Nazwa przedmiotu:
Techniki negocjacji i mediacji w administracji
Koordynator przedmiotu:
dr Piotr Jermakowicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
do weryfikacji
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu powstawania konfliktów, ich rozwoju, jak też radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, które występują zarówno w instytucjach publicznych, jak również w różnych sytuacjach z życia codziennego. W trakcie zajęć student będzie miał możliwość zdobycia wiedzy z zakresu definiowania i określania sytuacji konfliktowych, czynników sprzyjających ich eskalacji, a następnie z zakresu przygotowywania procedur ich rozwiązywania (negocjacji i mediacji). W ostatniej fazie zajęć student zostanie zapoznany z konkretnymi technikami i strategiami negocjacyjnymi, które stosowane są w różnych sytuacjach instytucjonalnych i społecznych.
Treści kształcenia:
Treści programowe: 1. Konflikt – definicje, dynamika konfliktów, proces rozwoju sytuacji konfliktowych. Negatywne i pozytywne aspekty sytuacji konfliktowych. 2. Przyczyny powstawania konfliktów – koło konfliktu; konflikty wartości, interpersonalne, informacji, interesów i strukturalne – konsekwencje. 3. Przyczyny powstawania konfliktów – koło konfliktu, konflikty wartości, interpersonalne, informacji, interesów i strukturalne - konsekwencje cd. 4. Różne style rozwiązywania konfliktów. Zachowania w sytuacjach konfliktowych – od czego zależą i co trzeba brać pod uwagę, wybierając swój sposób rozwiązania problemu. 5. Kulturowe i etyczne uwarunkowania konfliktów i negocjacji – co wolno w negocjacjach, od kultur propartnerskich do protransakcyjnych 6. Rozwiązywanie najprostszych sytuacji konfliktowych – od indywidualizmu do kooperacji w negocjacjach. Dylematy w negocjacjach. 7. Procedury rozwiązywania konfliktów: arbitraż, mediacja, negocjacje, facylitacje. Omówienie różnych strategii rozwiązywania sporów: arbitraż sąd. Warunki skutecznego rozwiązywania konfliktów i sporów 8. Mediacje – zasady, sytuacje, przykłady (mediacje gospodarcze, rodzinne, karne). 9. Skuteczne negocjacje: przygotowania, miejsce, plan rozmów, priorytety, zadania uczestników negocjacji, określanie stanowisk, celów i interesów negocjacyjnych. 10. Negocjacje pozycyjne jako strategia rozwiązywania sporów (1) – wady i zalety, fazy, stosowane taktyki i manipulacje. 11. Negocjacje pozycyjne (2) – analiza praktyk i przykładów (case study). 12. Negocjacje problemowe (1) – zasady i filozofia, zastosowanie, tryb postępowania. 13. Negocjacje problemowe (2) – analiza praktyk i przykładów, (case study). 14. Negocjacje precedensu (3) – analiza praktyk i przykładów, (case study). 14. Problem ludzki w negocjacjach – emocje, percepcja, komunikacja, mowa ciała. 15. Podsumowanie zdobytych wiadomości i zaliczenie.
Metody oceny:
uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. R. Fisher, W. Ury, B. Patton, Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, PWN 2009 2. W. Ury Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWN 2009 3. Rządca R.A., Wujec P. Negocjacje PWN Warszawa 1998 4. M. Tabarnecka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Oficyna a Wolters Kluwer business 2009 Literatura uzupełniająca: 1. J. Waszkiewicz Jak Polak z Polakiem. Szkice o kulturze negocjowania PWN 1997 2. K. Bargiel-Matusiewicz, Negocjacje i mediacje, PWN, 2007 3. Winch, S. Winch, Negocjacje. Jednostka organizacja, kultura, DELFIN 2010 K. Bargiel-Matusiewcz, Negocjacje i mediacje, PWN 2010
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma uporządkowaną wiedzę o istocie konfliktu, jego dynamice i możliwościach rozwoju sytuacji konfliktowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_02
Ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikowania się interpersonalnego i społecznego w sytuacjach konfliktowych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_03
Ma wiedzę o uwarunkowaniach sytuacji konfliktowych i możliwościach ich rozwiązywania
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie sytuacji konfliktowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_02
Potrafi posługiwać się poznanymi zasadami, teoriami i konstrukcjami w zakresie rozwiązywania konfliktów i prowadzenie negocjacji
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie rozwiązywania konfliktów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_02
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w zakresie rozwiązywania konfliktów i świadomość występujących dylematów i problemów etycznych w ich rozwiązywaniu
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06