- Nazwa przedmiotu:
- Metoda elementów skończonych (DS, IK)
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Artur Zbiciak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MESIKDS
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 55 godz. = 2 ECTS: wykład 10 godz.; ćwiczenia 20 godz.; przygotowanie do ćwiczeń 10 godz.; przygotowanie projektów 10 godz.; przygotowanie do sprawdzianu i obecność na sprawdzianie 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 10 godz.; ćwiczenia 20 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 40 godz. = 1,5 ECTS: obecność na ćwiczeniach 20 godz.; przygotowanie do ćwiczeń 10 godz.; przygotowanie projektów 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości z mechaniki, matematyki i metod numerycznych z kursu inżynierskiego.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Rozumienie podstaw teoretycznych MES, pozwalające na świadome korzystanie z komercyjnego oprogramowania. Umiejętność stosowania MES do analizy stanów naprężeń, odkształceń i przemieszczeń w nawierzchniach drogowo-lotniskowych i kolejowych.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Rys historyczny MES. <li>Syntetyczna analiza porównawcza wybranych metod komputerowej analizy konstrukcji (MES, MEB, MRS). Krótkie przypomnienie techniki MES w odniesieniu do konstrukcji prętowych z kursu inżynierskiego. <li>Analiza elementu skończonego belki na podłożu Winklera jako prostego modelu układu tor-podtorze kolejowe. <li>Równania zagadnienia brzegowego w zapisie macierzowym. <li>Przemieszczeniowa wersja MES. <li>Wybrane elementy skończone w zagadnieniach płaskich i przestrzennych. <li>Analiza modelu wielowarstwowej nawierzchni drogowo-lotniskowej jako obrotowo-symetrycznej konstrukcji dyskretyzowanej elementami pierścieniowymi. <li>Elementy skończone płyt cienkich i płyt o średniej grubości. <li>Model nawierzchni sztywnej w postaci płyty opartej na sprężystym podłożu. <li>Zastosowanie MES w zagadnieniach dynamiki konstrukcji drogowych i kolejowych. <li>Wybrane algorytmu numerycznego całkowania równań ruchu (metoda Newmarka i MRC). <li>Modelowanie obciążeń ruchomych na konstrukcjach. <li>Metoda elementów skończonych w zagadnieniach termicznych – problem rozkładu temperatury w nawierzchni drogowej. <li>MES w zagadnieniach nieliniowych (informacyjnie). <li>Sprężysto-plastyczne modele ośrodka gruntowego. <li>Przykłady złożonych analiz: zagadnienie stateczności nasypu drogowo-kolejowego oraz symulacja pełzania nawierzchni asfaltowej. <li>Nauka obsługi systemów MES na przykładzie programów ANSYS i ABAQUS.</ol>
- Metody oceny:
- • Dwa projekty i jeden sprawdzian.<br>
• Ocenianie ciągłe (obecność, aktywność).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Gomuliński A., Witkowski M.: Mechanika budowli. Kurs dla zaawansowanych. OWPW, Warszawa 1993;<br>
[2] Kleiber M. [red.]: Komputerowe metody mechaniki ciał stałych. Mechanika techniczna t. XI, PWN, Warszawa 1995;<br>
[3] Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe. Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa 2003;<br>
[4] Rakowski G., Kacprzyk Z.: Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji. OWPW, wyd. II popr., Warszawa 2005;<br>
[5] Szydło A.: Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Teoria, wymiarowanie, realizacja. Polski Cement, 2004;<br>
[6] Yoder E.J., Witczak M.W.: Principles of Pavement Design. 2nd Ed., Wiley, 1975;<br>
[7] Zienkiewicz O.C., Taylor R.L.: The Finite Element Method. Fifth edition. Butterworth-Heinemann, Oxford 2000;<br>
[8] Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych, IBDiM, GDDP, Warszawa 1997;<br>
[9] Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych, IBDiM, GDDP, Warszawa 2001;<br>
[10] Katalog wzmocnień i remontów nawierzchni podatnych i półsztywnych, IBDiM, GDDP, Warszawa 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MESIKDSW1
- Zna różnice pomiędzy mocnym i słabym sformułowaniem w mechanice. Zna zasady formułowania i weryfikacji podstawowych elementów skończonych. Ma wiedzę w zakresie metod całkowania równiań ruchu w MES.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MESIKDSU1
- Potrafi zbudować i zweryfikować modele MES nawierzchni drogowych i kolejowych.
Weryfikacja: wykonanie prac projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MESIKDSK1
- Potrafi przedstawić sformułowania i rozwiązania zagadnień w postaci raportów z wykonanych prac projektowych.
Weryfikacja: Przedstawienie do oceny prac projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04