- Nazwa przedmiotu:
  - Zagrożenia i ochrona ekosystemów miejskich
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr Józef Dobija 
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Gospodarka Przestrzenna
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - brak
 
    - Semestr nominalny:
  - 2 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 87
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz., 
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., 
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., 
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., 
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), 
- przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 7 godz. + 2 godz. = 9 godz. 
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 87 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 2
- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz., 
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., 
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), 
- obecność na zaliczeniu: 2 godz. = 2 godz. 
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 2
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., 
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., 
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., 
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), 
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 63 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt30h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Wiadomości z geografii fizycznej i ekonomicznej, ekologii i urbanistyki (kursy na studiach inżynieryjnych) oraz aktualna problematyka społeczno-gospodarczaw zakresie ochrony środowiska, planowania przestrzennego, terenów zurbanizowanych Polski i Unii Europejskiej.
 
    - Limit liczby studentów:
  
    - Cel przedmiotu:
  - Podstawowa wiedza nt. ekologii miasta, ochrony krajobrazu miejskiego, stanu zanieczyszczenia i ochrony środowiska terenów zurbanizowanych, prawnych aspektów ochrony i zarządzania środowiskiem miejskim. Zrównoważony rozwój miast.
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykłady: Podstawowe pojęcia i definicje: miasta, urbanistyki, środowiska przyrodniczego, ochrony środowiska, degradacji, rewitalizacji, rekultywacji.Funkcjonowanie miasta jajko układu urbanistycznego i ekologicznego. Rozwój przestrzenny miasta, struktur funkcjonalnych. Środowisko przyrodnicze miasta, jego podstawowe elementy oraz podsystemy: biotyczny i abiotyczny. Charakterystyka form i zagrożeń powstających w mieście oraz metody przeciwdziałania. Sposoby i metody monitoringu zagrożeń miasta (ludności, środowiska przyrodniczego oraz różnych form antropogenicznych). Metody przeciwdziałania zagrożeniom w tym metody ekologiczne, techniczne i społeczne. Audyt ekologiczny miasta, stosowanie metod OOŚ (screeningu) jako wstępnej Oceny Oddziaływania różnych funkcji miasta na jego przestrzeń (podstawowe łady przestrzenne). Omówienie Agendy 21 jako strategii zarządzania zrównoważonym rozwojem miasta - ekorozwojem. Omówienie wskaźników ekorozwoju. Omówienie analizy progowej rozwoju miasta.
Ćwiczenia: Opisanie przestrzenni wybranego miasta w postaci podstawowych wskaźników oraz dokumentów planistycznych 9materiały opisowe graficzne i statystyczne) - dane rzeczywiste - audyt ekologiczny. Analiza podstawowych dokumentów w tym strategii - analiza SWOT. Wykonanie wstępnej oceny oddziaływania miasta na jego przestrzeń (screening) w celu ustalenia poziomu rozw3oju zgodnym ze założeniami zrównoważon3ego rozwoju - Agenda 21. przyjecie założeń do strategii rozwoju badanego miasta oraz prezentacja zebranego materiału w formie referatu i dyskusji na ćwiczeniach. Aktywny udział w ramach ćwiczeń nad prezentowanymi materiałami ćwiczeniowymi.
 
    - Metody oceny:
  - Zaliczenie wykładów w formie kolokwium. Prezentacja opisu i oceny przestrzeni (audyt) stanu rozwoju przestrzennego wybranego miasta. Wnioski do strategii rozwoju miasta. aktywność na zajęciach i obecność.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - Kompendium wiedzy o ekologii" pod red. Strzałko j. i Mossor-Pietraszewskiej T., PWN, Warszawa 2006; Zimny H., "Ekologia miasta", Agencja Rekl. - Wyd. A Grzegorczyk, warszawa 2005; Regulski J., Planowanie miast" PWE, 1986; Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miasta", Arkady, Warszawa 1999; "Wskaźniki ekorozwoju" pod red. Borysa T., Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 1999; Kozłowski S., Zrównoważony rozwój - program na jutro". Abrys, Poznań-Warszawa 2008; Zrównoważony rozwój, wybrane problemy teoretyczne i implementacja w świetle dokumentów U*E" pod red. Poskrobki B. i Kozłowskiego St., Studia nad zrównoważonym rozwojem T.I, PAN Kom. "Człowiek i Środowisko" przy Prezesie PAN, Białystok-Warszawa 2005; "Strategia zrównoważonego rozwoju Kwidzyna, Agenda 21"EE w Kwidzynie, Kwidzyn 1999; Chmielewski J. M., "Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast", Ofic. Wyd. PW, Warszawa 2001; "Żywiołowe rozprzestrzenianie się miast, narastający problem aglomeracji miejskich w Polsce", KUL, PAN Kom. "Człowiek i Środowisko" przy Prez. PAN, praca zb. pod red. Kozłowskiego ST., Białystok-Lublin-Warszawa 2006; Mierzejewska L., Przyrodnicze aspekty rozwoju zrównoważonego miast", Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań 2004; Słodczyk J., "Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia", Uniwersytet Opolski, Opole 2003; Zielonko-Jung K., "Kształtowanie przestrzenne architektury ekologicznej w strukturze miasta", Ofic. Wyd. PW, Warszawa 2013.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  
    - Uwagi:
  - nie dotyczy
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt 
 
                    -  
                        Weryfikacja: 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W11_UR
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04                     
                                    - Efekt W 1
 
                    - zna zagadnienia prawne dotyczące ocen oddziaływania zamierzeń na środowisko oraz wpływy zapisów dokumentów planistycznych na opisywaną przez nie przestrzeń
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium i projektu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                                             
                                    - Efekt W 2
 
                    - zna zagadnienia prawne pozwalające wykonywać dokumenty planistyczne, urbanistyczne
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium i projektu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt 
 
                    -  
                        Weryfikacja: 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U11_UR
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U15                     
                                    - Efekt U 1
 
                    - zna podstawowe systemy informacji o środowisku zarówno statystyczne i cyfrowe bazy danych; tworzenia ich oraz ich przetwarzanie
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                                             
                                    - Efekt U 2
 
                    - posiada umiejętnośc korzystania z literatury, opracowań naukowych jak też z dokumentów do wyciągania wniosków co do zagospodarowania przestrzeni
                        Weryfikacja:  zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                                             
                                    - Efekt U 3
 
                    - posiada umiejętność wykonania dokumentów planistycznych, urbanistycznych zgodnych z polityka ekorozwoju; ma umiejętności wykonywania prac urbanistycznych w szczególności związanych z zagospodarowaniem terenów zzabudowanych
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semstralnego
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt 
 
                    -  
                        Weryfikacja: 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02, K_K03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05                     
                                    - Efekt K 1
 
                    - posiada samoświadomość stanu badanej przestrzeni jak też istniejacych decyzji administracji rzadowej i samorzadowej co do niej
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                                             
                                    - Efekt k 2
 
                    - potrafi pracować indywidualnie jak i grupowo, oszacować czas potrzebny do wykonania poszczególnych zadań i projektu
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium oraz projektu semestralnego
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                                             
                                    - Efekt K 3
 
                    - rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się wynikające z tempa przemian w dyscyplinie
                        Weryfikacja: obrona projektu semestralnego oraz zaliczenie kolokwium końcowego
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: