6(117) czerwiec 2010Jan Barcz, Maciej Górka: System instytucjonalny Unii Europejskiej. System Prawa Unii Europejskiej. Podręcznik, tom III, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2009; 4. Jan Barcz: Przewodnik po Traktacie z Lizbony. Traktaty ustanawiające Unię Europejska. Stan obecny oraz teksty skonsolidowane w brzmieniu Traktatu z Lizbony, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008; 5. Tomasz Dubowski: Zasada równowagi instytucjonalnej w prawie Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2010. 6. Jan Barcz, Maciej Górka, Anna Wyrozumska: Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wydanie 2, wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2011 7. M. Ahlt, M. Szpunar: „Prawo europejskie”, wydanie IV, CHBeck 2004
Witryna www przedmiotu:
--
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_1
Student zna mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej oraz podstawowe cechy prawa wspólnotowego.
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08
Efekt W_2
Student rozumie mechanizmy społeczne odnoszące się do współwystępowania wielu kultur
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_3
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia regulacji i instytucji UE wspierających rozwój działalności gospodarczej
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_1
Student potrafi praktycznie korzystać z wiedzy na temat instytucji Unii Europejskiej, zna mechanizmy decyzyjne.
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_2
Umie postrzegać problemy społeczne, ekonomiczne i techniczne w całej złożoności, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań społeczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_3
Student posiada samodzielnego dokształcania się, poszukiwania informacji oraz zgłębiania wiedzy z zakresu instytucji Unii Europejskiej
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_1
Wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością – jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach związanych z instytucjami Unii Europejskiej
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji na wykładzie.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_2
Wykazuje zdolność do formułowania opinii w kwestiach dotyczących instytucji Unii Europejskiej
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji na wykładzie.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07