- Nazwa przedmiotu:
- Techniki negocjacji i mediacji w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Piotr Jermakowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A13_TNMA
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- praca studenta na zajęciach 15 godz. Samodzielna praca studenta (studiowanie literatury) 30 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu powstawania konfliktów, ich rozwoju, jak też radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, które występują zarówno w instytucjach publicznych, jak również w różnych sytuacjach z życia codziennego. W trakcie zajęć student będzie miał możliwość zdobycia wiedzy z zakresu definiowania i określania sytuacji konfliktowych, czynników sprzyjających ich eskalacji, a następnie z zakresu przygotowywania procedur ich rozwiązywania (negocjacji i mediacji). W ostatniej fazie zajęć student zostanie zapoznany z konkretnymi technikami i strategiami negocjacyjnymi, które stosowane są w różnych sytuacjach instytucjonalnych i społecznych.
- Treści kształcenia:
- Treści programowe:
1. Konflikt – definicje, dynamika konfliktów, proces rozwoju sytuacji konfliktowych. Negatywne i pozytywne aspekty sytuacji konfliktowych.
2. Przyczyny powstawania konfliktów – koło konfliktu; konflikty wartości, interpersonalne, informacji, interesów i strukturalne – konsekwencje.
3. Przyczyny powstawania konfliktów – koło konfliktu, konflikty wartości, interpersonalne, informacji, interesów i strukturalne - konsekwencje cd.
4. Różne style rozwiązywania konfliktów. Zachowania w sytuacjach konfliktowych – od czego zależą i co trzeba brać pod uwagę, wybierając swój sposób rozwiązania problemu.
5. Kulturowe i etyczne uwarunkowania konfliktów i negocjacji – co wolno w negocjacjach, od kultur propartnerskich do protransakcyjnych
6. Rozwiązywanie najprostszych sytuacji konfliktowych – od indywidualizmu do kooperacji w negocjacjach. Dylematy w negocjacjach.
7. Procedury rozwiązywania konfliktów: arbitraż, mediacja, negocjacje, facylitacje. Omówienie różnych strategii rozwiązywania sporów: arbitraż sąd. Warunki skutecznego rozwiązywania konfliktów i sporów
8. Mediacje – zasady, sytuacje, przykłady (mediacje gospodarcze, rodzinne, karne).
9. Skuteczne negocjacje: przygotowania, miejsce, plan rozmów, priorytety, zadania uczestników negocjacji, określanie stanowisk, celów i interesów negocjacyjnych.
10. Negocjacje pozycyjne jako strategia rozwiązywania sporów (1) – wady i zalety, fazy, stosowane taktyki i manipulacje.
11. Negocjacje pozycyjne (2) – analiza praktyk i przykładów (case study).
12. Negocjacje problemowe (1) – zasady i filozofia, zastosowanie, tryb postępowania.
13. Negocjacje problemowe (2) – analiza praktyk i przykładów, (case study).
14. Negocjacje precedensu (3) – analiza praktyk i przykładów, (case study).
14. Problem ludzki w negocjacjach – emocje, percepcja, komunikacja, mowa ciała.
15. Podsumowanie zdobytych wiadomości i zaliczenie.
- Metody oceny:
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. R. Fisher, W. Ury, B. Patton, Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, PWE 2009
2. W. Ury Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE 2009
3. Rządca R.A., Wujec P. Negocjacje PWE Warszawa 1998
4. M. Tabarnecka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Oficyna a Wlters Kluwer business 2009
Literatura uzupełniająca:
1. J. Waszkiewicz Jak Polak z Polakiem. Szkice o kulturze negocjowania PWN 1997
2. K. Bargiel-Matusiewicz, Negocjacje i mediacje, PWE, 2007
3. Winch, S. Winch, Negocjacje. Jednostka organizacja, kultura, DIFIN 2010
K. Bargiel-Matusiewcz, Negocjacje i mediacje, PWE 2010
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma uporządkowaną wiedzę o istocie konfliktu, jego dynamice i możliwościach rozwoju sytuacji konfliktowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_02
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikowania się interpersonalnego i społecznego w sytuacjach konfliktowych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_03
- Ma wiedzę o uwarunkowaniach sytuacji konfliktowych i możliwościach ich rozwiązywania
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_04
- Ma uporządkowaną wiedzę o różnych sposobach i procedurach rozwiązywania konfliktów i o strategiach negocjacyjnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie sytuacji konfliktowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U08, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi posługiwać się poznanymi zasadami, teoriami i konstrukcjami w zakresie rozwiązywania konfliktów i prowadzenie negocjacji
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie rozwiązywania konfliktów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K03, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_02
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w zakresie rozwiązywania konfliktów
i świadomość występujących dylematów i problemów etycznych w ich rozwiązywaniu
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K03, K_K05, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06