- Nazwa przedmiotu:
- Wielkie religie świata
- Koordynator przedmiotu:
- dr Lech Stachurski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_WRŚ
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 85.
W tym: udział w ćwiczeniach - 30; przygotowanie się do zajęć 25; czytanie wskazanej literatury - 15; napisanie referatu - 15.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Nie uzyskuje
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi ideami religijnymi świata i ich oddziaływaniem na współczesną cywilizację
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie 2
2. Wielkie religie świata w kontekście badań naukowych. Specyfika dyscyplin religioznawczych i próba ich hierarchizacji 2
3. Religie jako przedmiot analizy teologicznej i filozoficznej. Historyczna krytyka mitologii. Typy i rodzaje filozofii religii 2
4. Hinduizm i jego postacie historyczne: wedyzm i braminizm, joga i wedanta. Panteon bóstw hinduistycznych. Kasty i ich znaczenie historyczne 2
5. Budda i jego nauka. Problem cierpienia. Cztery szlachetne prawdy. Medytacja buddyjska 2
6. Wyjątkowość monoteizmu judaistycznego. Judaizm biblijny, a judaizm pobiblijny. Tora i Talmud 2
7. Znaczenie dokumentu Dabru emet w samorozumieniu judaizmu współczesnego i w kontekście dialogu z chrześcijaństwem 2
8. Deklaracja Dominus Jezus Kościoła Katolickiego. Wyjątkowość Jezusa jako Syna Bożego i znaczenie Kościoła tak w dziejach zbawienia, jak w dialogu ekumenicznym i międzyreligijnym 2
9. Podziały w obrębie chrześcijaństwa. Rok 1054 i znaczenie schizmy między Kościołem Wschodnim i Zachodnim. Rok 1517 – Marcin Luter zapoczątkowuje reformację. Znaczenie dziejowe tych wydarzeń 2
10. Znaczenie proroka Mahometa dla państwa islamu. Prawo koraniczne i „pięć filarów” wiary. Problem przemocy 3
11. Islam jako religia życia publicznego, a nie wewnętrznego. Znaczenie braku rozdziału na sferę świecką i duchowną 2
12. Sekty i nowe ruchy religijne w kontekście poszukiwań współczesnego człowieka. Poszanowanie prawdy, a problem manipulacji w dziedzinie religijnej 2
13. Medytacja w różnych religiach. Mistycyzm i problem życia duchowego. Dialog międzyreligijny, a dialog ekumeniczny 2
14. Sprawdzian 2
15. Zajęcia zaliczeniowe 2
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia
1. Jeden referat: 5 punkty
2. Jeden sprawdzian 15 punktów
3. Obecności na zajęciach
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
3.5 Uzyskał co najmniej 12 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.0 Uzyskał co najmniej 14 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.5 Uzyskał co najmniej 16 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
5.0 Uzyskał co najmniej 18 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Pięć wielkich religii świata. Warszawa 2002 pod red. E. Brenner – Traut
2. I. Marzęcki, Systemy religijno – filozoficzne Wschodu, Warszawa 1999,
3. A. Brouk, Podstawy nauk o religii, Lublin 2003
Literatura uzupełniająca:
1. M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t. I – III, Warszawa 1988 – 1997, Leksykon religii, Warszawa 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Nie mam
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_WR01
- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako uznającego kulturę i religię
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_WR02
- ma rozszerzoną wiedzę o charakterze religii i nauk społecznych oraz ich miejscu w życiu społecznym
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_WR01
- potrafi prawidłowo interpretować zjawiska kulturowo-religijne
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_WR02
- potrafi prawidłowo interpretować zjawiska kulturowo-religijne
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_WR01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06