- Nazwa przedmiotu:
- Gleboznawstwo
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż Antoni Szafranek, prof.PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe - 16 + 16+ 4 = 38 godz. w tym :
o obecność na wykładach , - 8 razy 2 godz. =16 godz.
o obecność na zajęciach w laboratorium - 8 razy 2 godz. = 16 godz
o konsultacje - 4 godz.
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 8 godz.
zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 8 godz.
napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja (poza
laboratorium)
przygotowanie sprawozdań - 4 godz.
przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 36 godz.
Razem nakład pracy studenta - 94 godz.
Odpowiada 4 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- obecność na wykładach -16 godz.
obecność na zajęciach w laboratorium - 16 godz.
konsultacje - 4 godz.
Egzamin - 2 godz.
Razem 38 godz.
Odpowiada - 1,5 pkt
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- obecność na zajęciach w laboratorium 16 godz.
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 8 godz.
Przygotowanie sprawozdań 4 godz.
Razem: 16+8+4 28
Odpowiada 1 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu geologii i geomorfologii.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Ogólna charakterystyka właściwości gleb oraz procesów glebotwórczych; umiejętność rozpoznawania gleb, ich oceny; interpretacja właściwości gleb w nawiązaniu do ich funkcji, kojarzenia cech gleb z zagospodarowaniem przestrzeni, ochroną siedlisk oraz skutkami ich degradacji, inwentaryzacja zasobów glebowych oraz zagrożeń, jakim te gleby podlegają, poznanie istoty bonitacji gleb oraz praktyczne wykorzystanie materiałów kartograficznych i opisowych.
- Treści kształcenia:
- Gleba – jej funkcje, znaczenie w planowaniu przestrzennym. Części składowe gleby – krótka charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Czynniki i procesy kształtujące glebę, jej jakość i przydatność. Charakterystyka i rozmieszczenie skał macierzystych gleb występujących na obszarze Polski. Budowa profilu glebowego, charakterystyka poziomów diagnostycznych. Systematyka i charakterystyka najważniejszych typów gleb. Geografia gleb Polski. Ocena wskaźnikowa gleb - bonitacja i przydatność rolnicza gleb, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja gleb FAO-WRB w nawiązaniu do Systematyki gleb Polski. Geografia gleb Europy. Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń degradacji gleb.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny, pytania testowe; ćw.projekt. - Kolokwium.Forma - test wielokrotnego wyboru oraz pytania testowe.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (1999) – Geografia gleb. Wyd. naukowe PWN. Warszawa;Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW; Konecka-Betley K.,Czępińska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW.;Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.;Skłodowski iinn. 2014: Podstawy Gleboznawstwa z elementami kartografii gleb Systematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150.;;Uziak St., Klimowicz Z. (2000) - Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.;Zawadzki S. (2007) – Gleboznawstwo. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne. Warszawa;Ustawy, rozporządzenia
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Student w trakcie prowadzonych zajęć uzyskuje wiedzę teoretyczną i praktyczną pozwalająca opisać gleby zaklasyfikować je do odpowiedniego rodzaju użytku i klasy bonitacyjnej. W tym celu poznaje podstawowe właściwości utworów glebowych.Cześć praktyczna związana z opisem gleb realizowana jest w oparciu o monolity glebowe pobrane dla najważniejszych jednostek glebowych. Ponadto studenci na podstawie skróconych opisów gleb ustalają definicję gleby zaliczają ją do klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej a uzyskane oceny nanoszą na mapę podkładową i wykreślają mapę klasyfikacyjną oraz mapę glebowo-rolniczą. Ponadto w ramach ćwiczeń oceniają przestrzenne rozmieszczenie utworów glebowych na wybranym obszarze i dokonują oceny warunków glebowych wyznaczonego przez Prowadzącego regionu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt [K_W07]
- Wie czym się zajmują poszczególne działy gleboznawstwa, zna funkcje gleb oraz wie jakie cechy im przypisać , ma wiedzę by opisać gleby pod względem genezy, jakości oraz wie jaką rolę pełni gleba w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: Egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W08
- Ma wiedzę odnośnie występowania gleb w określonych środowiskach
Weryfikacja: Egzamin, konieczność omówienia warunków powstawania i występowania gleb w określonych siedliskach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W23
- Ma wiedzę dotyczącą przekazywania wyników gleboznawczej klasyfikacji gruntów do ewidencji gruntów
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W23
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W26
- Ma wiedzę, pozwalającą opisać uwarunkowania przyrodnicze, w tym glebowe odnoszące się do obszarów wiejskich
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_W22]
- Ma wiedzę o uwarunkowaniach glebowych istotnych z punktu widzenia planowania przestrzennego
Weryfikacja: Egzamin, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt [K_U01]
- Potrafi zinterpretować treść zapisów na mapie klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U02
- Potrafi wykonać zadanie projektowe w wyznaczonym terminie, wskazanym w regulaminie przedmiotu
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U04
- Potrafi przygotować krótkie sprawozdanie z wykonanego zadania w formie graficznej
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U15
- • Umie ocenić glebę na podstawie jej cech
• Umie zaliczyć glebę na podstawie jej opisu do określonej klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej
• Umie zinterpretować treść map klasyfikacyjnych i glebowo-rolniczych oraz wskazać ich zastosowania
• Umie wykorzystać naukę glebie do różnych celów,
• umie na podstawie map glebowych zinterpretować uwarunkowania przyrodnicze analizowanych obszarów
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_U08]
- Potrafi na podstawie opisów wybranych cech gleb wskazać proces glebotwórczy
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt [K_K01]
- Ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy oraz podnoszenia jej na wyższy poziom w celu spełnienia kryteriów ubiegania się o rejestrację na kolejny stopień
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K02]
- Ma świadomość konieczności dokonania wnikliwej oceny środowiska przyrodniczego w związku z podejmowaniem określonych decyzji związanych z jego zagospodarowaniem
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K03]
- Ma świadomość znaczenia i wykorzystania wiedzy z zakresu wykładanego przedmiotu zgodnie z obowiązującą w tym zakresie wykładnią zawartą w uregulowaniach prawnych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K04]
- Ma świadomość odpowiedzialności za poziom merytoryczny i jakość własnego opracowania stanowiącej część pracy zespołu
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K06]
- Ma świadomość konieczności współpracy ze specjalistami rożnych dziedzin w celu osiągnięcia zamierzonego oraz społecznie,ekonomicznie oraz pod względem przyrodniczym uzyskania efektu w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: Ocen projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K08_SR]
- Ma świadomość rzetelnej oceny środowiska przyrodniczego, w tym glebowego przy podejmowaniu decyzji związanych z jego zagospodarowaniem a w związku z tym dalszym jego funkcjonowaniem
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K07]
- Rozumie konieczność pracy zespołowej oraz dyskusji nad wypracowaniem rozwiązań dotyczących określonego problemu
Weryfikacja: Ocena prejktów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe: