- Nazwa przedmiotu:
- Marketing europejski
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_ME
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Uczestnictwo w ćwiczeniach 30 g., praca własna studenta: studiowanie literatury 20 g., przygotowanie prac domowych 20 g., powtórzenie materiału do testu zaliczającego 10 g. Łączna liczba godzin pracy studenta 80.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza o procesach gospodarczych (z zakresu mikro- i makroekonomii).
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Poznanie i przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Zaznajomienie się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z marketingowym podejściem w działaniach instytucji biznesowych oraz w sektorze publicznym, w warunkach gospodarek UE. Zrozumienie istoty podstawowych instrumentów marketingu produktu, ceny, promocji i dystrybucji, znaczenia badań marketingowych, konieczności budowania relacji z konsumentem. Specyfika rynku europejskiego a działania w zakresie marketingu.
- Treści kształcenia:
- 1. Wstęp – Rola marketingu we współczesnej gospodarce. Wprowadzenie do marketingu europejskiego. Definicja i rola marketingu, historia marketingu, zarządzanie marketingowe (orientacja produkcyjna, produktowa, sprzedażowa, marketingowa, społeczna)
2. Strategiczne planowanie marketingowe. Planowanie strategiczne, plan strategiczny (misja, analiza SWOT), plan marketingowy, organizacja i kontrola marketingu w jednostce
3. Segmentacja rynku i pozycjonowanie produktu: definicja, znaczenie, poziomy segmentacji, efektywna segmentacja; przykłady i zadania
4. Badania marketingowe: znaczenie, źródła informacji, badania ilościowe, badania jakościowe; przykłady badań, ankieta konsumencka
5. Postępowanie konsumenta: modele zachowań, czynniki wpływające na zachowania, proces decyzyjny, paradoksy w zachowaniu konsumenta, konsumeryzm. Analizy przypadków.
6. Produkt: definicja, asortyment, cykl życia produktu, strategie dotyczące produktu, analiza portfelowa, marka, opakowanie.
7. Cena: rola ceny, czynniki wpływające na cenę, metody ustalania cen. Analiza przypadku z określeniem strategii cenowej w warunkach rynkowych.
8. Dystrybucja: kanał dystrybucji, pionowe systemy marketingowe, konflikt w kanale. Analiza przypadku – franczyza. Polskie sieci franczyzowe – przykłady.
9. Promocja – PR, środki aktywizacji sprzedaży, ekipa handlowa; public relations – cele, narzędzia, rodzaje środków aktywizacji sprzedaży i ich rola, zarządzanie ekipą handlową.
10. Promocja – reklama: definicja, znaczenie i rodzaje reklamy, współpraca z mediami. Przykłady kampanii reklamowych znanych firm europejskich (Benetton, Volkswagen, Benckiser, Nestle. IKEA).
11. Marketing dóbr zaopatrzeniowych: specyfika instrumentów. Przykłady z rynku europejskiego.
12. Marketing w sektorze publicznym: specyfika instrumentów. Przykłady z Polski i innych państw UE.
13. Marka narodowa – przykłady. Analiza polskiej marki narodowej.
14. Przykłady strategii marketingowych z rynku europejskiego.
- Metody oceny:
- Brane są pod uwagę elementy, za które są przyznawane punkty: kolokwium (test) 60%; zadania domowe 20%; prezentacja (referat) wybranego tematu w zespole lub indywidualnie 10%; zadania na zajęciach 10%; można zdobyć 50 pkt w tym: 30 pkt test, 10 pkt zadania domowe, 5 pkt referat, 5 pkt – praca na zajęciach. Na ocenę 3.0 obowiązuje 50% sumy punktów, na ocenę 3,5 - 63% sumy punktów, na ocenę 4,0 - 75% sumy punktów, na ocenę 4,5 - 83% sumy punktów, na ocenę 5.0 - powyżej 90% sumy punktów. W każdym przypadku obowiązuje uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej z testu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Philip Kotler, Kevin Lane Keller Marketing, Rebis, Poznań 2012
Elżbieta Jendrzejczak, Agnieszka Tomczak Podstawy marketingu dla inżynierów, OW PW, Warszawa 2003
- Witryna www przedmiotu:
- brak witryny
- Uwagi:
- brak uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_ME01
- Ma wiedzę z zakresu badań marketingowych, segmentacji rynku, instrumentów marketingowych, dotyczącą procesów i zjawisk we współczesnym biznesie.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte;
Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_ME02
- Ma wiedzę z zakresu ekonomii, umożliwiającą analizę procesów związanych z kreowaniem produktów, ich sprzedażą i reklamą, w szczególności w odniesieniu do podmiotów gospodarczych działających w warunkach europejskich ale również konkurencji w skali lokalnej i globalnej.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte;
Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_ME03
- Ma pogłębioną wiedzę na temat konkurencyjności i innowacyjności gospodarek oraz przedsiębiorstw, zwłaszcza w obszarze polityki produktowej i komunikacyjnej wobec wybranych grup klientów.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte;
Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_ME01
- Ma umiejętność formułowania opinii na temat odbioru społecznego działań w zakresie marketingu, w tym wybranych instrumentów promocji, jak public relations, mecenat czy sponsoring.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte;
Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07
- Efekt U_ME02
- Umie dokonać krytycznej analizy skutków działań marketingowych – sztuczne różnicowanie produktów, wszechobecna reklama, wpływ trwałości produktów i opakowań na środowisko przyrodnicze i społeczne.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte;
Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_ME03
- Umie dokonywać syntezy informacji w celu formułowania spójnej i przekonującej argumentacji na rzecz konkretnych rozwiązań – potrafi ocenić trafność działań w zakresie marketingu i ich wymiar etyczny, w szczególności w kontekście społeczeństw UE i norm prawnych obowiązujących w UE.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte;
Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_ME01
- Ma zdolność skutecznego komunikowania się w formie pisemnej, przy wykorzystaniu różnorodnych źródeł.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte;
Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03
- Efekt K_ME02
- Ma nawyk samodzielnej pracy, samokształcenia oraz aktualizowania i kumulacji wiedzy z różnych źródeł – podręczniki, otoczenie gospodarcze, raporty, media.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte;
Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07