- Nazwa przedmiotu:
- Elementy logiki i teorii mnogości
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Konstanty Junosza-Szaniawski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MA000-LSP-0114
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 70 h; w tym
a) obecność na wykładach – 30 h
b) obecność na ćwiczeniach – 30 h
c) obecność na egzaminie – 5 h
d) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 80 h; w tym
a) przygotowanie do ćwiczeń i do kolokwiów – 45 h
b) zapoznanie się z literaturą – 10 h
c) przygotowanie do egzaminu – 25 h
Razem 150 h, co odpowiada 6 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na ćwiczeniach – 30 h
3. obecność na egzaminie – 5 h
4. konsultacje – 5 h
Razem 70 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z logiki (na poziomie rachunku zdań i kwantyfikatorów) i teorii mnogości (na poziomie rachunku zbiorów, relacji i funkcji).
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do logiki, rachunek zdań i predykatów.
2. Rachunek zbiorów. Indeksowane rodziny zbiorów. Suma i przecięcie rodziny zbiorów.
3. Relacje. W szczególności relacje równoważności, klasy abstrakcji, relacje porządku, diagramy Haasego, kresy, Lemat Kuratowskiego-Zorna i jego zastosowania.
4. Funkcje jako relacje, obraz, przeciwobraz.
5. Konstrukcja liczb naturalnych, całkowitych, wymiernych.
6. Równoliczność zbiorów, zbiory przeliczalne i ich własności, Twierdzenie Cantora.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia 40pkt w tym 2 kolokwia po 15 pkt, 5 pkt kartkówki, 5 pkt aktywność na zajęciach.
Egzamin pisemny 60 pkt, w tym 40 pkt zadania + 20 pkt teoria.
Z części zadaniowej można być zwolnionym jeśli z ćwiczeń zdobędzie się co najmniej 32 pkt. Wtedy za wynik z egzaminu z zadań uznaje się wynik z ćwiczeń.
Do zaliczenia przedmiotu liczy się jedynie suma punktów z ćwiczeń i egzaminu:
od 51pkt – 3,0
od 61pkt – 3,5
od 71pkt – 4,0
od 81pkt – 4,5
od 91pkt – 5,0
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. W. Marek, J. Onyszkiewicz – Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach.
2. W. Guzicki, P. Zakrzewski – Wykłady ze wstępu do matematyki.
3. W. Guzicki, P. Zakrzewski – Wstęp do matematyki. Zbiór zadań.
4. K. Kuratowski – Wstęp do teorii mnogości i topologii.
5. J. Kraszewski – Wstęp do matematyki.
6. H. Rasiowa – Wstęp do matematyki współczesnej.
- Witryna www przedmiotu:
- e.mini.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ELM_W01
- Zna podstawowe definicje oraz tautologie rachunku zdań, rachunku predykatów, rachunku zbiorów.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W09
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W03
- Efekt ELM_W02
- Zna podstawowe własności relacji w szczególności relacji równoważności, porządku, funkcji. Zna konstrukcje liczb naturalnych, całkowitych, wymiernych.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W09
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W03
- Efekt ELM_W03
- Zna pojęcie równoliczności, przeliczalności, podstawowe własności zbiorów równolicznych, zbiorów przeliczalnych.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W09
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ELM_U01
- Rozumie pojęcie i znaczenie dowodu. Umie dowodzić prawdziwości tautologii, równości zbiorów, podstawowych własności relacji.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U09, ML_U10
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U01, X1A_U02
- Efekt ELM_U02
- Umie posługiwać się formalizmem matematycznym.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U09
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02
- Efekt ELM_U03
- Umie wyznaczać przecięcia i sumy rodzin zbiorów, obrazy i przeciwobrazy funkcji, klasy abstrakcji, kresy, moce zbiorów oraz rysować diagramy Hassego.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U09, ML_U10
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U01, X1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ELM_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K01