- Nazwa przedmiotu:
- Dostęp do informacji publicznej. Prawo i praktyka.
- Koordynator przedmiotu:
- dr Adriana Bartnik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_DIP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- BRAK
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie funkcjonowania ustawy o dostępie do informacji publicznej na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów ze społecznym otoczeniem administracji publicznej takim jak: organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy oraz różne nieformalne postaci działania społecznego obywateli. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne skutecznego współdziałania administracji różnych szczebli z podmiotami społecznymi zorganizowanymi lub też indywidualnymi. Szczególny nacisk położony został na rozwijanie praktycznych umiejętności społecznych słuchaczy w komunikowaniu się administracji z otoczeniem takich jak metody i formy komunikowania decyzji. Program opiera się na analizie ustawy i orzecznictwa sądów administracyjnych oraz praktycznym poznawaniu funkcjonowania ustawy – studenci sami występować będą do różnych organów z wnioskami o informację publiczną i porównywać odpowiedzi tych podmiotów. Studenci samodzielnie będą analizować orzecznictwo sądów administracyjnych i uczestniczyć w rozprawach z zakresu udostępniania informacji publicznej
- Treści kształcenia:
- Informacja publiczna, podstawy prawne –podstawowe pojęcia i analizowanie ustawy Konwersatorium Klasyczne a nowoczesne podejście do informacji publicznej w administracji publicznej. Wdrażanie nowych idei w praktyce.
Organizacje zajmujące się informacją publiczną
Konstruowanie wniosków, monitoring instytucji, korespondencja z urzędami
Analiza orzecznictwa
Analiza otrzymanych odpowiedzi z monitoringu
Funkcjonowanie sądownictwa administracyjnego
Samoocena słabych i mocnych stron monitoringu wykonanego przez studentów.
- Metody oceny:
- Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach. Ogółem można uzyskać 100 punktów.
1. Badanie funkcjonowania ustawy o DIP 60
2. Analiza wyroków 40
Dodatkowe zadania, dla chętnych
3. Udział w rozprawie 10pkt
4. Referaty 10 pkt
Student może otrzymać punkty dodatkowe za potwierdzone uczestnictwo w konferencjach organizowanych przez wydział.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Aleksandrowicz T.R., Komentarz do ustawy o dostępie do informacji publicznej, Warszawa 2008.,
2. Bałaban A, W sprawie interpretacji art. 61 Konstytucji RP z 2.4.1997 r., PS 1999, Nr 6. ,
3. Bar M., O dostępie do informacji publicznej raz jeszcze - artykuł polemiczny, R. Pr. 2005, Nr 1. ,
4. Bednarczyk M., Obowiązek bezwnioskowego udostępniania informacji publicznej, Warszawa 2008. ,
5. Bednarczyk M., Jabłoński M., Wygoda K., Biuletyn Informacji Publicznej. Informatyzacja administracji, Wrocław 2005. ,
6. Chmaj M., Pojęcie i geneza wolności i praw człowieka, w: M. Chmaj (red.), Konstytucyjne wolności i prawa w Polsce, t. I, Zasady ogólne, Kraków 2002.
LITERATURA DODATKOWA:
1. Czarnow S., Prawo do informacji publicznej w Polsce a wymogi prawa europejskiego, ST 2007, Nr 4. ,
2. Czarny-Drożdżejko E., Funkcjonowanie prokuratury a dostęp do informacji publicznej, Prok. i Pr. 2008, Nr 11. ,
3. Drachal J., Prawo do informacji publicznej w świetle wykładni funkcjonalnej, w: Sądownictwa administracyjne gwarantem wolności i praw obywatelskich 1980-2005, Warszawa 2005. ,
4. Fajgielski P., Informacja w administracji publicznej. Prawne aspekty gromadzenia, udostępniania i ochrony, Wrocław 2007. ,
5. Gardocka T. (red.), Obywatelskie prawo do informacji, Warszawa 2008. ,
6. Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2004. ,
7. Jabłoński M., Udostępnianie informacji publicznej w trybie wnioskowym, Wrocław 2009. ,
8. Jabłoński M., Wejście w życie ustawy o dostępie do informacji publicznej, AUWr - PPiA 2002, Nr 2396. ,
9. Jabłoński M., Wygoda K., Dostęp do informacji i jego granice, Wrocław 2002.,
10. Jabłoński M., Wygoda K., Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Wrocław 2002. ,
11. Jarzęcka-Siwik E., Dostęp do informacji publicznej. Uwagi krytyczne, Kontrola Państwowa 2002, Nr 1. ,
12. Jarzęcka-Siwik E., Jawność warunkiem skutecznego i etycznego działania administracji, Dobra administracja - seminaryjne posiedzenie Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, 20.4.2005 r., http://bip.nik.gov.pl z 6.10.2009 r. ,
