- Nazwa przedmiotu:
- Instytucje zjednoczonej Europy
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Wilk-Ilewicz, dr Małgorzata Rzeszutko-Piotrowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- do weryfikacji
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15h wykład oraz 20h praca własna: razem 35h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- dla calego roku
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem funkcjonowania najważniejszych instytucji zjednoczonej Europy oraz przedstawienie podstawowych regulacji związanych z prawem Unii Europejskiej.
W szczególności celami przedmiotu, jest:
1. zdobycie wiedzy na temat instytucji Unii Europejskiej łącznie z ich charakterem prawnym, składem, kompetencjami oraz strukturą wewnętrzną;
2. omówienie historii procesu integracji europejskiej, z rozróżnieniem pojęć: Unia Europejska i Wspólnota Europejska. Przedstawienie hierarchii źródeł prawa w Unii Europejskiej, a także określenie roli instytucji w zakresie funkcjonowania UE.
3. zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i procedurami stanowienia prawa Unii Europejskiej oraz ukazanie relacji między prawem UE a prawem krajowym i przedstawienie podstawowych założeń dotyczących procesu implementacji prawa europejskiego do porządku krajowego.
4. zdobycie wiedzy na temat istoty integracji europejskiej, jego idei, podstawowych wiadomości dotyczących przystąpienia Polski do UE.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia)
1.Wprowadzenie do problematyki Unii Europejskiej. Koncepcje integracji europejskiej. Geneza i rozwój.
2. Historia WE/UE: powojenne początki, traktaty rzymskie, Jednolity Akt Europejski. Powstanie i rozwój systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej.
3. Rada Europejska jako instytucja unijna.
a) skład
b) organizacja pracy
c) funkcje
d) problem reprezentowania Polski w spotkaniach Rady Europejskiej
4. Rada Unii Europejskiej. Skład, struktura i sposób funkcjonowania.
a) skład
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy
c) funkcje (prawodawcze, kreacyjne, kontrolne, międzynarodowe)
d) podejmowanie decyzji większością kwalifikowaną
5. Komisja Europejska. Skład, struktura i sposób funkcjonowania. Procedura komitetowa (komitologia).
a) skład i status członków
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy
c) funkcje (kontrolne, decyzyjne, wykonawcze, międzynarodowe)
6. Parlament Europejski i jego demokratyczna legitymacja. Skład, struktura i sposób funkcjonowania.
a) skład i status członków
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy Prezydium, Konferencja Przewodniczących, Konferencja Przewodniczących Komisji, Grupy polityczne, Komisje parlamentarne, Sekretariat Generalny)
c) funkcje (legislacyjne, budżetowe, kontrolne, kreacyjne, międzynarodowe)
d) Rzecznik Praw Obywatelskich
7. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
a) Trybunał Sprawiedliwości
b) Sąd
c) Sądy wyspecjalizowane
d) postępowanie (procedura pisemna, ustna, wszczęcie postępowania, reprezentacja, wyroki)
8. Trybunał Obrachunkowy
a) skład i status członków
b) struktura wewnętrzna i organizacja pracy
c) funkcje
- Metody oceny:
- Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego.
3.5 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości.
4.0 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Potrafi dokonać analizy wcześniej obowiązujących traktatów i wyciągać wnioski, na temat zmian, jakie zaszły w funkcjonowaniu instytucji /Wspólnot/ Unii Europejskiej. Potrafi pracować z dokumentami źródłowymi wyszukując z nich kluczowe informacje.
4.5 Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji Unii Europejskiej. Potrafi określić kompetencje, skład i zadania Rady Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego. Potrafi dokonać analizy wcześniej obowiązujących traktatów i wyciągać wnioski, na temat zmian, jakie zaszły w funkcjonowaniu instytucji /Wspólnot/ Unii Europejskiej. Potrafi pracować z dokumentami źródłowymi wyszukując z nich kluczowe informacje. Dodatkowo potrafi operować wiedzą w większym zakresie szczegółowości.
5.0 Student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ewelina Cała-Wacinkiewicz: System instytucjonalny Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu Lizbońskiego, pytania, testy, kazusy, tablice, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009;
2. Aureliusz Wlaź: Instytucje Unii Europejskiej, (broszura), wydawca: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa 2010;
3. Ewa Skibińska: Instytucje Unii Europejskiej, w: „Edukacja Prawnicza” nr 6(117) czerwiec 2010Jan Barcz, Maciej Górka: System instytucjonalny Unii Europejskiej. System Prawa Unii Europejskiej. Podręcznik, tom III, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2009;
4. Jan Barcz: Przewodnik po Traktacie z Lizbony. Traktaty ustanawiające Unię Europejska. Stan obecny oraz teksty skonsolidowane w brzmieniu Traktatu z Lizbony, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008;
5. Tomasz Dubowski: Zasada równowagi instytucjonalnej w prawie Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2010.
6. Jan Barcz, Maciej Górka, Anna Wyrozumska: Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wydanie 2, wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2011
7. M. Ahlt, M. Szpunar: „Prawo europejskie”, wydanie IV, CHBeck 2004
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.simt.wt.pw.edu.pl/dydaktyka; materiały do pobrania: http://www.wt.pw.edu.pl/~clucyk
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- Student zna mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej oraz podstawowe cechy prawa wspólnotowego.
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08
- Efekt W_2
- Student rozumie mechanizmy społeczne odnoszące się do współwystępowania wielu kultur
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt W_3
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia regulacji i instytucji UE wspierających rozwój działalności gospodarczej
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- Student potrafi praktycznie korzystać z wiedzy na temat instytucji Unii Europejskiej, zna mechanizmy decyzyjne.
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
- Efekt U_2
- Umie postrzegać problemy społeczne, ekonomiczne i techniczne w całej złożoności, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań społeczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_3
- Student posiada samodzielnego dokształcania się, poszukiwania informacji oraz zgłębiania wiedzy z zakresu instytucji Unii Europejskiej
Weryfikacja: Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie oraz w lekturze problematyki
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_1
- Wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością – jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach związanych z instytucjami Unii Europejskiej
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji na wykładzie.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_2
- Wykazuje zdolność do formułowania opinii w kwestiach dotyczących instytucji Unii Europejskiej
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07