- Nazwa przedmiotu:
- Historia architektury i urbanistyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Agata Wagner, dr inż. arch. Alicja Szmelter
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NIK104
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 24 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach z historii architektury - 8 godzin
b) uczestnictwo w wykładach z historii urbanistyki - 8 godzin
c) konsultacje - 8 godzin
2. Praca własna studenta – 51 godzin, w tym:
a) bieżące przygotowanie do uczestnictwa w wykładach - 16 godzin
b) studia nad literaturą przedmiotu - 15 godzin
c) przygotowanie do kolokwium z wykładu - 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 24, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach z historii architektury - 8 godzin
b) uczestnictwo w wykładach z historii urbanistyki - 8 godzin
c) konsultacje - 8 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z architektury i urbanistyki.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przystosowanie przyszłych planistów przestrzennych do krytycznej obserwacji środowiska kulturowego, ćwiczenie umiejętności odczytania wartości dziedzictwa kulturowego w zagospodarowaniu przestrzennym, zapoznanie się z genezą form architektonicznych oraz etapami rozwoju myśli urbanistycznej.
- Treści kształcenia:
- Wykłady z historii architektury (8 h) obejmują w układzie chronologicznym architekturę powszechną od starożytności po wiek XX. Przedstawiany jest rozwój form budownictwa i architektury oraz zasad ich kształtowania w kontekście czasu i miejsca oraz uwarunkowań technicznych, potrzeb społecznych, ideowych, religijnych i estetycznych.
Tematyka:
1. Najwcześniejsza działalność artystyczna i budowlana człowieka. Architektura starożytnego Egiptu. Architektura Starożytnej Grecji.
2. Architektura starożytnego Rzymu. Architektura wczesnochrześcijańska. Architektura bizantyjska.
3. Architektura romańska. Architektura gotycka.
4. Architektura renesansowa. Architektura baroku.
5. Architektura późnego baroku i klasycyzmu XVIII w.
6. Architektura XIX wieku.
7. Architektura XX wieku.
8. Architektura XX wieku.
Wykłady z historii urbanistyki (8 h) prezentują zarys rozwoju miast polskich i zagranicznych, przedstawiony w kontekście zmian społecznych i kulturowych wpływających na przekształcenia struktury miast. Wydobyte są te cechy kompozycji przestrzennej, które są najbardziej charakterystyczne dla danej epoki.
1. Historia budowy miast w warsztacie urbanisty. Początki cywilizacji miejskiej.
2. Dorobek urbanistyki starożytności
3. Urbanistyka wczesnego średniowiecza w Europie. Próg lokacyjny. Polskie miasta w dobie średniowiecza cz. 1.
4. Polskie miasta w dobie średniowiecza cz. 2.
5. Teoria i praktyka doby Renesansu: traktaty renesansowe, przebudowa i zakładanie miast. Zamość.
6. Miasto doby baroku: Rzym, Paryż i Wersal. Warszawa w XVII – XVIII w.
7. Polskie miasta rezydencjonalne doby Oświecenia. Przebudowa stolic europejskich w XIX wieku a rozwój Warszawy.
8. Główne kierunki rozwoju urbanistyki na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa w dwudziestoleciu międzywojennym.
- Metody oceny:
- Do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium pisemnego na koniec składającego się z pytań dotyczących treści merytorycznych z zakresu architektury i urbanistyki przedstawionych na wykładach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Broniewski W., Historia architektury dla wszystkich, Ossolineum 1990.
2. Koch W., Style w architekturze, Świat Książki 1996.
3. Muller W., Vogel G., Atlas architektury, tom 1 i 2, 1997.
4. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Warszawa 1996.
5. Ostrowski W., Urbanistyka współczesna, Warszawa 1975.
6. Monografie miast polskich [w:] Kwartalnik Architektury i Urbanistyki.
7. Kalinowski W., Zarys Historii budowy miast w Polsce do połowy XIX wieku, Toruń 1966.
8. Wróbel T., Zarys historii budowy miast, Wrocław 1971.
9. Studia z historii budowy miast (praca zbiorowa), IUA, Warszawa 1955.
10. Trzebiński W., Działalność urbanistyczna magnatów i szlachty w Polsce XVIII wieku, Warszawa 1962.
11. Zarębska T., Teoria urbanistyki włoskiej XV i XVI wieku, Warszawa 1971.
12. Zarębska T., Zamość - miasto idealne i jego realizacja [w:] Zamość - miasto idealne. Lublin 1980.
13. Zarębska T., Przebudowa Gdańska w jego Złotym Wieku, Warszawa 1998.
Literatura uzupełniająca:
1. Spiro Kostof, The City Shaped, N.Y. 1988.
2. Spiro Kostof, The City Assembled, N.Y. 2001.
3. Joseph Rykwert, The Idea of a Town, Berkeley 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NIK104_W1
- zna genezę rozwoju form architektonicznych, etapy rozwoju myśli urbanistycznej oraz rozumie wpływ społecznych i kulturowych czynników na gospodarowanie przestrzenią
Weryfikacja: kolokwium z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W17_SR, K_W17_UR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NIK104_U1
- ma umiejętności krytycznej obserwacji środowiska kulturowego, odczytywania wartości dziedzictwa kulturowego w zagospodarowaniu przestrzennym
Weryfikacja: kolokwium z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NIK104_K1
- rozumie potrzebę przemyślanego, zrównoważonego i oszczędnego gospodarowania przestrzenią, jako dobrem ograniczonym niezbędnym również dla przyszłych pokoleń
Weryfikacja: obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena końcowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01