Nazwa przedmiotu:
Historia myśli ustrojowo - administracyjnej i socjologiczno - ekonomicznej
Koordynator przedmiotu:
dr Marek Jakubiak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A21_HMUA
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ze względu na formę przedmiotu (wykład) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego. Ta część również zajmuje 45 godzin. Egzamin zajmuje 5 godzin, przygotowanie przez Studenta do egzaminu wymaga 15 godzin pracy własnej oraz 5 godzin konsultacji z prowadzącym. W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 100 godzin w semestrze.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6 pkt ( 30 godzin wykład + 5 godzin konsultacje + 5 godzin egzamin)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami rozwoju myśli administracyjnej i socjologiczno –ekonomicznej, uwzględniając przy tym twórców najistotniejszych doktryn, pojęć i koncepcji polityczno-społecznych oraz ekonomicznych, które wywarły wpływ na funkcjonowanie państwa i społeczeństwa.
Treści kształcenia:
1. Zdefiniowanie pojęć myśli socjologiczno- ekonomicznej, myśli administracyjnej i myśli politycznej. Geneza rozwoju polis greckich na przykładzie Aten i Sparty i ich wpływ na funkcjonowanie państwa i społeczeństwa- koncepcje Platona i Arystotelesa. 2 g. 2.Kształtowanie się form ustrojowo-administracyjnych i hierarchizacji społeczeństwa Starożytnego Rzymu w różnych okresach państwowości- analiza na przykładzie poglądów Cycerona, Seneki. 2 g 3.Społeczeństwo epoki średniowiecza- rozwój systemu feudalnego jako podstawy gospodarki i ekonomii. 2 g. 4.Formy państwa feudalnego i ich przemiany w okresie X- XV w. Ewolucja struktur administracji państwowej i terytorialnej. Teoria organiczna i teoria reprezentacji jako główne koncepcje myśli politycznej średniowiecza. 2 g. 5.Średniowieczne koncepcje stosunków międzynarodowych i ich wpływ na rozwój zasad ustrojowo-administracyjnych poszczególnych państw. 2 g. 6. Nowożytność i jej specyfika. Podstawowe zasady organizacji administracji państwowej na przełomie XVI –XVIII w. Renesansowa myśl społeczna i jej twórcy: Machiavelli, Bodin, Montaigne. Renesansowe utopie. 2 g. 7.Absolutyzm XVIII w i jego znaczenie dla rozwoju administracji i gospodarki państwowej na przykładzie Francji, Austrii, Prus. Oświecenie, jako przyczynek rozwoju teorii społecznych: Voltaire, Montesquieu, Rousseau .Analiza na przykładzie oświecenia angielskiego, brytyjskiego, niemieckiego. 2 g. 8. Konserwatyzm i liberalizm jako koncepcje rozwoju państwa i społeczeństwa. Poglądy Edmunda de Burke, Josepha de Maistra, Alexa de Tocqueville. 2 g. 9. Kapitalizm- jego geneza i rozwój w ujęciu teoretyków myśli administracyjnej i socjologiczno-ekonomicznej- analiza instytucjonalna. 2 g. 10. Kapitalizm wolnokonkurencyjny a kapitalizm monopolistyczny. Praca i jej organizacja w dwóch systemach społeczno-ekonomicznych- analiza porównawcza. 2 g. 11. System bankowy i jego znaczenie dla rozwoju administracji państwowej i infrastruktury produkcyjno- przemysłowej państw XVIII/XIX w. 2 g. 12. Administracja a konstrukcja państwa prawnego. Zasada konstytucjonalizmu i hierarchiczności aktów prawnych. Podział władz administracyjnych i ich zadania- charakterystyka na przykładzie wybranych państw europejskich. 2 g. 13. Koncepcja państwa praworządnego i jej odzwierciedlenie w realiach polityczno-społecznych XIX w. 2 g. 14. Sytuacja administracyjno- społeczna państw europejskich w okresie I wojny światowej. 2 g. 15. Różne oblicza ideologii. Historia faszyzmu i autorytaryzmu w latach 1918-1939. 2 g.
