Nazwa przedmiotu:
Oprogramowanie SIP
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Sebastian Różycki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.SMS257
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność na wykładach: 15 h Zapoznanie się ze wskazaną literaturą: 5 h Przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie: 15 h Obecność na zajęciach projektowych: 15 h Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 35h Razem nakład studenta: 90 h = 3 PKT ETCS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obecność na wykładach i zajęciach projektowych: 30 h Obecność na egzaminie: 2h Razem: 32h = 1,1 PKT ETCS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Obecność na zajęciach projektowych: 15 h Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 35h Razem nakład studenta: 65 h = 2.2 PKT ETCS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Wprowadzenie do tematyki związanej z oprogramowaniem SIP, historią jego rozwoju oraz aktualnymi rozwiązaniami stosowanymi w kraju i za granicą.
Treści kształcenia:
Wykład: Oprogramowanie jako produkt generyczny lub dopasowany. Oprogramowanie COTS: wady i zalety. Oprogramowanie NDI: wady i zalety. Oprogramowanie wolne i zamknięte. Historia rozwoju oprogramowania dla SIP. Cykl życia oprogramowania. Procedury zakupu oprogramowania dla SIP. Narzędzia CASE (programowanie aplikacji SIP). Oprogramowanie wolne: rodzaje licencji. Wprowadzenie do wolnego oprogramowania na przykładzie QGIS. SIP w chmurze. Przykłady praktycznego zastosowania SIPu w chmurze. SIP w Internecie – technologia OpenLayers, MapTiler, GeoServer. Projekt: Projektowanie i tworzenie własnych aplikacji w programie Model Builder. Zbudowanie prostego modelu w programie QGIS. Porównanie funkcjonalności pakietów ArcGIS i QGIS: symbolizacja danych wektorowych, analizy przestrzenne, korekcja obrazów rastrowych, tworzenie produktów pochodnych z DEM. Wyszukanie i instalacja wtyczek w programie QGIS. Zaprojektowanie i stworzenie prostej aplikacji udostępniającej dane przestrzenne w Internecie z wykorzystaniem technologii OpenLayers. Udostępnienie w Internecie danych rastrowych (GEOTIF) z wykorzystaniem podkładów GoogleEarth, OpenStreetMaps. Zaprojektowanie i uruchomienie serwisu WMS z wykorzystaniem oprogramowania Geoserver. Edycja serwisu WMS z wykorzystaniem technologii OpenLayers. Zapoznanie się z najnowszą wersją oprogramowania MapInfo. Analizy marketingowe w programie MapInfo.
Metody oceny:
Wykład: zaliczenie wykładów – egzamin pisemny. Próg zaliczeniowy: 51. Zajęcia projektowe: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach. Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i projektu indywidualnego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Harmon J., 2008. Charting the Unknown: How Computer Mapping at Harvard Became GIS by Nick Chrisman, ESRI Press Tomilson R., 2008. Rozważania o GIS - Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menedżerów. ESRI Polska, Warszawa Iwańczak B., 2014. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Helion Szczepanek R., 2013. Systemy informacji przestrzennej z Quantum GIS. Wydawnictwo PK
Witryna www przedmiotu:
http://www.zftisip.gik.pw.edu.pl/
Uwagi:
Zajęcia projektowe prowadzone są w laboratoriach komputerowych wyposażonych w rzutnik multimedialny. Studenci korzystają na zajęciach projektowych z komputerów z zainstalowanym najnowszym oprogramowaniem ArcGIS i QuantumGIS.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.SMS257_W1
Zna historię rozwoju oprogramowania SIP na świecie, zna ogólne zasady tworzenia modeli zarządzających przepływem danych pomiędzy narzędziami w oprogramowaniu SIP
Weryfikacja: Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08
Efekt GK.SMS257_W2
Ma podstawową wiedzę na temat historii wolnego oprogramowania, zna i rozumie podstawowe rodzaje i zasady licencjonowania oprogramowania opartego na wolnej licencji, potrafi ocenić przydatność i możliwości wolnego i komercyjnego oprogramowania SIP do realizacji zadań związanych z zarządzaniem przestrzenią
Weryfikacja: Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W09, T2A_W11
Efekt GK.SMS257_W3
Zna teoretyczne i praktyczne podstawy działania aplikacji SIP w chmurze, zna ogólne zasady tworzenia serwisów internetowych udostępniających dane przestrzenne w Internecie
Weryfikacja: Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W09, T2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.SMS257_U1
Potrafi zbudować model automatyzujący czynności w oprogramowaniu ArcGIS z wykorzystaniem modułu ModelBuilder
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GK.SMS257_U2
Potrafi posługiwać się technologią OpenLayers , potrafi zaprojektować i udostępnić w sieci serwisy WMS oparte na wolnym oprogramowaniu
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GK.SMS257_U3
Zna możliwości dostępnego na rynku oprogramowania SIP opartego na wolnej licencji. Zan jego zalety i wady.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.SMS257_K1
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K03