- Nazwa przedmiotu:
- Kultura nowych mediów
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_KNM
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h, w tym 30 udział w zajęciach, 45 praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak; przedmiot rozwija wybrane wątki poruszane na fakultecie „Psychospołeczne aspekty Internetu”, realizowanym przez prowadzącego na semestrze I lub II studiów magisterskich (I rok tych studiów). Omawiany przedmiot nie jest bezpośrednią kontynuacją, toteż fakultet mogą wybrać osoby, które nie uczęszczały na „Psychospołeczne aspekty Internetu”.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przybliżenie i omówienie ze studentami przemian zachodzących we współczesnej kulturze w związku z nowymi mediami i ich oddziaływaniem na społeczeństwo. Przedmiot omawia zarówno kontekst historyczny (kultura dawnej Sieci, wartości hakerskie), jak i problematykę współczesną, związaną m.in. z takimi zagadnieniami, jak wykluczenie cyfrowe, prosumpcja czy nowe modele twórczości.
Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno-definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego i problemowego na kierunku Administracja.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie. Społeczna historia sieci
Kultura wczesnego Internetu, cz. I.
Kultura wczesnego Internetu, cz. II.
Internet dzisiaj. Demografia sieci.
Wykluczenie cyfrowe: użytkownicy sieci a osoby niekorzystające z Internetu.
Nowe technologie a problemy społeczne. Prywatność w sieci.
Kultura uczestnictwa: nowe wartości, nowe modele twórczości i edukacji, cz. I.
Kultura uczestnictwa: nowe wartości, nowe modele twórczości i edukacji, cz. II.
Przemysł kulturowy 2.0:? Dyskusja o filmie "Good copy, bad copy".
Nowe media, nowe podziały: prosumenci, konsumenci, digitariat i kognitariat.
Internet a społeczeństwo obywatelskie.
Działania lokalne i samorządowe w Internecie.
Internet a polityka, polityka w Internecie.
Perspektywy rozwoju sieci w kolejnych dekadach XXI wieku.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia jest: A) obecność na zajęciach; B) zaliczenie kolokwium końcowego; C) aktywna praca na zajęciach.
A) Obecność jest obowiązkowa na minimum 13 z 15 zajęć. Nieobecność na więcej niż dwóch zajęciach skutkuje koniecznością zaliczania zaległego materiału na dyżurze i/lub przygotowania dodatkowego, związanego z zajęciami projektu. Specyfikę każdego z zadań wyrównawczych prowadzący ustala bezpośrednio ze studentem, uwzględniając charakter danej nieobecności.
B) Ćwiczenia kończą się kolokwium podsumowującym, które obejmuje wiedzę z zajęć oraz z zalecanej literatury. Kolokwium podsumowujące odbywa się w formie pisemnej (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. z krótkimi zadaniami). Maksymalna liczba punktów do zdobycia na kolokwium to 55. Kolokwium odbywa się w dwóch terminach – właściwym i poprawkowym; osobom nieobecnym w pierwszym terminie bądź takim, które postanowią się poprawiać przysługuje skorzystanie z drugiego terminu. Dodatkowe możliwości zaliczenia przedmiotu są zarezerwowane dla wyjątkowych i dobrze udokumentowanych zdarzeń losowych.
C) Wymagane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych. Wszystkie te aktywności będą odnotowywane i punktowane w skali od 1 do 3 (1 pkt. za obecność; 1 pkt. za umiarkowany udział merytoryczny w zajęciach i znajomość lektur; 2 pkt. za znaczący udział merytoryczny, połączony z dobrą znajomością lektur). Przewidywana łączna, maksymalna liczba punktów do zdobycia to 35.
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się punkty z kolokwium (maksymalnie 55) oraz punkty za aktywność i obecność na zajęciach (maksymalnie 35). Łącznie do zdobycia jest 90 punktów. Do uzyskania wpisu z oceną pozytywną konieczne jest spełnienie warunku brzegowego z punktu A.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Batorski, Dominik. 2011. Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia - Raport. [Special issue]. Contemporary Economics, 5(3), 299-327 DOI: 10.5709/ce.18979254.59
2. Castells, Manuel. 2003. Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis.
3. Dzieniszewska-Naroska, Katarzyna. 2012. Skuteczna komunikacja między władzą lokalną a mieszkańcami za pośrednictwem Internetu. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
4. Fundacja Nowoczesna Polska. 2012. My, dzieci sieci: wokół manifestu, http://prawokultury.pl/media/entry/attach/my-dzieci-sieci-wokół-manifestu.pdf
5. Jenkins, Henry. 2007. Kultura konwergencji, Warszawa: WAiP.
6. Olczyk, Tomasz. 2010. Kampania 2.0? Internet w kampanii Baracka Obamy a nowe zjawiska w komunikacji politycznej. [w:] M. Jeziński, A. Seklecka, W. Peszyński, Polityczne aspekty nowych mediów. Toruń: Adam Marszałek, s. 9-22.
