- Nazwa przedmiotu:
- Komputer w kulturze współczesnej
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. Marek Maciejczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_KKW
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Forma nakładu pracy studenta:
udział w ćwiczeniach: 30h
przygotowanie do zajęć: 20
czytanie wskazanej literatury: 20
napisanie referatu/eseju: 15
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ćwiczenia nie wymagają specjalnego wprowadzenia, ponieważ studenci Politechniki wdrożeni są w techniki komputerowe i dobrze sobie z nimi radzą. W zajęciach wprowadzających zapoznaję studentów z głównymi dziedzinami zastosowań komputera i sygnalizuję problemy.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Ćwiczenia mają na celu ukazanie, jak komputer kształtuje i wpływa na sposób komunikacji, sztukę, naukę i inne dziedziny aktywności oraz jak coraz bardziej kształtuje tożsamość jednostki. Ćwiczenia poszerzają znajomość dziedzin, w których wykorzystuje się techniki komputerowe. Pozwalają zrozumieć zakres i dynamikę zmian zachodzące w społeczeństwie informacyjnym, kulturze konsumpcyjnej.
- Treści kształcenia:
- 1. Komputer – maszyna przetwarzająca informacje
2. Czy komputery mogą myśleć? Test Turinga
3. Mózg w naczyniu - Putnama eksperyment myślowy
4. Tajemnica chińskiego pokoju – eksperyment myślowy Searle’a
5. Sztuczne sieci neuronowe, zastosowanie
6. Modele umysłu
7. Sztuczna inteligencja. Mocna i słaba teoria sztucznej inteligencji
8.Komputer kwantowy
9. Gry komputerowe jako element kultury
10. Komputerowe wspomaganie artysty
11. Synteza mowy
12. Prywatność i wolność w cyberprzestrzeni
13. Psychologia Internetu
14. Moralność i Internecie
15. Nieformalna wymiana danych
- Metody oceny:
-
Sprawdzian i prezentacja multimedialna.
Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Student przedstawił wybrany temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 2 zajęcia, zaliczył sprawdzian na 3.
3.5 Student przedstawił temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie, zaliczył sprawdzian na 3,5,
4.0 Student przedstawił temat stopniu dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 4.
4.5 Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 4,5.
5.0 Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił żadnego z zajęć i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 5.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003.
Chlewiński Z., Umysł dynamiczna organizacja pojęć, Warszawa 1999.
Searle J., „Umysł, mózgi i programy”, w: B. Chwedeńczuk (red.) Filozofia umysłu, Warszawa 1995 s. 301-324.
Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001.
Putnam, H., „Mózgi w naczyniu”, w: Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998 s. 483-469.
Bielecki M., „Rozumienie sieci neuronowych”, Przegląd Filozoficzny 1998, R.VII nr.3 (27) s.225-234.
Carr N., The Big Swich, 2008; The Shallows: What the Internet is doing to our Brains, 2010.
Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001.
Literatura uzupełniająca:
Bolter J.D., Człowiek Turinga, Warszawa 1990.
Churchland P., Mechanizm rozumu, siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Warszawa 2002.
Damasio A.R.,Radość, Smutek i czujący mózg, Poznań 2005.
Damasio A.R., Błąd Kartezjusz. Emocje, rozum i ludzki mózg, Poznań 2002.
Damasio R.,Tajemnica świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość, Poznań 2000.
Dennett D., Natura umysłów, Warszawa 1997.
Dennett D., Słodkie sny. Filozoficzne przeszkody na drodze do nauki o świadomości, tłum. M. Miłkowski, Warszawa (bez dany wydania).
Devilin K., Żegnaj Kartezjuszu. Rozstanie z logiką w poszukiwaniu nowej kosmologii umysłu, Warszawa 1999.
Edelman G.M., Przenikliwe powietrze, jasny ogień. O materii umysłu. Warszawa 1998.
Hetmański M., „Maszyna Turinga a problem intencjonalności”, w: Intencjonalność jako kategoria filozofii umysłu i filozofii języka, Lublin 2005 s.,169-202.
Hetmański M., Umysł a maszyny. Krytyka obliczeniowej teorii umysłu, Lublin 2000.
Księski K., „Dystopijna wizja świata bliskiego zasięgu. Cyberpunk jako złożone zjawisko
kulturowe. Zarys zjawiska”, „Kultura i Historia”, nr 21/2011.
Macphail E.M., Ewolucja świadomości, Poznań 2002.
Penrose R., Nowy umysł cesarza. O komputerach, umyśle i prawach fizyki, Warszawa 1995.
Penrose R., Cienie umysłu, Poznań 2000.
Penrose R., Droga do rzeczywistości, Warszawa 2007.
Pinker S., Jak działa umysł, Warszawa 2002.
Pöppel E., A-L. Edingshaus, Mózg – tajemniczy kosmos, Warszawa 1998.
Pöppel E., Granice świadomości, Warszawa 1989.
Ritzer G., Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2009.
Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Warszawa 2006.
Searle J., „Świadomość, inwersja wyjaśnień i nauki kognitywne”, w: Z.Chlewiński (red.) Modele umysłu, Warszawa 1999. s.144-177.
Searle J., Umysł na nowo odkryty, Warszawa 1999.
Sokołowski K., Wywiad z B. Sterlingiem -Cyberpunkowiec - wyryją mi pewnie na na-
grobku, „Magia i Miecz”, nr 11(47), s. 5, 1997.
Tomasello M.,Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa 1999.
Turing A., „Maszyny liczące a inteligencja”, w: B. Chwedeńczuk (red.) Filozofa umysłu, Warszawa 1995.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_KWK01
- Student ma podstawową wiedzę dotyczącą różnic w zakresie przygotowania informacji przez człowieka i maszynę.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_KWK02
- Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_KWK03
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą roli i wpływu cyberprzestrzeni na kulturę i społeczeństwo.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_KWK04
- Potrafi wymienić i poprawnie identyfikować podstawowe zjawiska związane z ambiwalencją przekazów w mediach.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_KWK01
- Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_KWK02
- Potrafi zająć własne stanowisko na temat pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania technik komputerowych na kształt kultury współczesnej.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_KWK03
- Rozumie konieczność krytycznej analizy informacji pochodzących z Internetu i ciągłej ich konfrontacji ze źródłami tradycyjnymi.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_KWK04
- Prowadzi, we współpracy z innymi, samodzielną pracę badawczą nad zjawiskami wpływu komputeryzacji na życie współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_KWK01
- Ma świadomość konieczności pogłębiania i rozszerzania własnych umiejętności i kompetencji w zakresie krytycznej analizy przekazów medialnych.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K09 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K03
- Efekt K_KWK02
- Samodzielnie dostrzega i podejmuje pracę badawczą nad wybranym zagadnieniem teoretycznym z zakresu objętego tematyką zajęć.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K09 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K03
- Efekt K_KWK03
- Potrafi przygotować w wybranej formie pisemnej (esej, prezentacja multimedialna, referat), i publicznie zaprezentować wyniki swoich refleksji.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K09 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K03