- Nazwa przedmiotu:
- Układy sterowania automatycznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Chmielniak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK419
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 70, w tym:
a) 30 godzin - wykłady,
b) 15 godzin - ćwiczenia,
c) 15 godzin - zajęcia projektowe z prowadzącym,
d) 10 godzin - konsultacje.
2. Praca własna studentów: 60 godzin, w tym:
a) 20 godzin - wykonywanie prac domowych,
b) 10 godzin - przygotowania do sprawdzianów,
c) 30 godzin - indywidualna praca nad projektami.
Suma: 130 godzin - 5 punktów ETCS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3 punkty ECTS - 70 godzin kontaktowych, w tym:
1) 30 godzin - wykłady,
2) 15 godzin - ćwiczenia,
3) 15 godzin - zajęcia projektowe z prowadzącym,
4) 10 godzin - konsultacje.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4 punkty ECTS, 90 godzin, w tym:
a) 15 godzin - ćwiczenia,
b) 15 godzin - zajęcia projektowe z prowadzącym,
c) 10 godzin - konsultacje,
d) 20 godzin - wykonywanie prac domowych,
e) 30 godzin - indywidualna praca nad projektami,
f) 10 godzin - przygotowanie do sprawdzianów.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie sposobu projektowania układów automatyki cyfrowej, począwszy od najprostszych, po złożone układy sterowania cyfrowego.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Podstawowe zagadnienia algebry Boole'a, funkcje logiczne, minimalizacja funkcji przełączających, zjawisko hazardu, typowe układy kombinacyjne. Układy sekwencyjne opisane modelami Moore'a i Mealy'ego. Zasady minimalizacji układów sekwencyjnych synchronicznych i asynchronicznych. Kodowanie liczb. Programowalne układy sterowania: komputery jednoukładowe i sterowniki PLC. Metodyka formalizowania zadań opisujących działanie układów automatyki cyfrowej.
Ćwiczenia: Ćwiczenia z minimalizacji funkcji przełączających i projektowania układów kombinacyjnych. Projektowanie zminimalizowanych układów synchronicznych i asynchronicznych. P: Projektowanie wybranych układów sterowania z wykorzystaniem sterownika logicznego oraz komputera jednoukładowego.
- Metody oceny:
- Na ocenę ostateczną z przedmiotu składają się oceny z trzech sprawdzianów, przeprowadzanych podczas trwania ćwiczeń audytoryjnych, oceny z 3 serii zadań domowych oraz oceny z zaliczeń 4 ćwiczeń projektowych. Pod koniec semestru przewiduje się przeprowadzenie sprawdzianu poprawkowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W. Traczyk, Układy cyfrowe. Podstawy teoretyczne i metody syntezy. WNT 1986.
2. C. Zieliński, Podstawy projektowania układów cyfrowych. PWN 2003.
3. Dokumentacje techniczne mikrokontrolerów z rodziny AVR.
- Witryna www przedmiotu:
- http://tmr.meil.pw.edu.pl/web/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/Uklady-sterowania-automatycznego/Materialy
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NK419_W1
- Zna metody minimalizacji funkcji przełączających.
Weryfikacja: Sprawdzian nr 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt ML.NK419_W2
- Zna zasady projektowania automatów synchronicznych.
Weryfikacja: Sprawdzian nr 2.
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt ML.NK419_W3
- Zna zasady projektowania automatów asynchronicznych.
Weryfikacja: Sprawdzian nr 3.
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NK419_U1
- Potrafi zminimalizować funkcję przełączającą.
Weryfikacja: Sprawdzian nr 1, praca domowa nr 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11, T2A_U15, T2A_U18
- Efekt ML.NK419_U2
- Potrafi zaprojektować i zrealizować zminimalizowany synchroniczny automat sterujący.
Weryfikacja: Sprawdzian nr 2, praca domowa nr 2.
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09, AiR2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U18
- Efekt ML.NK419_U3
- Potrafi zaprojektować i zrealizować zminimalizowany asynchroniczny automat sterujący.
Weryfikacja: Sprawdzian nr 3, praca domowa nr 3.
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09, AiR2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U18
- Efekt ML.NK419_U4
- Potrafi zaprogramować sterownik programowalny.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia projektowego nr 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18
- Efekt ML.NK419_U5
- Potrafi zaprogramować mikrokontroler.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych nr 2, 3 i 4.
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18
- Efekt ML.NK419_U6
- Potrafi sformalizować wymagania względem cyfrowego układu sterowania.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych nr 2, 3 i 4; praca domowa nr 2 i 3.
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18