- Nazwa przedmiotu:
- Metody i techniki prowadzenia konsultacji społecznych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Aleksandra Firek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_MTPKS
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach - 30h
Praca własna: czytanie wskazanej literatury/przygotowanie do zajęć - 35h
Wykonanie prezentacji - 10h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z kolejnymi etapami planowania procesu konsultacji społecznych w jednostkach samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik przeprowadzania takich konsultacji. Omówieniu podlegają zarówno metody stosowanie powszechnie w Polsce, jak i te testowane (zaawansowane), posiadające status „praktyk zagranicznych”. W czasie zajęć, student będzie miał możliwość poznania fundamentalnych teorii społecznych leżących u podłoża partycypacji (m.in. społeczeństwo obywatelskie, demokracja deliberatywna, demokracja uczestnicząca).
Celem zajęć jest dostarczenie studentom informacji, dzięki którym będą potrafili wybrać i zastosować odpowiednie do danego problemu techniki konsultacji społecznych, ale również będą posiadali wiedzę jak zaprojektować przebieg poszczególnych etapów procesu partycypacyjnego. Wraz z upływem semestru, studenci samodzielnie przygotowują się do prezentacji konkretnego przykładu konsultacji społecznych, dzięki czemu mają możliwość uzyskania informacji na temat wykorzystywania i funkcjonowania poszczególnych metod konsultacji w polskich realiach, głównych obszarów problemowych, w których znajdują zastosowanie, a także mogą dokonać oceny całego procesu partycypacyjnego.
- Treści kształcenia:
- - Koncepcje partycypacji społecznej w systemach demokratycznych.
- Drabina partycypacji a partycypacja publiczna. Cele partycypacji.
- Konsultacje – zasadnicze informacje. Konsultacje w prawodawstwie krajowym.
- Proces planowania konsultacji społecznych.
- Komunikowanie w konsultacjach społecznych. Komunikacja na drodze władza – mieszkańcy. Organizacja akcji informacyjnej.
- Przegląd metod i technik konsultacji społecznych powszechnie stosowanych w Polsce.
- Metody i techniki testowane w Polsce.
- Praktyki zagraniczne w konsultacjach społecznych.
- Wady i zalety poszczególnych metod konsultacji społecznych – powszechnie stosowanych w Polsce i tych testowanych (zaawansowanych).
- Dobre i złe praktyki w konsultacjach społecznych.
- Przegląd wyników badań dotyczących partycypacji oraz organizacji konsultacji społecznych w Polsce. Burza mózgów na temat efektywności oraz popularności konsultacji społecznych w JST
- Case studies – prezentacje studentów, przykłady konkretnych konsultacji społecznych z akcentem na zastosowaną metodę. Ocena studentów co do prawidłowości organizacji procesu konsultacyjnego oraz efektywności zastosowania danej metody.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest wykonanie prezentacji na zajęcia ilustrujący konkretny przykład przeprowadzonych konsultacji społecznych w wybranej jednostce JST, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowanych metod i technik konsultacji oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego zaliczenia przedmiotu.
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń oraz zalecanej literatury.
Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi) wg:
- Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.0
- Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.5
- Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.0
- Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.5
- Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 5.0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
- D. Długosz, J. Wygnański, Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej, Stowarzyszenie na Rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa 2005.
- Z. Zychowicz (red.), Konsultacje społeczne w samorządzie terytorialnym, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2011.
- K. Kobielska (red.), Narzędzia i techniki konsultacji społecznych. Podręcznik, jak prowadzić konsultacje społeczne w samorządzie, FRDL, Katowice 2013.
Literatura uzupełniająca:
- A. Olech (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, ISP, Warszawa 2011.
- M. Probosz, P. Sadura, Konsultacje w społeczności lokalnej. planowanie, przygotowanie, przeprowadzenie konsultacji społecznych metodą warsztatową, IS UW, Warszawa 2011.
- A. Urbanik, Z. Boni, U. Choczanowicz-Chondzyńska, Udział obywateli w tworzeniu polityk publicznych, wybór dobrych praktyk zagranicznych, FISE, Warszawa 2010
- A.Ferens, R. Kondas, I. Matysiak, G. Rzeźnik, M. Szyrski, Jak prowadzić konsultacje społeczne w samorządach? Zasady i najlepsze praktyki współpracy samorządów z przedstawicielami społeczności lokalnych, FRDL, Warszawa 2010.
- Uchwała nr LXI/1691/2013 Rady miasta stołecznego Warszawy z dnia 11 lipca 2013 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami m.st. Warszawy
- Witryna www przedmiotu:
- Brak witryny www
- Uwagi:
- Brak uwag dot. przedmiotu
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student wie jakie są główne założenia, zasady i uwarunkowania prawne procesu partycypacji obywatelskiej w Polsce
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_02
- Student zna metody i techniki przeprowadzania konsultacji społecznych, zarówno podstawowe jak i zaawansowane
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_03
- Student wie jak wygląda proces planowania i przeprowadzania konsultacji społecznych
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student umie dokonać wyboru adekwatnych do problemu procesu partycypacji obywatelskich metod i technik konsultacji społecznych
Weryfikacja: Prezentacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_02
- Student potrafi dokonać krytycznej analizy procesu konsultacyjnego (case study) wraz z zaproponowaniem usprawnień
Weryfikacja: Prezentacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_03
- Student zna i umie zidentyfikować wady i zalety poszczególnych metod konsultacji społecznych
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student posiada świadomość znaczenia włączania obywateli w proces partycypacji oraz transparentności procesu konsultacji społecznych
Weryfikacja: Prezentacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05
- Efekt K_02
- Student potrafi samodzielnie poszukiwać danych do analizy wybranego procesu konsultacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji na linii władza - mieszkańcy
Weryfikacja: Prezentacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07