- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia behawioralna
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_EB
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach 30 g.
Praca własna: przygotowanie do zajęć i kolokwium 20 g.; czytanie wskazanej literatury 20 g.; napisanie referatu lub przygotowanie prezentacji 10 g.;
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 80 g.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Brak zajęć praktycznych.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana jest podstawowa wiedza z ekonomii i rynków kapitałowych; związki korelacyjne także z psychologią społeczną.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Ćwiczenia/seminaria
Rozszerzenie wiedzy studentów w zakresie ekonomii o nurt behawioralny. W szczególności o podstawy:
- teorii gier i teorii agencji,
- anomalii zachowań ekonomicznych w świetle badań psychologicznych,
- nieracjonalności zachowań,
- teorii aukcji i negocjacji jako form ustalania cen rynkowych,
- teorii podziału,
- podejścia do ryzyka,
- teorii perspektywy,
- rozwoju ekonomicznego od strony postaw i preferencji.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe założenia nurtu ekonomii behawioralnej jako efektu połączenia osiągnięć nauk społecznych i przyrodniczych.
2. Problemy nagradzania pracowników w świetle teorii mikroekonomii i wybranych teorii psychologicznych (rankingi, premie, benchmarki i kultura bonusów).
3. Asymetria informacji na rynku finansowym. Problem gapowicza, problem wraków, problem agencji. Rola nadzoru państwowego w zwiększaniu efektywności ekonomicznej.
4. Teoria finansów: przejawy nieefektywności rynku i ich behawioralne wyjaśnienia.
5. Percepcja i przetwarzanie informacji o charakterze finansowym (szkoła Tversky’ego, Kahnemana i Gigerenzera).
6. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności.
7. Analiza anomalii w zachowaniach ekonomicznych: krótkowzroczna awersja do strat, efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, kadrowanie.
8. Wpływ czasu na podejmowanie decyzji ekonomicznych – wybór międzyokresowy i adaptacja.
9. Nadmierne zadłużenie i hazard jako nieracjonalne zachowania ekonomiczne.
10. Nakładanie podatków i koncesjonowanie jako metody poprawy efektywności gospodarki zasobami.
11. Gry ewolucyjne („dylemat więźnia”, „gołębie i jastrzębie” i inne). Gry jednokrotne i wielokrotne.
12. Rodzaje i przebieg aukcji jako gry gospodarczej.
13. Negocjacje jako forma gry ekonomicznej. Wybór strategii: kooperacja czy nielojalność.
14. Podział dóbr jako gra ekonomiczna. Zasada sprawiedliwego podziału.
15. Behawioralne przyczyny różnic w poziomie bogactwa. Polaryzacja bogactwa jako źródło problemów gospodarczych i społecznych.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w zajęciach, w tym prezentacja przygotowanych materiałów uzyskanych z literatury i innych źródeł, udział w dyskusjach, analizowanie przypadków, udział w pracach zespołowych. Zaliczenie sprawdzianu pisemnego z przedstawianych teorii przynajmniej na 50%.
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 50% punktów ze sprawdzianu pisemnego, umie posługiwać się terminologią z zakresu ekonomii behawioralnej, wykazuje się umiejętnością wyszukiwania i zaprezentowania informacji na zadany temat oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.0 a ponadto umie przedstawić przykłady działania wybranych teorii w praktyce
4.0 Uzyskał co najmniej 70% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.5 a ponadto umie odnaleźć i zinterpretować bardziej szczegółowe informacje dotyczące teorii ekonomii behawioralnej
4.5 Uzyskał co najmniej 80% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie to co na 4.0 a ponadto wykazuje się znajomością wybranych pozycji literatury uzupełniającej
5.0 Uzyskał co najmniej 90% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie wszystko co na ocenę 4,5 a ponadto samodzielnie opracował i przedstawił wybrane zagadnienie z zakresu ekonomii behawioralnej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. D. Kahneman Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012
2. A.Cieślak Behawioralna ekonomia finansowa. Modyfikacja paradygmatów funkcjonujących w nowoczesnej teorii finansów, NBP, Materiały i Studia, Zeszyt nr 165, Warszawa 2003
3. E. Drabik Zastosowanie teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, wyd. SGGW, Warszawa 2005
4. E. Ostrom Dysponowanie wspólnymi zasobami, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013
5. T. Zaleśkiewicz Psychologia ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
Literatura uzupełniająca:
1. D. S. Landes Bogactwo i nędza narodów, wyd. Muza SA, Warszawa 2000
2. M. Shermer Rynkowy umysł, wyd. CIS, Warszawa 2009
3. G. Soros Nowy paradygmat rynków finansowych, wyd. MT Biznes, Warszawa 2009
- Witryna www przedmiotu:
- Brak witryny.
- Uwagi:
- Brak uwag.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_EBH01
- Student zna podstawową terminologię w zakresie ekonomii behawioralnej, rozumie jej źródła i zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej przez prowadzącego zajęcia i przez studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_EBH02
- Student zna wybrane teorie i koncepcje w zakresie ekonomii behawioralnej i potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej przez prowadzącego zajęcia i przez studentów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W11 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_EBH03
- Ma wiedzę na temat możliwej nieracjonalności ekonomicznej ludzkich zachowań i ich konsekwencjach.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej przez prowadzącego zajęcia i przez studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_EBH01
- Potrafi posługiwać się poznanymi teoriami w podejmowanej i prowadzonej działalności, przewiduje skutki ewentualnych zdarzeń.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U13 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_EBH02
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych i ekonomicznych związanych z podejmowaniem decyzji ekonomicznych w warunkach niepewności.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U13 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_EBH03
- Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów w zakresie racjonalności ekonomicznej.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_EBH04
- Umie poszukiwać nowej wiedzy w zakresie ekonomii.
Weryfikacja: Poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
- Efekt U_EBH05
- Umie interpretować i wykorzystywać informacje i wskaźniki ekonomiczne.
Weryfikacja: Poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_EBH01
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk ekonomicznych w środowisku społecznym – prezentuje wyższy poziom zrozumienia zjawisk ekonomicznych, w tym z perspektywy psychologicznej.
Weryfikacja: Prezentowanie własnych poglądów ukształtowanych na podstawie literatury i obserwacji rzeczywistości ekonomicznej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K08 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K03
- Efekt K_EBH02
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy ekonomiczne – gospodarowanie pieniędzmi, inwestowanie, motywowanie pracowników, płacenie podatków, kupowanie ubezpieczeń.
Weryfikacja: Analiza przypadków – wypowiedzi ustne lub pisemne przygotowane w trakcie pracy zespołowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07
- Efekt K_EBH03
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej – współpracuje w zespole, wyszukuje i tworzy materiały do zajęć, charakteryzuje się systematycznością i zaangażowaniem.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania w systematyczne przygotowanie się do zajęć, ocena współpracy w zespole.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06