- Nazwa przedmiotu:
- Budownictwo ekstremalne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż Krzysztof Żmijewski, mgr inż. Piotr Narloch
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- BUDEKS
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 12 h, ćwiczenia 12 h, praca z literaturą, przygotowanie prezentacji zaliczeniowej 26 h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 24 godz. = 1 ECTS: wykład 12 h, ćwiczenia 12 h.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 24 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia 12 h, przygotowanie prezentacji zaliczeniowej 12 h.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład180h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw mechaniki konstrukcji, wytrzymałości materiałów.
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 15-30 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami projektowania i wznoszenia imponujących obiektów inżynierskich. W ramach zajęć prowadzący będą poddawali analizie historyczne i współczesne budynki i budowle, prezentując kluczowe dla budownictwa, często pionierskie rozwiązania konstrukcyjne, które zastosowano w danym obiekcie.
- Treści kształcenia:
- 1. Budynki i budowle zmiennokształtne.<br>
2. Budynki wysokościowe.<br>
3. Budynki na wodzie i sztuczne wyspy.<br>
4. Budynki i budowle podwodne.<br>
5. Budynki, osiedla i miasta dodatnioenergetyczne.<br>
6. Budynki z surowej ziemi - ekologia i nowoczesny standard.<br>
7. Konstrukcje tensegrity.<br>
8. Imponujące polskie konstrukcje, które wniosły wkład w rozwój budownictwa na światowe.<br>
9. Inżynieria kosmiczna.<br>
10. Inżynieria przyszłości.
- Metody oceny:
- Obecność na wszystkich zajęciach. <br>
Aktywa dyskusja podczas zajęć <br>.
Przygotowanie i wygłoszenie przez prowadzącymi i całą grupą 20 minutowej prezentacji na temat ustalonego imponującego obiektu budowlanego. Prezentacja musi być mówiona z pamięci, w sposób atrakcyjny dla słuchaczy (tj. studentów i prowadzących). Prezentacje "czytane z kartki" nie będą akceptowane. Ocenie będzie podlegać jakość przygotowanych slajdów, dobór naukowych źródeł, merytoryczna analiza budowli (szczególnie w zakresie mechaniki konstrukcji), oryginalność pracy, sposób wygłoszenia, odpowiedzi na pytania po prezentacji od prowadzących. W trakcie semestru prezentacja powinna być regularnie konsultowana z prowadzącymi.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] D. P. Billington: The Tower and the Bridge: The New Art of Structural Engineering.<br>
[2] J. Wines: Zielona Architektura.<br>
[3] P. Jodidio: Architecture now!<br>
[4] P. Gossel, G. Leuthauser: Architektura XX wieku.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Zajęcia mają charakter otwarty. Prowadzący zapraszają zainteresowanych Studentów niezapisanych na przedmiot w charakterze słuchaczy.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BUDEKSW1
- Poszerzenie wiedzy w zakresie zagadnień konstrukcyjnych
Weryfikacja: Przygotowanie i zaprezentowanie pracy na temat wybranego
zagadnienia konstrukcyjnego. Ustna obronna wygłoszonej pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W17_KBI, K2_W20_KBI, K2_W11_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W05, T2A_W03, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BUDEKSU1
- Student umie zidentyfikować kluczowy problem konstrukcyjny wielu zaawansowanych konstrukcji, jak również potrafi zaproponować dla niego rozwiązanie techniczne.
Weryfikacja: Przygotowanie i zaprezentowanie pracy na temat wybranego zagadnienia konstrukcyjnego. Ustna obronna wygłoszonej pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08, K2_U16_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BUDEKSK1
- Student potrafi przekazywać innym (prezentować) zdobytą wiedzę
Weryfikacja: Przygotowanie i zaprezentowanie pracy na temat wybranego zagadnienia konstrukcyjnego. Ustna obronna wygłoszonej pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03, K2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07