- Nazwa przedmiotu:
- Instytucje zjednoczonej Europy
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Rzeszutko-Piotrowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- do weryfikacji
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15h wykład i 10h praca własna: razem 25h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Związki korelacyjne:
Przedmiot pozwoli zrozumieć istotę systemu instytucjonalnego UE oraz poznać okoliczności powstania i ewolucji systemu instytucjonalnego.
Przedmioty wprowadzające:
Podstawy prawoznawstwa, Prawo konstytucyjne.
- Limit liczby studentów:
- dla calego roku
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem funkcjonowania najważniejszych instytucji zjednoczonej Europy oraz przedstawienie podstawowych regulacji związanych z prawem Unii Europejskiej.
W szczególności celami przedmiotu, jest:
1. zdobycie wiedzy na temat instytucji Unii Europejskiej łącznie z ich charakterem prawnym, składem, kompetencjami oraz strukturą wewnętrzną;
2. omówienie historii procesu integracji europejskiej, z rozróżnieniem pojęć: Unia Europejska i Wspólnota Europejska. Przedstawienie hierarchii źródeł prawa w Unii Europejskiej, a także określenie roli instytucji w zakresie funkcjonowania UE.
3. zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i procedurami stanowienia prawa Unii Europejskiej oraz ukazanie relacji między prawem UE a prawem krajowym i przedstawienie podstawowych założeń dotyczących procesu implementacji prawa europejskiego do porządku krajowego.
4. zdobycie wiedzy na temat istoty integracji europejskiej, jego idei, podstawowych wiadomości dotyczących przystąpienia Polski do UE.
- Treści kształcenia:
- Studia niestacjonarne
Wykłady (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin
1.Wprowadzenie do problematyki Unii Europejskiej. Koncepcje integracji europejskiej. Geneza i rozwój. 3.
2. Historia WE/UE: powojenne początki, traktaty rzymskie, Jednolity Akt Europejski. Powstanie i rozwój systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej. 3.
3.Rada Europejska jako instytucja unijna.
a) skład
b) organizacja pracy
c) funkcje
d) problem reprezentowania Polski w spotkaniach Rady Europejskiej
Rada Unii Europejskiej. Skład, struktura i sposób funkcjonowania.
3.
a) skład
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy
c) funkcje (prawodawcze, kreacyjne, kontrolne, międzynarodowe)
d) podejmowanie decyzji większością kwalifikowaną
4.Komisja Europejska. Skład, struktura i sposób funkcjonowania. Procedura komitetowa (komitologia).
a) skład i status członków
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy
c) funkcje (kontrolne, decyzyjne, wykonawcze, międzynarodowe)
3.
5. Parlament Europejski i jego demokratyczna legitymacja. Skład, struktura i sposób funkcjonowania. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
a) skład i status członków
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy Prezydium, Konferencja Przewodniczących, Konferencja Przewodniczących Komisji, Grupy polityczne, Komisje parlamentarne, Sekretariat Generalny)
c) funkcje (legislacyjne, budżetowe, kontrolne, kreacyjne, międzynarodowe)
d) Rzecznik Praw Obywatelskich
3.
- Metody oceny:
- Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego.
3.5 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości.
4.0 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Potrafi dokonać analizy wcześniej obowiązujących traktatów i wyciągać wnioski, na temat zmian, jakie zaszły w funkcjonowaniu instytucji /Wspólnot/ Unii Europejskiej. Potrafi pracować z dokumentami źródłowymi wyszukując z nich kluczowe informacje.
4.5 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Potrafi dokonać analizy wcześniej obowiązujących traktatów i wyciągać wnioski, na temat zmian, jakie zaszły w funkcjonowaniu instytucji /Wspólnot/ Unii Europejskiej. Potrafi pracować z dokumentami źródłowymi wyszukując z nich kluczowe informacje. Dodatkowo potrafi operować wiedzą w większym zakresie szczegółowości.
5.0 Student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ewelina Cała-Wacinkiewicz: System instytucjonalny Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu Lizbońskiego, pytania, testy, kazusy, tablice, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009;
2. Aureliusz Wlaź: Instytucje Unii Europejskiej, (broszura), wydawca: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa 2010;
3. Ewa Skibińska: Instytucje Unii Europejskiej, w: „Edukacja Prawnicza” nr 6(117) czerwiec 2010Jan Barcz, Maciej Górka: System instytucjonalny Unii Europejskiej. System Prawa Unii Europejskiej. Podręcznik, tom III, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2009;
4. Jan Barcz: Przewodnik po Traktacie z Lizbony. Traktaty ustanawiające Unię Europejska. Stan obecny oraz teksty skonsolidowane w brzmieniu Traktatu z Lizbony, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008;
5. Tomasz Dubowski: Zasada równowagi instytucjonalnej w prawie Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2010.
6. Jan Barcz, Maciej Górka, Anna Wyrozumska: Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wydanie 2, wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2011
7. M. Ahlt, M. Szpunar: „Prawo europejskie”, wydanie IV, CHBeck 2004
- Witryna www przedmiotu:
- --
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- Student zna mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej oraz podstawowe cechy prawa wspólnotowego.
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08
- Efekt W_2
- Student rozumie mechanizmy społeczne odnoszące się do współwystępowania wielu kultur
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt W_3
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia regulacji i instytucji UE wspierających rozwój działalności gospodarczej
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- Student potrafi praktycznie korzystać z wiedzy na temat instytucji Unii Europejskiej, zna mechanizmy decyzyjne.
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_2
- Umie postrzegać problemy społeczne, ekonomiczne i techniczne w całej złożoności, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań społeczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_3
- Student posiada samodzielnego dokształcania się, poszukiwania informacji oraz zgłębiania wiedzy z zakresu instytucji Unii Europejskiej
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_1
- Wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością – jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach związanych z instytucjami Unii Europejskiej
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji na wykładzie.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_2
- Wykazuje zdolność do formułowania opinii w kwestiach dotyczących instytucji Unii Europejskiej
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji na wykładzie.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07