13. Jarzęcka-Siwik E., Ograniczenie dostępu do informacji przetworzonej, PS 2004, Nr 7-8. ,
14. Jaśkowska M., Dostęp do informacji publicznej w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002. ,
15. Jendrośka J., Stoczkiewicz M., Ustawa o dostępie do informacji publicznej a regulacje szczególne, PiP 2003, z. 6.
16. Kamińska I., Rozbicka-Ostrowska M., Dostęp do informacji publicznej. Orzecznictwo sądów administracyjnych, Warszawa 2007. ,
17. Kamińska I., Rozbicka-Ostrowska M., Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz praktyczny, Warszawa 2012. ,
18. Kłaczyński M., Szuster S., Komentarz do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198), LEX/el. 2003. ,
19. Knopkiewicz A., O nadużyciu prawa do informacji publicznej, PiP 2004, z. 10. ,
20. Knopkiewicz A., Tryby udostępniania informacji publicznej, RPEiS 2004, z. 4. ,
21. Korczak J., Udostępnianie informacji i dokumentacji znajdujących się w posiadaniu urzędu gminy, NZS 2003, Nr 2. ,
22. Kudrycka B., Iwanowski S., Prawo obywatela do informacji o działaniach organów do informacji publicznej, PiP 1999, z. 8. ,
23. Maciejewski M., Prawna regulacja ponownego wykorzystania informacji publicznych, w: G. Sibiga (red.), Główne problemy prawa do informacji w świetle prawa i standardów międzynarodowych europejskich i wybranych państw Unii Europejskiej, Warszawa 2013.,
24. Maciejuk I., Dostęp do informacji publicznej zawierającej dane osobowe, ZNSA 2009, Nr 2. ,
25. Mamot S., Przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej w praktyce prokuratorskiej, Prok. i Pr. 2008, Nr 10.
26. Niżnik-Mucha A., Problematyka zakresu przedmiotowego konstytucyjnego prawa do informacji publicznej, Casus 2008, Nr 2. ,
27. Opaliński B., Ponowne wykorzystanie informacji publicznej, w: P. Szustakiewicz (red.), Dostęp do informacji publicznej. Praktyczne wskazówki w świetle obowiązujących przepisów i orzecznictwa, Warszawa 2014.,
28. Piechocki J., Jawne nie dla wszystkich, Rzeczp. 2004, Nr 8. ,
29. Piskorz-Ryń A., Dostęp do informacji publicznej - zasady konstrukcyjne ustawy, KPP 2002, z. 4. ,
30. Piskorz-Ryń A., Glosa do wyroku WSA w Warszawie z 22.2.2006 r., II SA/Wa 1721/05, ST 2007, Nr 3. ,
31. Piskorz-Ryń A., Poszerzanie BIP-u, Wspól. 2003, Nr 24. ,
32. Piskorz-Ryń A., Zasady ponownego wykorzystywania informacji publicznej będącej utworem w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ZNSA 2014, Nr 1.,
33. Sibiga G., Dostęp do informacji publicznej a prawa do prywatności jednostki i ochrony jej danych osobowych, ST 2003, Nr 11. ,
34. Sibiga G., "Informacja przetworzona" i "przetworzenie informacji" po nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej z 16.9.2011 r., KPP 2012, Nr 3, poz. 163.,
35. Sibiga G., Prawne formy działania podmiotów udostępniających informację publiczną na żądanie indywidualne, PPP 2007, Nr 3. ,
36. Sitniewski P., Dostęp do informacji publicznej w jednostkach samorządu terytorialnego, Białystok 2005. ,
37. Skrzydło W., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009. ,
38. Sokolewicz W., Komentarz do art. 61 Konstytucji RP, w: L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. IV, Warszawa 2005. ,
39. Stefanicki R., Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Wybrane zagadnienia w świetle orzecznictwa sądowego, PiP 2004, z. 2. ,
40. Szkudlarek P., Przepisy o utajnianiu informacji z komentarzem, KPP 2002, z. 1-2. ,
41. Szmyt A., W sprawie interpretacji art. 61 Konstytucji RP z 2.4.1997 r., Prz. Sejm. 1999, Nr 6. ,
42. Szpor G., Wojsyk K., Komentarz do art. 18 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w: C. Matysz, G. Szpor, K. Wojsyk, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Komentarz, Warszawa 2007.,
43. Szustakiewicz P., Jawność umów w zamówieniach publicznych, Zamówienia Publiczne. Doradca 2008, Nr 3. ,
44. Szustakiewicz P., Ustawa o dostępie do informacji publicznej w pracy radcy prawnego, R. Pr. 2004, Nr 5. ,
45. Śniecikowski W., Ograniczenie prawa do informacji publicznej (de lege lata), ST 2002, Nr 7-8. ,
46. Tabernacka M., Komunikacja obywateli z władzą - warunek funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, w: M. Tabernacka, A. Szadok-Brauń (red.), Public relations w sferze publicznej. Wizerunek i komunikacja, Warszawa 2012.,
47. Winczorek P., Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2.4.1997 r., Warszawa 2000. ,
48. Winczorek P., W sprawie interpretacji art. 61 Konstytucji RP z 2.4.1997 r., Prz. Sejm. 1999, Nr 6. ,
49. Zaremba M., Prawo dostępu do informacji publicznej. Zagadnienia praktyczne, Warszawa 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- BRAK
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student wie jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy urzędu, rozumie i rozróżnia klasyczne i nowoczesne podejście do administracji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania relacji urzędu z jego społecznym otoczeniem.
Weryfikacja: Badanie funkcjonowania ustawy o DIP. Praca polega na wysyłaniu do wybranych urzędów wniosków o udzielenie informacji publicznej – student wysyła maile do urzędu – uczy się dokładnie sformułować zapytanie, wniosek, gdy urząd odmowi lub pozostaje w bezczynności student koresponduje z urzędem odwołując się do ustawy o DIP. Analiza wyroków NSA
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W02 , K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11,
- Efekt W_02
-
Student wie jak napisać wniosek i jakie przepisy prawa przytoczyć
Weryfikacja: Monitoring działania urzędów, Wiedzę z tego zakresu sprawdzają zajęcia konwersatoryjne, na których studenci otrzymują punkty za aktywność.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W02 , K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11,
- Efekt W_03
- Student wie jakimi narzędziami posługiwać się w utrzymywaniu dobrych relacji z otoczeniem urzędu.
Weryfikacja: Analiza orzecznictwa NSA
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W02 , K_W03, K_W04, K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Umie analizować orzeczenia sądów administracyjnych w zakresie DIP
Weryfikacja: Badanie funkcjonowania ustawy o DIP
Praca polega na wysyłaniu do wybranych urzędów wniosków o udzielenie informacji publicznej – student wysyła maile do urzędu – uczy się dokładnie sformułować zapytanie, wniosek, gdy urząd pozostaje w bezczynności albo odmówi udostępnienia informacji publicznej.W trakcie sprawdzania prac przez cały semestr omawiane są rodzaje odpowiedzi i unikania udzielenia informacji publicznej przez urzędy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_02
- Umie wystąpić z wnioskiem i monitorować zasadność i właściwe odpowiedzi monitorowanych urzędów.
Weryfikacja: monitoring i jego analiza wraz z orzecznictwem NSA
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U08, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student potrafi skutecznie komunikować się z urzędnikiem, aktywnie kreować sytuacje komunikacyjnei. Potrafi przytoczyć potrzebne orzecznictwo.
Weryfikacja: Badanie funkcjonowania ustawy o DIP
Praca polega na wysyłaniu do wybranych urzędów wniosków o udzielenie informacji publicznej – student wysyła maile do urzędu – uczy się dokładnie sformułować zapytanie, wniosek i korespondować z urzędem.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K08, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_02
- Potrafi określić własne mocne i słabe w kontekście występowanej informacji. Potrafi przytoczyć potrzebne orzecznictwo.
Weryfikacja: analiza monitoringu i orzecznictwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06