- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie strategiczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Grażyna Gierszewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- ZwP - Zarządzanie w Przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- ZASTR
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS):
28h (wykład) + 14h (ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 18h (3 prace projektowe x 6h) + 12h (przygotowanie do egzaminu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,7 ECTS:
28h (wykład) + 14h (ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 45h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,3 ECTS:
14h (ćwiczenia) + 18h (3 prace projektowe x 6h) = 32h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład420h
- Ćwiczenia210h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z mikroekonomii i podstaw zarządzania
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego i metod analizy strategicznej, oddziaływania otoczenia zewnętrznego na działalność przedsiębiorstwa, obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa i relacji między nimi, procesów globalizacji we współczesnej gospodarce i przedsiębiorstwie,
- potrafił używać odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów i obszarów działalności przedsiębiorstwa, stosować analizy przypadków formułowania i wdrażania strategii organizacji firm polskich i zagranicznych, o zasięgu globalnym i w małych przedsiębiorstwach działających na lokalnych rynkach, poszukiwać i dokonywać wyboru metod zarządzania przedsiębiorstwem, adekwatnych dla danej firmy,
- potrafił komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazywać swoją wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji i potrafił współpracować w grupach projektowych,
- wykazywał gotowość do negocjacji i kompromisu przy rozwiązywaniu problemów organizacji,
- potrafił prezentować swoje zdanie dotyczące sposobu rozwiązania problemu.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1)Teorie zarządzania strategicznego, metody analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa i jego segmenty, procesy globalizacji i regionalizacji oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji. 2) Otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw typu alianse i fuzje, integracja pionowa, relacje partnerskie i kooperencyjne, rywalizacja w grupach strategicznych. 3) Diagnozy organizacji, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz strategie rozwoju i konkurencji przedsiębiorstwa. 4) Zarządzanie strategiczne jako proces: podstawowe definicje, misja, strategia, cele, zadania organizacji, etapy procesu ZS. 5) Globalizacja i regionalizacja – szanse czy zagrożenia. 6) Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa, badanie potencjału globalizacyjnego sektora. 7) Fuzje i alianse strategiczne: rodzaje, procesy, uwarunkowania, korzyści, formy koncentracji przedsiębiorstw – grupy kapitałowe. 8) Przedsiębiorstwo partnerskie. 9) Metody portfelowe w analizie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. 10) Użyteczność analizy SWOT w ocenie potencjału firmy: sekwencja działań, strategie. Segmentacja strategiczna. 11) Formułowanie i wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie: rodzaje strategii, krzywa U Portera, model strategii Ansoffa, reorientacja strategiczna.
Ćwiczenia: 1) Praca projektowa I – model konkurencyjności M.E. Portera. 2) Praca projektowa II – mapa grup strategicznych. 3) Praca projektowa III – analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa przy pomocy dwóch wybranych metod prezentowanych podczas wykładów.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny (testy, pytania otwarte - ocena efektów kształcenia uzyskanych w ramach wykładu) i ocena 3 prac zaliczeniowych wykonanych samodzielnie przez studentów w zespołach projektowych (ocena efektów kształcenia uzyskanych w ramach ćwiczeń).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Gierszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa ( wyd. IV). PWE, Warszawa, 2014. Rozdziały 2, 3, 4, 5.
[2] Gierszewska G., Olszewska B., Skonieczny J.: Zarządzanie strategiczne dla inżynierów, PWE, Warszawa 2013, Rozdziały 2, 3, 5, 6, 7.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZASTR_W01
- ma wiedzę o metodach analizy otoczenia organizacji, metodach stosowanych przy formułowaniu i wdrażaniu strategii firmy
Weryfikacja: egzamin pisemny i ocena prac zaliczeniowych studentów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W09
- Efekt ZASTR_W02
- ma wiedzę o procesach globalizacji we współczesnej gospodarce i przedsiębiorstwie
Weryfikacja: egzamin pisemny i ocena prac zaliczeniowych studentów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01
- Efekt ZASTR_W03
- ma wiedzę o roli zarządzania strategicznego w procesach dostosowawczych do zmian
Weryfikacja: egzamin pisemny i ocena prac zaliczeniowych studentów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZASTR_U01
- potrafi dokonać krytycznej oceny szans i zagrożeń w otoczeniu i słabych oraz słabych i mocnych stron i w tym kontekście zaproponować rozwiązania problemów
Weryfikacja: ocena projektu strategii opracowanej przez studentów dla konkretnej firmy
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
- Efekt ZASTR_U02
- potrafi zastosować analizy przypadków formułowania i wdrażania strategii organizacji firm polskich i zagranicznych o zasięgu globalnym i w małych przedsiębiorstwach działających na lokalnych rynkach
Weryfikacja: ocena projektu strategii opracowanej przez studentów dla konkretnej firmy
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U15
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03
- Efekt ZASTR_U03
- potrafi dokonać oceny skuteczności strategii przedsiębiorstwa, poszukiwać i dokonywać wyboru metod zarządzania firmą adekwatnych dla danej organizacji
Weryfikacja: ocena projektu strategii opracowanej przez studentów dla konkretnej firmy
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZASTR_K01
- potrafi współpracować w grupach projektowych
Weryfikacja: ocena realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02
- Efekt ZASTR_K02
- jest przygotowany do negocjacji i kompromisu przy rozwiązywaniu problemów organizacji
Weryfikacja: ocena realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05