Nazwa przedmiotu:
Wielkie religie świata
Koordynator przedmiotu:
dr Lech Stachurski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_WRŚ
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 85. W tym: udział w ćwiczeniach - 30; przygotowanie się do zajęć 25; czytanie wskazanej literatury - 15; napisanie referatu - 15.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Nie uzyskuje
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi ideami religijnymi świata i ich oddziaływaniem na współczesną cywilizację
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie 2 2. Wielkie religie świata w kontekście badań naukowych. Specyfika dyscyplin religioznawczych i próba ich hierarchizacji 2 3. Religie jako przedmiot analizy teologicznej i filozoficznej. Historyczna krytyka mitologii. Typy i rodzaje filozofii religii 2 4. Hinduizm i jego postacie historyczne: wedyzm i braminizm, joga i wedanta. Panteon bóstw hinduistycznych. Kasty i ich znaczenie historyczne 2 5. Budda i jego nauka. Problem cierpienia. Cztery szlachetne prawdy. Medytacja buddyjska 2 6. Wyjątkowość monoteizmu judaistycznego. Judaizm biblijny, a judaizm pobiblijny. Tora i Talmud 2 7. Znaczenie dokumentu Dabru emet w samorozumieniu judaizmu współczesnego i w kontekście dialogu z chrześcijaństwem 2 8. Deklaracja Dominus Jezus Kościoła Katolickiego. Wyjątkowość Jezusa jako Syna Bożego i znaczenie Kościoła tak w dziejach zbawienia, jak w dialogu ekumenicznym i międzyreligijnym 2 9. Podziały w obrębie chrześcijaństwa. Rok 1054 i znaczenie schizmy między Kościołem Wschodnim i Zachodnim. Rok 1517 – Marcin Luter zapoczątkowuje reformację. Znaczenie dziejowe tych wydarzeń 2 10. Znaczenie proroka Mahometa dla państwa islamu. Prawo koraniczne i „pięć filarów” wiary. Problem przemocy 3 11. Islam jako religia życia publicznego, a nie wewnętrznego. Znaczenie braku rozdziału na sferę świecką i duchowną 2 12. Sekty i nowe ruchy religijne w kontekście poszukiwań współczesnego człowieka. Poszanowanie prawdy, a problem manipulacji w dziedzinie religijnej 2 13. Medytacja w różnych religiach. Mistycyzm i problem życia duchowego. Dialog międzyreligijny, a dialog ekumeniczny 2 14. Sprawdzian 2 15. Zajęcia zaliczeniowe 2
Metody oceny:
Forma i warunki zaliczenia 1. Jeden referat: 5 punkty 2. Jeden sprawdzian 15 punktów 3. Obecności na zajęciach Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 3.5 Uzyskał co najmniej 12 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.0 Uzyskał co najmniej 14 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.5 Uzyskał co najmniej 16 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 5.0 Uzyskał co najmniej 18 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Pięć wielkich religii świata. Warszawa 2002 pod red. E. Brenner – Traut 2. I. Marzęcki, Systemy religijno – filozoficzne Wschodu, Warszawa 1999, 3. A. Brouk, Podstawy nauk o religii, Lublin 2003 Literatura uzupełniająca: 1. M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t. I – III, Warszawa 1988 – 1997, Leksykon religii, Warszawa 1997.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Nie mam

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_WR01
ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako uznającego kulturę i religię
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_WR02
ma rozszerzoną wiedzę o charakterze religii i nauk społecznych oraz ich miejscu w życiu społecznym
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_WR01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska kulturowo-religijne
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_WR02
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska kulturowo-religijne
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_WR01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06