- Nazwa przedmiotu:
- Seminarium "Społeczeństwo wiedzy i informacji"
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Kajetana Snopek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Elektronika i Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- SSIW
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15 h - uczestnictwo w seminarium
10 h - przygotowanie rozszerzonego konspektu referatu i prezentacji multimedialnej
2 h - konsultacje u prowadzącego
ŁĄCZNIE 27 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie słuchacza z koncepcją społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy, problematyką kształcenia ustawicznego, zagadnieniami wizualizacji informacji, sieciami semantycznymi i społecznościowymi oraz kulturą wolnego dostępu do informacji.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe koncepcje społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy. Potrzeba stałego odnawiania, doskonalenia i rozwijania kwalifikacji ogólnych i zawodowych. Formy aktywności poznawczych podejmowanych w trakcie życia z myślą o pogłębieniu wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji (z przyczyn osobistych, społecznych lub zawodowych).
Koncepcje Basila Yeaxleea (autora „Lifelong education") i Richarda Livingstone („Oświata przyszłości"). Twórcy teoretycznych podstaw kształcenia w Polsce - Bogdan Suchodolski, Ryszard Wroczyński, Józef Półturzycki, Andrzej Cieślak, Wincenty Okoń, Zofia Matulka. Współczesne opracowania związane z problematyką kształcenia ustawicznego.
Problematyka społeczna i technologiczna związana ze współczesnym rozwojem komunikacji, mediów i Internetu. Piśmiennictwo poświęcone problematyce społeczeństwa informacyjnego i globalizacji. Zagadnienia związane z nowymi mediami, wizualizacją informacji, sieciami semantycznymi i społecznościowymi oraz kulturą wolnego dostępu do informacji.
Pojęcie informacji i jego związek z koncepcja społeczeństwa informacyjnego. Społeczeństwo informacyjne jako formacja postindustrialna. Daniel Bell, Fritz Machlup, Jean Baudrillard, Jean-Francois Lyotard, Zygmunt Bauman, Manuel Castells i ich teorie. Państwowa polityka informacyjna. Kapitał społeczny a rozwój kultury.
Przemysłowy model produkcji i dystrybucji informacji. Informacja a postmodernizm. Poznawcze skutki fragmentacji rzeczywistości. Społeczeństwo sieciowe a globalizacja. Architektura informacji. Kultura informacji i jej wpływ na technologię. Współczesne kierunki rozwoju prawa autorskiego. Patologie społeczeństwa informacyjnego. Wirtualizacja rzeczywistości. Czarna strona Internetu - wirusy, konie trojańskie i inne przykłady zlej woli.
- Metody oceny:
- Na ocenę końcową składają się:
- ocena przygotowanego na podstawie literatury rozszerzonego konspektu referatu (w formie pisemnej) - 50%
- ocena formy prezentacji na zajęciach seminaryjnych (prezentacja w Powerpoint) - 25%
- ocena aktywności na zajęciach (udział w dyskusji) - 25%
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Mattelart A. "Społeczeństwo informacji : wprowadzenie". Kraków : UNIVERSITAS, 2004.
Castells M. "Galaktyka Internetu : refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem". Poznań : REBIS, 2003.
Levinson P. "Miękkie ostrze : naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej". Warszawa: MUZA, 1999.
"Społeczeństwo informacyjne - cyberkultura - sztuka multimediów". Red. R. W. Kluszczyński. Kraków : Rabid , 2001.
"Społeczeństwo informacyjne i jego technologie". Red B. Sosińskiej-Kalata, K. Materski i W. Gliński. Warszawa : SBP, 2004.
"Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego". Red. B. Sosińska-Kalata, M. Przastek-Samokowa i A. Skrzypczak. Warszawa : SBP, 2005.
Nicholas D. "Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu: idee, metody, środki". Warszawa : SBP, 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SSIW_W01
- ma podstawową wiedzę na temat zagadnień związanych z pojęciem społeczeństwa informacyjnego
Weryfikacja: ocena rozszerzonego konspektu referatu i prezentacji multimedialnej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt SSIW_W02
- Ma podstawową wiedzę na temat form aktywności poznawczych i kultury wolnego dostępu do informacji
Weryfikacja: ocena rozszerzonego konspektu referatu i prezentacji multimedialnej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt
- Ma podstawową wiedzę na temat koncepcji kształcenia ustawicznego
Weryfikacja: ocena rozszerzonego konspektu referatu i prezentacji multimedialnej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SSIW_U01
- Potrafi przygotować rozszerzony konspekt referatu na temat związany z koncepcją społeczeństwa wiedzy i informacji
Weryfikacja: ocena treści i formy rozszerzonego konspektu referatu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05, T1A_U01
- Efekt SSIW_U02
- Potrafi przygotować prezentację multimedialną z zakresu zagadnień dotyczących koncepcji społeczeństwa wiedzy i informacji
Weryfikacja: ocena formy i treści prezentacji multimedialnej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SSIW_K01
- Potrafi zabrać głos w dyskusji seminaryjnej
Weryfikacja: ocena aktywności na zajęciach seminaryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt SSIW_K02
- Rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia ustawicznego
Weryfikacja: ocena pracy w trakcie zajęć seminaryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt SSIW_K03
- ma świadomość ważności koncepcji społeczeństwa informacyjnego i związanych z tym zagadnień
Weryfikacja: ocena pracy indywidualnej na zajęciach seminaryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K07