Metody oceny:
1. uzyskać sumarycznie 11-12 pkt. potrafiąc: wymienić okresy w których nastąpiły najbardziej istotne zmiany ustrojowo-administracyjne oraz społeczno- ekonomiczne. Zna także definicje myśli politycznej oraz podstawowych form ustrojów państwowych. Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać ocenę 3,0. 2. uzyskać sumarycznie 13-14 pkt. spełniając wymagania poprzedniej oceny oraz potrafiąc: Podać przykłady państw, w których nastąpiły najbardziej istotne zmiany ustrojowo-administracyjne oraz społeczno- ekonomiczne ze wskazaniem twórców poszczególnych koncepcji oraz przyczyn powodujących te przemiany. Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać ocenę 3,5. 3. uzyskać sumarycznie 15-16 pkt. spełniając wymagania poprzedniej oceny oraz potrafiąc: dokonać analizy struktur administracji państwowej w poszczególnych formach ustrojowych oraz scharakteryzować sytuację społeczno-ekonomiczną w każdym z systemów politycznych przedstawianych na wykładzie.Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać ocenę 4,0. 4.uzyskać sumarycznie 17-18 pkt. spełniając wymagania poprzedniej oceny oraz potrafiąc; wskazać różnice pomiędzy funkcjonowaniem administracji państwowej w poszczególnych okresach historycznych, omówić relacje państwo- społeczeństwo i ich ewolucję na przykładzie form ustrojowych prezentowanych na wykładzie. Zdefiniować główne koncepcje myśli administracyjnej i socjologiczno-ekonomicznej w różnych epokach. Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać ocenę 4,5. 5.uzyskać sumarycznie 19-20 pkt. spełniając wymagania poprzedniej oceny oraz potrafiąc: Dopasować cechy ustrojów i struktur administracji państwowej do danego okresu. Przyporządkować podane fakty z dziejów przemian ustrojowo-administracyjnych i socjologiczno-ekonomicznych do konkretnych okresów państwowości oraz wskazać ich twórców i inicjatorów. Ponadto posiada wiedzę w zakresie umiejętności wskazanych jako wystarczające do uzyskania zaliczenia na oceny wymienione powyżej.Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Izdebski Hubert, Historia myśli politycznej i prawnej, Warszawa 2007. 2. Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2007. 3. Jerzy, Dorota Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. 4. Wojnarski Dariusz, Powszechna historia gospodarcza, Warszawa 2004. Literatura pomocnicza: Michał Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1997. 2. Ryszard Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 2008.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Zakres tematyczny wykładu obejmuje zagadnienia pozwalające Studentowi zapoznać się z głównymi kierunkami w myśli ustrojowo-administracyjnej i socjologiczno- ekonomicznej oraz twórcami poszczególnych koncepcji i doktryn politycznych w sposób kompleksowy. Wykorzystanie przez prowadzącego nowoczesnych metod dydaktycznych w postaci: prezentacji multimedialnych ilustrujących każde omawiane zagadnienie, uzupełnianie przekazu werbalnego przez rozdawanie studentom kopii różnych dokumentów archiwalnych związanych z danym tematem , aktów prawnych, danych statystycznych i dokonywanie ich analizy z nawiązaniem do meritum wykładu pozwala studentowi z jednej strony na łatwiejsze przyswojenie wiedzy, z drugiej na uzyskanie co najmniej dobrej orientacji w procesie powstania ustrojów i systemów politycznych, także na płaszczyźnie socjologiczno-ekonomicznej.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt [K_W04]
Zna terminologię i metody analizy w zakresie nauk społecznych, nauk ekonomicznych i socjologii.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
Efekt [K_W03]
Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk społecznych, nauk ekonomicznych, nauk prawnych (w ujęciu historycznym).
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt [K_U05]
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii..
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt [K_U01], [K_U04]
Umie krytycznie analizować różne koncepcje ustrojowe, administracyjne i ekonomiczne.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt [K_U06]
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt [K_K04]
Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt [K_K01]
Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie wykorzystania w praktyce nauk społecznych, nauk ekonomicznych, nauk prawnych.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05
Efekt [K_K02]
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób etyczny i refleksyjny w tematyce społecznej.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06