- Nazwa przedmiotu:
- Przyrodnicze uwarunkowania w projektach przestrzennych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Bożena Degórska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK406
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe 60h, w tym:
obecność na wykładach - 30h,
obecność na zajęciach projektowych - 30h
Pozostałe godziny:
przygotowanie do zajęć projektowych - 15h
zapoznanie się ze wskazaną literaturą i aktami prawnymi - 15h
sporządzenie inwentaryzacji planistycznej wskazanego obszaru (poza
pracownią) - 20h
dokończenie raportu i projektu w wersji numerycznej - 20h
przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 20h
Razem nakład pracy studenta 150h = 5p. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- obecność na wykładach - 30h,
obecność na zajęciach projektowych - 30h
Razem: 60h co odpowiada 2,5 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- obecność na zajęciach projektowych - 30h
przygotowanie do zajęć projektowych - 15h
zapoznanie się ze wskazaną literaturą i aktami prawnymi - 15h
sporządzenie inwentaryzacji planistycznej wskazanego obszaru (poza pracownią) - 20h
dokończenie raportu i projektu w wersji numerycznej - 20 h
Razem 100h co odpowiada 3,5 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien posiadać wiedzę z zakresu:
- procesów kształtujących powierzchnię Ziemi,
- geografii fizycznej Polski,
- siedliskoznawstwa stosowanego
- podstawowych uwarunkowań prawnych ochrony środowiska i krajobrazu w Polsce
- jakości i zagrożeń środowiska w Polsce,
- zależności zachodzących między komponentami środowiska przyrodniczego, ich stanem a działalnością gospodarczą człowieka,
- podstaw planowania przestrzennego,
- kartografii i stosowania programów GIS.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie przyrodniczych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego oraz wykorzystania jej do sporządzania projektów przestrzennych, a także przygotowanie do pracy w zespołach projektowych oraz administracji państwowej i samorządowej.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1. Podejście systemowe do środowiska w planowaniu przestrzennym.
2. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w teorii i praktyce.
3. Zakres merytoryczny opracowania ekofizjograficznego.
4. Regulacje prawne w zakresie przyrodniczych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego.
5. Polityka przestrzenna kraju w odniesieniu do środowiska.
6. Problematyka przyrodnicza w planowaniu przestrzennym na poziomie regionalnym i lokalnym.
7. Optymalizacja funkcjonalno-przestrzenna struktury przyrodniczej w projektowaniu przestrzennym, z uwzględnieniem dobrych praktyk stosowanych na świecie.
8. Kształtowanie optymalnej struktury przyrodniczej w skali regionalnej i ponadregionalnej.
9. Planowanie optymalnej struktury przestrzennej miast i obszarów miejskich z uwzględnieniem funkcji biologicznych, klimatycznych i aerosanitarnych, społecznych, ochronnych, strukturotwórczych, estetyczno-krajobrazowych, ekonomicznych oraz problematyki ochrony przed naturalnymi i antropogenicznymi zagrożeniami.
ĆWICZENIA PROJEKTOWE:
1. Analiza treści przykładowych planów wykonywanych na poziomie regionalnym i lokalnym – z położeniem nacisku na zagadnienia związane z obszarem środowisko, w tym m.in. normatywy i wskaźniki dotyczące kształtowania środowiska.
2. Podstawy metodyczne i opracowanie koncepcji sieci ekologicznej dla wybranego obszaru.
3. Opracowanie koncepcji systemu wymiany i regeneracji powietrza dla dużego miasta.
4. Opracowanie syntetycznego projektu zagospodarowania przestrzennego wskazanego obszaru miejskiego ukierunkowanego na optymalizację struktury przyrodniczej oraz na rozwój zielonej infrastruktury (skala studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – 1:25 000 lub 1:20 000)
5. Dyskusja nad bieżącymi problemami zagospodarowania przestrzennego, związanymi z planowaniem i ochroną środowiska (Tematy przygotowywane przez studentów realizowane na wybranych zajęciach).
6. Prezentacja , dyskusja i ocena projektów.
- Metody oceny:
- Wykład – egzamin ustny
Projekt – średnia ocen z kolokwium, prac projektowych, fory prezentacji i dyskusji nad projektem
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Derucka Iwona., Prawne gwarancje realizacji zadań ochrony środowiska w procedurze planowania przestrzennego w gminie, Wyd. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław 2013. [http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/42816/Prawne_gwarancje_realizacji_zadan.pdf]
Dubel Krystyna, 2001, Ochrona i kształtowanie środowiska. Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno.
Jędraszko Andrzej, 1998, Planowanie środowiska i krajobrazu w Niemczech na przykładzie Stuttgartu, Unia Metropolii Polskich, Warszawa.
