Nazwa przedmiotu:
Programowanie obiektowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż Ewa Pawelec
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-MA000-LSP-0124
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 65 h; w tym a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach – 30 h c) konsultacje – 5 h 2. praca własna studenta – 45 h; w tym a) przygotowanie do laboratoriów – 25 h b) zapoznanie się z literaturą – 10 h c) przyswojenie wiedzy z wykładów – 10 h Razem 110 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach – 30 h c) konsultacje – 5 h Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
a) obecność na laboratoriach – 30 h b) przygotowanie do laboratoriów – 25 h Razem 55 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Algorytmy i podstawy programowania
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami i konstrukcjami obiektowego języka programowania ( C++ ) oraz ugruntowanie umiejętności tworzenia prostych aplikacji z wykorzystaniem profesjonalnego środowiska programistycznego ( MS Visual Studio ).
Treści kształcenia:
1. Podstawowe założenia paradygmatu programowania obiektowego. 2. Definiowanie klas. 3. Projektowanie klas. Pola i metody 4. Funkcje zaprzyjaźnione. 5. Przeciążanie funkcji i operatorów. 6. Dynamiczna alokacja pamięci. 7. Klasy z polami dynamicznymi oraz polami obiektowymi. 8. Dziedziczenie. 9. Polimorfizm i metody wirtualne, metody czysto wirtualne. 10. Obsługa błędów. Obsługa wyjątków. 11. Definiowanie i wykorzystanie szablonów funkcji i klas. 12. Elementy biblioteki standardowej, strumienie i pliki. 13. STL i narzędzia numeryczne.
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych w czasie zajęć laboratoryjnych. Punkty można uzyskać z: 6 krótkich sprawdzianów w formie pisemnej (ok 15 min zajęć) – po 3 pkt 6 zadań rozwiązywanych samodzielnie w laboratorium – po 7 pkt oraz laboratorium poprawkowe za 7 pkt Maksymalnie można uzyskać 60 pkt. Ocena końcowa zaliczająca przedmiot jest wystawiana na podstawie następujących zależności: Suma punktów Ocena <= 50% <= 30 2,0 (50%,60%] 31 – 36 3,0 (60%,70%] 37 – 42 3,5 (70%,80%] 43 – 48 4,0 (80%,90%] 49 – 54 4,5 (90%,100%] 55 – 60 5,0
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Grębosz J. (2008) Programowanie w języku C++ orientowane obiektowo. Symfonia C++ standard. Edition2005, Kraków 2. Prata S. (2006) Język C++. Szkoła programowania, Helion, Gliwice 3. Savitch W., (2005) Programowanie w tonacji C++, RM, Warszawa 4. Stroustrup B., (2014) Język C++ kompendium wiedzy, Helion, Warszawa 5. Eckel B.,(2002) Thinking in C++. Edycja polska, Helion, Warszawa 6. Liberty J. (2002) C++ dla każdego, Helion, Warszawa 7. Josuttis N.M.,(2014) C++ biblioteka standardowa (wyd.II). Helion, Warszawa 8. Wirth N. (2004) Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, Warszawa 9. http://en.cppreference.com
Witryna www przedmiotu:
www.mini.pw.edu.pl/~epawelec
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PO_W01
zna podstawowe pojęcia związane z paradygmatem programowania obiektowego
Weryfikacja: zadania laboratoryjne oraz pisemne sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe: ML_W16
Powiązane efekty obszarowe: X1A_W01, X1A_W03, X1A_W04
Efekt PO_W02
zna składnię i zasadnicze konstrukcje wybranego języka programowania obiektowego (C++)
Weryfikacja: zadania laboratoryjne oraz pisemne sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe: ML_W17
Powiązane efekty obszarowe: X1A_W01, X1A_W03, X1A_W04, X1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PO_U01
potrafi samodzielnie zaprojektować i zdefiniować typy danych opisujące obiekty przydatne w realizacji prostych aplikacji
Weryfikacja: zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: ML_U16
Powiązane efekty obszarowe: X1A_U01, X1A_U04
Efekt PO_U02
potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prostą aplikację informatyczną, używając samodzielnie definiowanych typów danych i elementów biblioteki standardowej, w tym strumieni.
Weryfikacja: zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: ML_U16
Powiązane efekty obszarowe: X1A_U01, X1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PO_K01
Potrafi pracować indywidualnie oraz rozumie konieczność dostosowania się do standardów i dobrych praktyk programowania
Weryfikacja: zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: ML_KS02
Powiązane efekty obszarowe: X1A_K02