7. Pietrowicz, Krzysztof. 2004. Nowa stratyfikacja społeczna? „Digital divide” a Polska. [w:] L. Haber, (red.) Społeczeństwo informacyjne – wizja czy rzeczywistość: II Ogólnopolska Konferencja Naukowa. Kraków: AGH.
8. Pręgowski, Michał Piotr. 2011. Amatorski twórca jako ekspert medialny. O opiniotwórczym potencjale twórczości oddolnej w Internecie. [w:] A. Ogonowska (red.), Oblicza nowych mediów. Kraków: WSZiB.
9. Pręgowski, Michał Piotr. 2013. Kontrowersje wokół ACTA jako spór relatywizmu i uniwersalizmu moralnego. Etyka odbiorcy i dostawcy dóbr kulturowych. [w:] M. Kalczyńska, M. Majos, P. Malinowski (red.), Społeczeństwo Internautów a kultura globalna. Prawno kulturowe aspekty funkcjonowania człowieka w wirtualnej rzeczywistości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole 2013
10. Przybylska, Anna. 2007. Wzory komunikowania w internecie między samorządem a mieszkańcami. „Studia Socjologiczne" 3/2007.
11. Przybysz, Monika. 2011. Kryzys w Wikinomii. [w:] A. Ogonowska (red.), Oblicza nowych mediów. Kraków: WSZiB.
12. Raymond, Eric S. 2007. Jak zostać hakerem?, http://nfsec.pl/hack/167
13. Sieńko, Marcin. 2011. Anonim – wirtualna twarz odrzuconych, [w:] M. Szpunar (red.), Paradoksy Internetu. Konteksty społeczno-kulturowe. Toruń: Adam Marszałek.
14. Siuda, Piotr. 2015. Prywatność w Internecie – zarys perspektywy krytycznej. „Kultura – Media – Teologia” 2015 nr 20, s. 36-56.
Literatura uzupełniająca:
1. Bard, Alexander & Soderqvist, Jan. 2006. Netokracja. Warszawa: WAiP.
2. Castells, Manuel & Himanen, Pekka. 2009. Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Warszawa: Krytyka Polityczna.
3. Jonak, Łukasz i in. (red.). 2006. Re: Internet – społeczne aspekty medium. Warszawa: WAiP.
4. Reporterzy Bez Granic, Handbook for bloggers and cyber-dissidents, http://www.rsf.org/IMG/pdf/Bloggers_Handbook2.pdf
Oraz wystąpienia TED (www.ted.com):
1) Eli Pariser: Beware online "filter bubbles".
2) Markham Nolan: How to separate fact and fiction online.
3) Evgeny Morozov: How the Net aids dictatorships.
4) Mikko Hypponen: Three types of online attack.
5) Mikko Hypponen: How the NSA betrayed the world's trust - time to act.
6) Andy Yen: Think your email is private? Think again.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student zna rozszerzoną terminologię w zakresie socjologii nowych mediów oraz społecznych aspektów nowych technologii.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_02
- Student zna wybrane teorie i koncepcje w zakresie społecznych aspektów nowych mediów, historii i bieżących uwarunkowań Internetu.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_03
- Student zna podstawowe problemy społeczne wynikające z niekorzystania lub niekompetentnego korzystania z Internetu oraz wyzwania, jakie oznaczają one dla relacji władza-obywatel.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_04
- Student ma uporządkowaną wiedzę o sposobach korzystania z Internetu, podstawowych rodzajach komunikacji międzyludzkiej w sieci oraz ograniczeniach tej komunikacji.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych, które mają związek z obecnością Internetu w życiu współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_02
- Student potrafi samodzielnie ocenić wartość informacji wyszukanych w sieci, jak również rozwijać swoje umiejętności korzystając z nowych technologii.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
- Efekt U_03
- Student umie czytać i krytycznie interpretować teksty z zakresu socjologii i antropologii Internetu.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_04
- Student nabywa umiejętność minimalizowania ryzyka nieporozumień związanych z wieloznacznością własnych wypowiedzi oraz złej interpretacji wypowiedzi innych w sieci.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U09, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student dostrzega znaczenie socjologii nowych mediów jako dziedziny opisującej prawidłowości i nieprawidłowości związane z korzystaniem z sieci.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03
- Efekt K_02
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie socjologii Internetu, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie nowych, bardzo dynamicznie zmieniających się technologii.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_03
- Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru korzystania z Internetu.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06