Jędraszko Andrzej, 2005, Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce, drogi i bezdroża regulacji ustawodawczych, Unia Metropolii Polskich, Wydawnictwo PLATAN, Kryspinów
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r. [ http://strateg.stat.gov.pl/strategie_pliki/Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju_2030.pdf ], [http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_przestrzenna/kpzk/strony/koncepcja_przestrzennego_zagospodarowania_kraju.aspx]
Kozłowski Stefan, 2002, Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku.
Opracowanie ekofizjograficzne do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy [http://architektura.um.warszawa.pl/zmiany-studium]
Szponar Adolf, 2003, Fizjografia urbanistyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Akty prawne dotyczące planowania przestrzennego (sejm.gov.pl).
- Witryna www przedmiotu:
- www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna zasady i wskaźniki zrównoważonego rozwoju przestrzennego.
Weryfikacja: Egzamin ustny. Ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W02
- Ma wiedzę o w zakresie zagadnień prawnych dotyczącą planowania środowiska i krajobrazu.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów pracy studenta w drodze ustnego sprawdzenia przygotowania studentów do tematu zajęć z zadanego do samodzielnego zapoznania się materiału, ocena projektu, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt W03
- Ma wiedzę w zakresie uwarunkowań przyrodniczych kraju i głównych kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14, K_W15_SR
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt W04
- Ma wiedzę na temat zakresu i metod analizy uwarunkowań przyrodniczych dla celów planistycznych.
Weryfikacja: Ocena projektu, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W05
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie obszarów ustanawianych na podstawie przepisów odrębnych.
Weryfikacja: Ocena projektu, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W15_UR
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt W06
- Ma szczegółową wiedzę na temat kształtowania i funkcjonowania zielonej infrastruktury, a zwłaszcza sieci ekologicznych i zielonych pierścieni wokół dużych miast.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , ,
- Efekt W07
- Ma ugruntowaną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych zagrożeń oraz sposobów ich ograniczania.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , ,
- Efekt W8
- Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie ochrony przyrody.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów pracy studenta w drodze ustnego sprawdzenia przygotowania studentów do tematu zajęć z zadanego do samodzielnego zapoznania się materiału
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , ,
- Efekt W9
- Ma wiedzę dotyczącą środowiska oraz zakresu i metod analizy uwarunkowań przyrodniczych dla celów opracowania dokumentacji planistycznej.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07, K_W08, K_W14, K_W15_SR, K_W15_UR, K_W16, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W22, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , , , , , , ,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi wdrażać zasady i wskaźniki zrównoważonego rozwoju w procesie planowania przestrzennego.
Weryfikacja: Ocena części tekstowej i kartograficznej projektu, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U02
- Potrafi interpretować zapisy aktów prawnych w zakresie przyrodniczych uwarunkowań planowania przestrzennego i stosować je w procesie sporządzania planów.
Weryfikacja: Ocena sporządzonego projektu i jego obrony, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U03
- Potrafi pozyskiwać informacje o środowisku z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w procesie planowania przestrzennego.
Weryfikacja: Ocena postępu prac nad projektem. Ocena sporządzonego projektu i obrony.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U04
- Potrafi zaprojektować optymalną sieć ekologiczną w skali regionalnej i lokalnej oraz strukturę zielonego pierścienia wokół dużego miasta.
Weryfikacja: Ocena sporządzonego projektu i jego obrony, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, ,
- Efekt U5
- Potrafi zaprojektować system wentylacji dużego miasta.
Weryfikacja: Ocena projektu tematycznego, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, ,
- Efekt U6
- Potrafi analizować i interpretować uwarunkowania przyrodnicze oraz określać wynikające z nich kierunki i zasady zagospodarowania przestrzennego dla obszaru planu.
Weryfikacja: Ocena postępu prac nad projektem, ocena sporządzonego projektujego i obrony przyjętych rozwiązań i zapisów, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U11, K_U13, K_U20_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , , ,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma umiejętność pracy w zespole.
Weryfikacja: Weryfikacja ma miejsce w trakcie zajęć projektowych na drodze obserwacji pracy zespołu sporządzającego projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt K02
- Ma świadomość wagi skutków błędnych decyzji w zakresie zrównoważonego rozwoju przestrzennego i ekorozwoju dla człowieka, środowiska i krajobrazu oraz wyrobioną świadomość zawodowej i społecznej odpowiedzialności przy podejmowaniu decyzji odnoszących się do zagospodarowania środowiska.
Weryfikacja: Ocena świadomości skutków przyjetych rozwiązań podczas dyskusji nad planem, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K03, K_K04, K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , ,
- Efekt K3
- Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania i odpowiedzialności członków zespołu w trakcie realizacji projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , , , ,