Nazwa przedmiotu:
Marketing europejski
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Tomczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_ME
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30 g., praca własna studenta: studiowanie literatury 20 g., przygotowanie prac domowych 20 g., powtórzenie materiału do testu zaliczającego 10 g. Łączna liczba godzin pracy studenta 80.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o procesach gospodarczych (z zakresu mikro- i makroekonomii).
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Poznanie i przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Zaznajomienie się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z marketingowym podejściem w działaniach instytucji biznesowych oraz w sektorze publicznym, w warunkach gospodarek UE. Zrozumienie istoty podstawowych instrumentów marketingu produktu, ceny, promocji i dystrybucji, znaczenia badań marketingowych, konieczności budowania relacji z konsumentem. Specyfika rynku europejskiego a działania w zakresie marketingu.
Treści kształcenia:
1. Wstęp – Rola marketingu we współczesnej gospodarce. Wprowadzenie do marketingu europejskiego. Definicja i rola marketingu, historia marketingu, zarządzanie marketingowe (orientacja produkcyjna, produktowa, sprzedażowa, marketingowa, społeczna) 2. Strategiczne planowanie marketingowe. Planowanie strategiczne, plan strategiczny (misja, analiza SWOT), plan marketingowy, organizacja i kontrola marketingu w jednostce 3. Segmentacja rynku i pozycjonowanie produktu: definicja, znaczenie, poziomy segmentacji, efektywna segmentacja; przykłady i zadania 4. Badania marketingowe: znaczenie, źródła informacji, badania ilościowe, badania jakościowe; przykłady badań, ankieta konsumencka 5. Postępowanie konsumenta: modele zachowań, czynniki wpływające na zachowania, proces decyzyjny, paradoksy w zachowaniu konsumenta, konsumeryzm. Analizy przypadków. 6. Produkt: definicja, asortyment, cykl życia produktu, strategie dotyczące produktu, analiza portfelowa, marka, opakowanie. 7. Cena: rola ceny, czynniki wpływające na cenę, metody ustalania cen. Analiza przypadku z określeniem strategii cenowej w warunkach rynkowych. 8. Dystrybucja: kanał dystrybucji, pionowe systemy marketingowe, konflikt w kanale. Analiza przypadku – franczyza. Polskie sieci franczyzowe – przykłady. 9. Promocja – PR, środki aktywizacji sprzedaży, ekipa handlowa; public relations – cele, narzędzia, rodzaje środków aktywizacji sprzedaży i ich rola, zarządzanie ekipą handlową. 10. Promocja – reklama: definicja, znaczenie i rodzaje reklamy, współpraca z mediami. Przykłady kampanii reklamowych znanych firm europejskich (Benetton, Volkswagen, Benckiser, Nestle. IKEA). 11. Marketing dóbr zaopatrzeniowych: specyfika instrumentów. Przykłady z rynku europejskiego. 12. Marketing w sektorze publicznym: specyfika instrumentów. Przykłady z Polski i innych państw UE. 13. Marka narodowa – przykłady. Analiza polskiej marki narodowej. 14. Przykłady strategii marketingowych z rynku europejskiego.
Metody oceny:
Brane są pod uwagę elementy, za które są przyznawane punkty: kolokwium (test) 60%; zadania domowe 20%; prezentacja (referat) wybranego tematu w zespole lub indywidualnie 10%; zadania na zajęciach 10%; można zdobyć 50 pkt w tym: 30 pkt test, 10 pkt zadania domowe, 5 pkt referat, 5 pkt – praca na zajęciach. Na ocenę 3.0 obowiązuje 50% sumy punktów, na ocenę 3,5 - 63% sumy punktów, na ocenę 4,0 - 75% sumy punktów, na ocenę 4,5 - 83% sumy punktów, na ocenę 5.0 - powyżej 90% sumy punktów. W każdym przypadku obowiązuje uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej z testu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Philip Kotler, Kevin Lane Keller Marketing, Rebis, Poznań 2012 Elżbieta Jendrzejczak, Agnieszka Tomczak Podstawy marketingu dla inżynierów, OW PW, Warszawa 2003
Witryna www przedmiotu:
brak witryny
Uwagi:
brak uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_ME01
Ma wiedzę z zakresu badań marketingowych, segmentacji rynku, instrumentów marketingowych, dotyczącą procesów i zjawisk we współczesnym biznesie.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte; Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_ME02
Ma wiedzę z zakresu ekonomii, umożliwiającą analizę procesów związanych z kreowaniem produktów, ich sprzedażą i reklamą, w szczególności w odniesieniu do podmiotów gospodarczych działających w warunkach europejskich ale również konkurencji w skali lokalnej i globalnej.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte; Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_ME03
Ma pogłębioną wiedzę na temat konkurencyjności i innowacyjności gospodarek oraz przedsiębiorstw, zwłaszcza w obszarze polityki produktowej i komunikacyjnej wobec wybranych grup klientów.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte; Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_ME01
Ma umiejętność formułowania opinii na temat odbioru społecznego działań w zakresie marketingu, w tym wybranych instrumentów promocji, jak public relations, mecenat czy sponsoring.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte; Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07
Efekt U_ME02
Umie dokonać krytycznej analizy skutków działań marketingowych – sztuczne różnicowanie produktów, wszechobecna reklama, wpływ trwałości produktów i opakowań na środowisko przyrodnicze i społeczne.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte; Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_ME03
Umie dokonywać syntezy informacji w celu formułowania spójnej i przekonującej argumentacji na rzecz konkretnych rozwiązań – potrafi ocenić trafność działań w zakresie marketingu i ich wymiar etyczny, w szczególności w kontekście społeczeństw UE i norm prawnych obowiązujących w UE.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte; Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_ME01
Ma zdolność skutecznego komunikowania się w formie pisemnej, przy wykorzystaniu różnorodnych źródeł.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte; Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03
Efekt K_ME02
Ma nawyk samodzielnej pracy, samokształcenia oraz aktualizowania i kumulacji wiedzy z różnych źródeł – podręczniki, otoczenie gospodarcze, raporty, media.
Weryfikacja: Testy, uwzględniające pytania zamknięte i otwarte; Prace domowe; studia przypadków na zajęciach; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07