Nazwa przedmiotu:
Problematyka dużej aglomeracji miejskiej na przykładzie Warszawy - przedmiot obieralny
Koordynator przedmiotu:
Krzysztof Kliszczyński
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o obecnych przemianach i społecznych problemach miasta Warszawy; przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej historii Warszawy oraz przybliżenie pojęcia metropolitalności.
Treści kształcenia:
Omawiane są poniższe zagadnienia i problemy: 1. Historia Warszawy od założenia miasta do okresu współczesnego 2. Pamięć historyczna – rola przeszłości w tworzeniu współczesnej tożsamości Warszawy. Powstanie Warszawskie. 3. Przywracanie pamięci żydowskiej Warszawy. 4. Pojęcie metropolitalności. 5. Budzenie się tożsamości metropolitalnej Warszawy. 6. Warszawa obywatelska – NGO-sy w życiu miasta. 7. Warszawskie blokowiska 8. Prawa i lewa strona miasta. Skąd te podziały? 9. „Inni” w Warszawie – mniejszości narodowe; społeczność wietnamska; społeczność LGBT w przestrzeni miejskiej. 10. Postrzeganie miasta. „Miejsca magiczne”. Odbiór społeczny Warszawy. 11. „Do it in Warsaw” – zabawa i działanie. Oddolne inicjatywy miejskie. 12. Warszawskie atuty i słabe punkty.
Metody oceny:
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest przedstawienie pracy pisemnej, pod uwagę brana jest również frekwencja na wykładach i udział w dyskusjach podczas tych wykładów.
Egzamin:
Literatura:
1. Marian Marek Drozdowski, Andrzej Zahorski; Historia Warszawy. Warszawa 2004 (lub późniejsze) 2. Jarosław Trybuś; Przewodnik po warszawskich blokowiskach. Warszawa 2012 (lub późniejsze) 3. Jerzy Kasprzycki i inni; Korzenie Miasta, tomy 1-8. Warszawa 1996 - 2012. 4. red. Janusz Grzelak i Tomasz Zarycki; Społeczna mapa Warszawy; Warszawa 2004 5. Agnieszka Kowlska, Łukasz Kamiński; Zrób to w Warszawie; Warszawa 2014
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K_K09
wyczuwa kontekst społeczny w urbanistyce
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_K03
ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W10
zna i rozumie zmiany w gospodarowaniu przestrzenią, ma wiedzę o wpływie społecznych i kulturowych czynników na gospodarowanie przestrzenią i ma wiedzę o etyce gospodarowania przestrzenią
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U08
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z różnych dziedzin, pozyskiwać dane do analizowania zjawisk i procesów społecznych, demograficznych i ekonomicznych w różnych skalach przestrzennych; potrafi właściwie posługiwać się danymi statystycznymi w analizie i interpretacji procesów ekonomicznych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) — podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: