- Nazwa przedmiotu:
- Psychospołeczne aspekty Internetu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_PAI
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h, w tym 30 udział w zajęciach, 45 praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom wybranych, ważnych zagadnień dotyczących psychologicznych i społecznych aspektów nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem Internetu i jego wpływu na codzienne ludzkie życie w XXI wieku. W toku semestru szczególną uwagę zwrócimy na specyfikę komunikowania za pośrednictwem sieci komputerowych (CMC), jak również na zagadnienia relacji jednostka-jednostka i jednostka grupa, w tym m.in. na oddziaływanie norm społecznych w sieci; na agresję i cyberprzemoc, których rewersem jest sieciowy altruizm i wsparcie, jak również na współczesne, powiązane z siecią uzależnienia. Celem zajęć jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie rozumienia społecznego wymiaru nowych technologii, które ich otaczają i z których codziennie korzystają.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie. Czym jest a czym nie jest wirtualna rzeczywistość?
Nauki społeczne a nowe media. Internet jako przestrzeń komunikacyjna. Formy i funkcje CMC.
Normy prawne, moralne i obyczajowe w sieci. Co to znaczy być dobrym internautą? Jak postępuje „dobry internauta”?
Internet jako alternatywna i komplementarna forma kontaktu międzyludzkiego.
Efekt zmniejszonych zahamowań w sieci i społeczne skutki anonimowości.
Poglądy skrajne i radykalne online: hipoteza tzw. głośnych mniejszości (S. Moscovici). Mechanizmy obronne społeczności sieciowych. Piętno.
Wolność wypowiedzi w sieci. Czym jest, a czym nie jest, cenzura? Chamstwo internetowe.
Cyberprzemoc.
Skąpstwo poznawcze i stereotypizacja a Internet.
Zagrożenia komunikacji prowadzonej za pośrednictwem nowych technologii. Mechanizm narkotyzującej dysfunkcji, multitasking (wielozadaniowość).
Uzależnienie „od internetu” („od komórki” itp.) a uzależnienie od treści dostępnych za pośrednictwem nowych technologii.
Wizerunek w sieci: dlaczego warto o niego dbać i świadomie go kształtować.
Miłość i przyjaźń w sieci: specyfika CMC a związki uczuciowe.
Społeczne i psychologiczne wsparcie w sieci.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia jest: A) obecność na zajęciach; B) zaliczenie kolokwium końcowego; C) aktywna praca na zajęciach.
A) Obecność jest obowiązkowa na minimum 13 z 15 zajęć. Nieobecność na więcej niż dwóch zajęciach skutkuje koniecznością zaliczania zaległego materiału na dyżurze i/lub przygotowania dodatkowego, związanego z zajęciami projektu. Specyfikę każdego z zadań wyrównawczych prowadzący ustala bezpośrednio ze studentem, uwzględniając charakter danej nieobecności.
B) Ćwiczenia kończą się kolokwium podsumowującym, które obejmuje wiedzę z zajęć oraz z zalecanej literatury. Kolokwium podsumowujące odbywa się w formie pisemnej (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. z krótkimi zadaniami). Maksymalna liczba punktów do zdobycia na kolokwium to 55. Kolokwium odbywa się w dwóch terminach – właściwym i poprawkowym; osobom nieobecnym w pierwszym terminie bądź takim, które postanowią się poprawiać przysługuje skorzystanie z drugiego terminu. Dodatkowe możliwości zaliczenia przedmiotu są zarezerwowane dla wyjątkowych i dobrze udokumentowanych zdarzeń losowych.
C) Wymagane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych. Wszystkie te aktywności będą odnotowywane i punktowane w skali od 1 do 3 (1 pkt. za obecność; 1 pkt. za umiarkowany udział merytoryczny w zajęciach i znajomość lektur, ewentualnie uczestnictwo w ćwiczeniach na zajęciach); 2 pkt. za znaczący udział merytoryczny, połączony z dobrą znajomością lektur), przy czym przewidywana łączna, maksymalna liczba punktów do zdobycia to 35, ponieważ nie na każdych zajęciach będzie omawiana zadawana uprzednio lektura.
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się punkty z kolokwium (maksymalnie 55) oraz punkty za aktywność i obecność na zajęciach (maksymalnie 35). Łącznie do zdobycia jest 90 punktów. Do uzyskania wpisu z oceną pozytywną konieczne jest spełnienie warunku brzegowego z punktu A.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Ben-Ze’ev, Aaron. 2005. Miłość w sieci. Internet i emocje. Poznań: Rebis.
2. Grabowska, Marta. 2006. Wartość dodana Internetu na przykładzie internetowych grup wsparcia. [w:] J. Kurczewski (red.) Wielka Sieć. E-seje z socjologii internetu, Warszawa: Trio.
3. Henne, Kamil. 2003. Kompetencja społeczna i inteligencja emocjonalna a zaangażowanie w Internet. „Psychologia Jakości Życia”, 2003, tom 2 nr 1 (111-130).
4. Herz, J.C. Wędrówki po Internecie. Poznań: Zysk i s-ka.
5. Krejtz, Krzysztof & Zając, Jan M. 2007. Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, „Psychologia Społeczna” 2007, tom 2 3–4 (5) 191–200.
6. Olszewski, Michał & Wujec, Paweł. 2009. Cenzura nie łagodzi obyczajów w internecie, http://wyborcza.pl/1,75515,6910135,Cenzura_nie_lagodzi_obyczajow_w_internecie.html
7. Pręgowski, Michał Piotr. 2009. Wzór osobowy internauty: czego oczekują od nas netykiety?. „Studia Socjologiczne” 2(193)/2009, s. 109-130.
8. Pręgowski, Michał Piotr. 2010. Piętnowanie w sieci. Specyfika internetu w kontekście koncepcji piętna Ervinga Goffmana. [w:] M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.), Com.unikowanie we współczesnym świecie, Kraków: Wydawnictwo Nomos.
9. Suler, John. 2005. The Basic Psychological Features of Cyberspace, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/basicfeat.html
10. Suler, John. 2005. The Online Disinhibition Effect, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/disinhibit.html
11. Szpunar, Magdalena. 2010. Cyberbullying - nowe technologie jako narzędzia stosowania przemocy psychicznej. [w:] J. Mucha (red.) Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda i „technologie społeczne” a praktyki kulturowe, Kraków: Nomos.
12. Żakowski, Jacek. 2009. Chamstwo hula w internecie, „Polityka” z dn. 10.08.2009.
Materiały uzupełniające:
1. Cain, Susan. 2012. The power of introverts, TED talk, https://www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts
2. Lewinsky, Monica. 2015. The price of shame, TED talk, http://www.ted.com/talks/monica_lewinsky_the_price_of_shame
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student potrafi przywołać terminologię w zakresie socjologii i psychologii Internetu oraz społecznych aspektów nowych technologii.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_02
- Student zna wybrane teorie i koncepcje w zakresie społecznych aspektów nowych technologii, ich historii i bieżących uwarunkowań.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_03
- Student zna podstawowe problemy społeczne wynikające z niekorzystania lub niekompetentnego korzystania z Internetu.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_04
- Student ma uporządkowaną wiedzę o sposobach korzystania z Internetu, podstawowych rodzajach komunikacji międzyludzkiej w sieci oraz ograniczeniach tej komunikacji.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych, które mają związek z obecnością nowych technologii w życiu współczesnego człowieka.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
- Efekt U_02
- Student umie zrozumieć specyfikę psychologicznych aspektów online w porównaniu do offline.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_03
- Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie świadomego kreowania własnego wizerunku przez Internet, z ominięciem zagrożeń wynikających z nieznajomości specyfiki psychospołecznych aspektów Internetu.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
- Efekt U_04
- Student nabywa umiejętność minimalizowania ryzyka nieporozumień związanych z wieloznacznością własnych wypowiedzi oraz złej interpretacji wypowiedzi innych w sieci.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U09, K_U13 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student docenia znaczenie socjologii i psychologii Internetu jako dziedzin opisujących prawidłowości i nieprawidłowości związane z korzystaniem z sieci.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_02
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie socjologii i psychologii Internetu, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie nowych, bardzo dynamicznie zmieniających się technologii.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_03
- Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru korzystania z Internetu.
Weryfikacja: 1) Dyskusja
2) Analiza literatury
3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach)
4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06