- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria oprogramowania
- Koordynator przedmiotu:
- dr. inż. Paweł Wnuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- IPR
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Uczestniczenie w wykładzie 15 h, studia literaturowe 10 h, konsultacje i spotkania projektowe 15 h, przygotowanie projektu 20 h. W sumie 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Uczestniczenie w wykładzie 15 h, konsultacje i spotkania projektowe 15 h, w sumie 30 h - 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- konsultacje i spotkania projektowe 15 h, przygotowanie projektu 20 h. W sumie 35h - 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość programowania strukturalnego i obiektowego w wybranym języku wyższego poziomu.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie procesu powstawania oprogramowania, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania aplikacji. Zapoznanie studentów z głównym językiem modelowania w informatyce - UML. Omówienie wzorców projektowych.
- Treści kształcenia:
- Cykl tworzenia oprogramowania. Stosowane metodologie. Praca w zespole - role uczestników projektu. Komunikacja członków zespołu - narzędzia. Analiza wymagań. Komunikacja z nie-informatykami, wspólne definicje, problemy. Schematy funkcjonalności. Modelowanie obiektowe - UML. Modele statyczne i dynamiczne systemu. Diagramy statyczne, ich związek z rzeczywistym kodem aplikacji. Generowanie kodu na podstawie diagramu i odwrotnie. Podstawowe narzędzia modelowania. Diagramy dynamiczne - zachowanie aplikacji. Maszyna stanów, przejścia między stanami. Diagramy UML opisujące dynamikę. Wzorce projektowe - co to jest i dlaczego warto je stosować. Omówienie podstawowych wzorców wraz z przykładowymi implementacjami.
- Metody oceny:
- Końcowa ocena przedmiotu opiera się na projekcie zespołowym, składającym się z 4 niezależnie ocenianych etapów:
1: analiza funkcjonalna
2: model statyczny
3: model dynamiczny
4: prototyp
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Materiały dodatkowe do przedmiotu
2. Roger S. Pressman "Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania", WNT 2004
3. Dick Hamlet, Joe Maybee "Podstawy techniczne inżynierii oprogramowania"
- Witryna www przedmiotu:
- iair.mchtr.pw.edu.pl/studenci
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt IPR_W01
- Posiada uporządkowaną i podbudowaną wiedzę o procesie powstawania oprogramowania
Weryfikacja: realizacja projektu, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W04
- Efekt IPR_W02
- Wie w jaki sposób działają i jakie mają ograniczenia systemy modelowania oprogramowania
Weryfikacja: konieczne wykorzystanie takiego oprogramowania w trakcie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07
- Efekt IPR_W03
- Zna typowy cykl życia oprogramowania
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06
- Efekt IPR_W04
- Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania projektem informatycznym
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt IPR_U02
- Potrafi przygotować pełną dokumentację systemu informatycznego
Weryfikacja: Jeden z końcowych efektów projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07
- Efekt IPR_U01
- Potrafi uzyskać informację o budowie i właściwościach otoczenia biznesowego systemu informatycznego
Weryfikacja: Spotkanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt IPR_U03
- Potrafi zaprogramować prototyp aplikacji korzystając z programowania obiektowego
Weryfikacja: Jeden z końcowych efektów projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt IPR_K01
- Zna i rozumie role poszczególnych członków zespołu realizującego projekt informatyczny. Ma świadomość własnej odpowiedzialności za końcowy efekt prac takiego zespołu
Weryfikacja: Spotkania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05
- Efekt IPR_K02
- Rozumie rolę komunikacji z klientem oraz jej wpływ na końcowy efekt procesu tworzenia oprogramowania
Weryfikacja: Spotkania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02