- Nazwa przedmiotu:
- Organizacja i zarządzanie transportem samochodowym II
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Sławomir Tkaczyk, st. wykł., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP615
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 140 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na laboratorium 15 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratorium 2 godz.), egzamin 2 godz., przygotowanie się do egzaminu 16 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do laboratorium 23 godz., wykonanie sprawozdań 22 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5 pkt ECTS (65 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na laboratorium 15 godz., konsultacje 3 godz., egzamin 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,5 pkt ECTS (62 godz., w tym: praca na laboratorium 15 godz. konsultacje w zakresie laboratorium 2 godz., przygotowanie się do laboratorium 23 godz., wykonanie sprawozdań 22 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza oraz umiejętności w zakresie mechanizmów zakładania i funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego - w aspektach prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych
- Limit liczby studentów:
- Wykład: brak; Ćwiczenia: 30 osób; Laboratorium: 12 osób;
- Cel przedmiotu:
- Celem kształcenia jest nabycie przez studenta praktycznej wiedzy w zakresie kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego oraz dopuszczenia przedsiębiorstwa transportowego do wykonywania działalności przewozowej (licencja krajowa dla transportu krajowego oraz licencja wspólnotowa dla międzynarodowego transportu drogowego) oraz zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjnego, (w tym dostosowanie polskiego transportu drogowego do wymagań UE pod względem organizacyjno-prawnym).
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Przedmiot i zakres wykładu. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego na runku krajowym i międzynarodowym (w tym na rynkach Unii Europejskiej) – dopuszczenie przedsiębiorstwa do rynku (licencja krajowa i wspólnotowa) oraz dopuszczenie przedsiębiorcy do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego(certyfikat kompetencji zawodowych). Szkolenie kierowców wykonujących zarobkowe przewozy towarów i osób. Systemy poboru opłat drogowych w Polsce i Europie. Normy i opłaty ekologiczne dla pojazdów ciężarowych. Organizacja międzynarodowych przewozów drogowych zgodnie z konwencjami CMR i TIR – drogowe listy przewozowe. Technologia i organizacja przewozu ładunków niebezpiecznych (konwencja ADR) i szybko psujących się (konwencja ATP).
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Zadania z zakresu uruchomienia przedsiębiorstwa przewozowego z uwzględnieniem formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej, wielkości kapitału początkowego niezbędnego do założenia firmy realizującej określone roczne zadanie przewozowe (dobór taboru samochodowego), rodzaju i wielkości kosztów ponoszonych przy uzyskaniu pozwolenia na wykonywanie zarobkowego przewozu osób i rzeczy, analizy struktury kosztów specyficznych dla przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjnego.
Charakterystyka ćwiczeń laboratoryjnych:
Prezentacja ogólna programu WinSped – zastosowanie, podstawowe funkcje, efekty stosowania. Etapy realizacji zadania przewozowego. Przekazywanie umiejętności obsługi podstawowych funkcji wybranych modułów programu. Rodzaje klientów z punktu widzenia firmy transportowo-spedycyjnej. Dodawanie klientów do bazy danych, definiowanie nowych miejscowości w bazie danych. Dodawanie pojazdów do bazy danych z uwzględnieniem ich parametrów technicznych, dodawanie kierowców do bazy danych, konfigurowanie pojazdów. Wprowadzanie nowych zleceń bezpośrednich do systemu, dysponowanie zleceń do tras przewozu, konfigurowanie tras przewozu. Przydział pojazdów do tras w Planie jazdy pojazdów, wymiana informacji z kierowcą, kreowanie na mapie trasy jazdy pojazdu wg meldunków telematycznych.
- Metody oceny:
- Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie ustne, laboratorium - 1 kolokwium w formie wykonania zadań w programie komputerowym.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- podstawowe:
1. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2002
2. Paluch S, Łaski M.: Transport drogowy osób i rzeczy, IMAGE, Warszawa 2005.
3. Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W.: Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy, Kompendium wiedzy praktycznej, Poznań 2007.
4. Wybrane [aktualne] akty prawne dotyczące m.in.: przepisów ruchu drogowego, dróg publicznych, dróg płatnych, transportu drogowego, dostępu do zawodu przewoźnika drogowego.
5. Podręczniki - System WinSped, Skrypt do przedmiotu „Organizacja i zarządzanie procesem spedycyjnym” oraz „Organizacja i zarządzanie w transporcie samochodowym”, Wydział Transportu PW, Warszawa 2008.
uzupełniające:
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 lipca 2008 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy, Dz. U. z 2008 r. Nr 124 poz. 805
2. Umowa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1071/2009 i Nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r.
3. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Dz. U. nr 125 poz. 1371.
4. Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, Dz. U. nr 244 poz. 1454.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma szczegółówą wiedzę związaną z zasadami funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego na runku krajowym i międzynarodowym – dopuszczenie przedsiębiorstwa do krajowego i międzynarodowego rynku usług transportowych (licencja), dopuszczenie przedsiębiorcy do wykonywania zawodu przewoźnika (certyfikat kompetencji zawodowych); ma szczegółową wiedzę z zakresu szkolenie kierowców wykonujących zarobkowe krajowe i międzynarodowe przewozy towarów i osób
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W05, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- Ma szczegółową wiedzę z zakresu technologii i organizacja przewozu ładunków niebezpiecznych (konwencja ADR) i szybko psujących się (konwencja ATP)
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W03
- Posiada podstawową wiedzę o rozwiązaniach informatycznych do zarządzania transportem oraz o podstawowych korzyściach ich wdrożenia; zna w ograniczonym zakresie podstawowe moduły aplikacji WinSped służące do obsługi baz danych dotyczących zasobów produkcyjnych firm przewozowych oraz wprowadzania zleceń i ich obsługi
Weryfikacja: Laboratorium - kolokwium w formie wykonania zadań w programie komputerowym
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W04
- Ma wiedzę z zakresu organizacji międzynarodowych przewozów drogowych zgodnie z konwencjami CMR i TIR – drogowe listy przewozowe.
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Zna dobrze zasady dopuszczenia przedsiębiorstwa transportowego do wykonywania zarobkowego krajowego i międzynarodowego przewozu rzeczy i osób
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, InzA_U03
- Efekt U02
- Potrafi symulować realizację bezpośrednich procesów przewozowych z zastosowaniem narzędzi do zarządzania transportem samochodowym
Weryfikacja: Laboratorium - kolokwium w formie wykonania zadań w programie komputerowym
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01