- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie obiektowe
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż Ewa Pawelec
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MA000-LSP-0124
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 65 h; w tym
a) obecność na wykładach – 30 h
b) obecność na laboratoriach – 30 h
c) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 45 h; w tym
a) przygotowanie do laboratoriów – 25 h
b) zapoznanie się z literaturą – 10 h
c) przyswojenie wiedzy z wykładów – 10 h
Razem 110 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- a) obecność na wykładach – 30 h
b) obecność na laboratoriach – 30 h
c) konsultacje – 5 h
Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- a) obecność na laboratoriach – 30 h
b) przygotowanie do laboratoriów – 25 h
Razem 55 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Algorytmy i podstawy programowania
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami i konstrukcjami obiektowego języka programowania ( C++ ) oraz ugruntowanie umiejętności tworzenia prostych aplikacji z wykorzystaniem profesjonalnego środowiska programistycznego ( MS Visual Studio ).
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe założenia paradygmatu programowania obiektowego.
2. Definiowanie klas.
3. Projektowanie klas. Pola i metody
4. Funkcje zaprzyjaźnione.
5. Przeciążanie funkcji i operatorów.
6. Dynamiczna alokacja pamięci.
7. Klasy z polami dynamicznymi oraz polami obiektowymi.
8. Dziedziczenie.
9. Polimorfizm i metody wirtualne, metody czysto wirtualne.
10. Obsługa błędów. Obsługa wyjątków.
11. Definiowanie i wykorzystanie szablonów funkcji i klas.
12. Elementy biblioteki standardowej, strumienie i pliki.
13. STL i narzędzia numeryczne.
- Metody oceny:
- Zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych w czasie zajęć laboratoryjnych. Punkty można uzyskać z:
6 krótkich sprawdzianów w formie pisemnej (ok 15 min zajęć) – po 3 pkt
6 zadań rozwiązywanych samodzielnie w laboratorium – po 7 pkt
oraz laboratorium poprawkowe za 7 pkt
Maksymalnie można uzyskać 60 pkt. Ocena końcowa zaliczająca przedmiot jest wystawiana na podstawie następujących zależności:
Suma punktów Ocena
<= 50% <= 30 2,0
(50%,60%] 31 – 36 3,0
(60%,70%] 37 – 42 3,5
(70%,80%] 43 – 48 4,0
(80%,90%] 49 – 54 4,5
(90%,100%] 55 – 60 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Grębosz J. (2008)
Programowanie w języku C++ orientowane obiektowo. Symfonia C++ standard. Edition2005, Kraków
2. Prata S. (2006)
Język C++. Szkoła programowania, Helion, Gliwice
3. Savitch W., (2005)
Programowanie w tonacji C++, RM, Warszawa
4. Stroustrup B., (2014)
Język C++ kompendium wiedzy, Helion, Warszawa
5. Eckel B.,(2002)
Thinking in C++. Edycja polska, Helion, Warszawa
6. Liberty J. (2002)
C++ dla każdego, Helion, Warszawa
7. Josuttis N.M.,(2014)
C++ biblioteka standardowa (wyd.II). Helion, Warszawa
8. Wirth N. (2004)
Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, Warszawa
9. http://en.cppreference.com
- Witryna www przedmiotu:
- www.mini.pw.edu.pl/~epawelec
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PO_W01
- zna podstawowe pojęcia związane z paradygmatem programowania obiektowego
Weryfikacja: zadania laboratoryjne oraz pisemne sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W16
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W03, X1A_W04
- Efekt PO_W02
- zna składnię i zasadnicze konstrukcje wybranego języka programowania obiektowego (C++)
Weryfikacja: zadania laboratoryjne oraz pisemne sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W17
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W03, X1A_W04, X1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PO_U01
- potrafi samodzielnie zaprojektować i zdefiniować typy danych opisujące obiekty przydatne w realizacji prostych aplikacji
Weryfikacja: zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U16
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U04
- Efekt PO_U02
- potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prostą aplikację informatyczną, używając samodzielnie definiowanych typów danych i elementów biblioteki standardowej, w tym strumieni.
Weryfikacja: zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U16
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PO_K01
- Potrafi pracować indywidualnie oraz rozumie konieczność dostosowania się do standardów i dobrych praktyk programowania
Weryfikacja: zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS02
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K02