Nazwa przedmiotu:
Inżynieria oprogramowania
Koordynator przedmiotu:
dr. inż. Paweł Wnuk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
IPR
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Uczestniczenie w wykładzie 15 h, studia literaturowe 10 h, konsultacje i spotkania projektowe 15 h, przygotowanie projektu 20 h. W sumie 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Uczestniczenie w wykładzie 15 h, konsultacje i spotkania projektowe 15 h, w sumie 30 h - 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
konsultacje i spotkania projektowe 15 h, przygotowanie projektu 20 h. W sumie 35h - 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość programowania strukturalnego i obiektowego w wybranym języku wyższego poziomu.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Przedstawienie procesu powstawania oprogramowania, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania aplikacji. Zapoznanie studentów z głównym językiem modelowania w informatyce - UML. Omówienie wzorców projektowych.
Treści kształcenia:
Cykl tworzenia oprogramowania. Stosowane metodologie. Praca w zespole - role uczestników projektu. Komunikacja członków zespołu - narzędzia. Analiza wymagań. Komunikacja z nie-informatykami, wspólne definicje, problemy. Schematy funkcjonalności. Modelowanie obiektowe - UML. Modele statyczne i dynamiczne systemu. Diagramy statyczne, ich związek z rzeczywistym kodem aplikacji. Generowanie kodu na podstawie diagramu i odwrotnie. Podstawowe narzędzia modelowania. Diagramy dynamiczne - zachowanie aplikacji. Maszyna stanów, przejścia między stanami. Diagramy UML opisujące dynamikę. Wzorce projektowe - co to jest i dlaczego warto je stosować. Omówienie podstawowych wzorców wraz z przykładowymi implementacjami.
Metody oceny:
Końcowa ocena przedmiotu opiera się na projekcie zespołowym, składającym się z 4 niezależnie ocenianych etapów: 1: analiza funkcjonalna 2: model statyczny 3: model dynamiczny 4: prototyp
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Materiały dodatkowe do przedmiotu 2. Roger S. Pressman "Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania", WNT 2004 3. Dick Hamlet, Joe Maybee "Podstawy techniczne inżynierii oprogramowania"
Witryna www przedmiotu:
iair.mchtr.pw.edu.pl/studenci
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt IPR_W01
Posiada uporządkowaną i podbudowaną wiedzę o procesie powstawania oprogramowania
Weryfikacja: realizacja projektu, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W04
Efekt IPR_W02
Wie w jaki sposób działają i jakie mają ograniczenia systemy modelowania oprogramowania
Weryfikacja: konieczne wykorzystanie takiego oprogramowania w trakcie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07
Efekt IPR_W03
Zna typowy cykl życia oprogramowania
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06
Efekt IPR_W04
Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania projektem informatycznym
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt IPR_U02
Potrafi przygotować pełną dokumentację systemu informatycznego
Weryfikacja: Jeden z końcowych efektów projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07
Efekt IPR_U01
Potrafi uzyskać informację o budowie i właściwościach otoczenia biznesowego systemu informatycznego
Weryfikacja: Spotkanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt IPR_U03
Potrafi zaprogramować prototyp aplikacji korzystając z programowania obiektowego
Weryfikacja: Jeden z końcowych efektów projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt IPR_K01
Zna i rozumie role poszczególnych członków zespołu realizującego projekt informatyczny. Ma świadomość własnej odpowiedzialności za końcowy efekt prac takiego zespołu
Weryfikacja: Spotkania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05
Efekt IPR_K02
Rozumie rolę komunikacji z klientem oraz jej wpływ na końcowy efekt procesu tworzenia oprogramowania
Weryfikacja: Spotkania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02