- Nazwa przedmiotu:
  - Monitoring srodowiska
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. nzw. dr hab. inż. Jolanta Kwiatkowska-Malina 
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Gospodarka Przestrzenna
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - brak
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1 (- udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz., 
 - udział w konsultacjach: 6 x 1 godz. = 6 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), 
- przygotowanie do zaliczenia: 20 godz. 
- udział w kolokwium (zaliczenie) 2 x 2 godz =4 godz. 
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 60 godz. co odpowiada 3 punktom ECTS.)
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 2 (- udział w wykładach: 15 x 2 =30 godz.
 -udział w konsultacjach 5 x 1 = 5 godz.(przyjmuje się, że student uczestniczy w co trzecich konsultacjach)
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 35 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Przed rozpoczęciem nauki z przedmiotu Monitoring środowiska Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów: Podstawy gleboznawstwa,  Ochrona środowiska, Ekologia, Zagadnienia prawne w ochronie środowiska.
 
    - Limit liczby studentów:
  - 90
 
    - Cel przedmiotu:
  - Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z systemami kontroli i oceny jakości stanu środowiska przyrodniczego. Charakterystyka nadzwyczajnych zagrożeń środowiska w skali globalnej, kontynentalnej i lokalnej. Struktura i rola organizacyjna Państwowego Monitoringu Środowiska oraz Zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego. 
 
    - Treści kształcenia:
  - Omówienie systemu kontroli stanu środowiska przyrodniczego. Przedstawienie nadzwyczajnych naturalnych zagrożeń środowiska. Charakterystyka antropogenicznych zagrożeń środowiska w skali globalnej, kontynentalnej i lokalnej. Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska i jej rola w tworzeniu Monitoringu Środowiska. Struktura organizacyjna Państwowego Monitoringu Środowiska.
Podsystemy pomiarowo-kontrolne związane z przeciwdziałaniem nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska. Monitoring stanu wód powierzchniowych (rzeki,  jeziora, wody przybrzeżne, wody zbiorników zaporowych). Monitoring stanu wód podziemnych. Monitoring Bałtyku. Monitoring powierzchni ziemi w tym gleb i odpadów. Monitoring powietrza atmosferycznego. Monitoring hałasu. Monitoring przyrody. Monitoring promieniowania jonizującego i pól elektromagnetycznych. Organizacja systemu informatycznego Państwowego Monitoringu Środowiska. Lokalne systemy monitoringu stanu środowiska. Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. 
 
 
    - Metody oceny:
  - kolokwium w formie pisemnego testu otwartego.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - Program Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2013-2015. Bib. Monit. Środowiska, PIOŚ-GIOŚ
Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiająca ramy dla ochrony gleb oraz zmieniającej dyrektywę 2004/35/WE, Bruksela, 22.9.2006, KOM(2006) 232 wersja ostateczna, 2006/0086 (COD)
Kostrzewski A., Pawłowski L. (red.). Główne problemy monitoringu w Polsce. PAN „Człowiek a środowisko”. Zeszyty Naukowe 20, Politechnika Lubelska 1997
Kwiatkowska-Malina J. Monitoring środowiska przyrodniczego. Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2012
Sikorska-Maykowska M., Krogulec E. Projektowanie monitoringu wód podziemnych i powierzchniowych dla obszarów chronionych. Współczesne problemy hydrogeologii, tom VIII. WIND, Wrocław, 1995
Ustawa - Prawo ochrony środowiska, (Dz.U.2001.100.1085, z późn. zm.)
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717)
Ustawa o odpadach (Dz.U.2001.62.628; tekst jednolity Dz.U.2007.39.251)
Ustawa o ochronie przyrody (Dz.U.2004.92.880)
Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn. Dz.U. 2004.121.1266 z późn. Zm.). 
Ustawa o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U.2007.75.493)
Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2008.199.1227).
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz.U. Nr 165, poz. 1359).
http://www.gios.gov.pl
http://www.wios.warszawa.pl
 
    - Witryna www przedmiotu:
  
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W1
 
                    - ma uporządkowaną, niezbędną wiedzę w zakresie systemów kontroli i oceny jakości stanu jakościowego i/lub ilościowego środowiska przyrodniczego w Polsce
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03                     
                                    - Efekt W2
 
                    - ma dotyczącą skali zagrożeń naturalnych i antropogenicznych środowiska przyrodniczego w Polsce i na świecie 
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03                     
                                    - Efekt W3
 
                    - ma wiedzę na temat struktury i funkcjonowania Państwowego Monitoringu Środowiska w Polsce, rozumie problemy wymagające rozwiązania
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03                     
                                    - Efekt W4
 
                    - ma wiedzę z zakresu przepisów dotyczących planowania przestrzennego i ochrony środowiska
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W12_SR
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W03, T2A_W08                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U1
 
                    - potrafi pozyskiwać informacje ze specjalistycznej literatury, baz danych i innych źródeł; 
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U01                     
                                    - Efekt U2
 
                    - potrafi określić cechy zasobów środowiska przyrodniczego mające wpływ na ich wartość w danej likalizacji
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U01                     
                                    - Efekt U3
 
                    - potrafi integrować pozyskane informacje w szczególności dotyczące stanu środowiska, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie 
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U01                     
                                    - Efekt U4
 
                    - biegle wykorzystuje literaturę specjalistyczną oraz inne opracowania w języku polskim, 
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        P2A_U02                     
                                    - Efekt U5
 
                    - czyta w języku angielskim ze zrozumieniem teksty naukowe oraz interpretuje 
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        P2A_U02                     
                                    - Efekt U6
 
                    - potrafi interpretować wyniki dotyczące monitoringu stanu środowiska przyrodniczego
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        P2A_U05                     
                                    - Efekt U7
 
                    - potrafi  wskazać właściwe przeznaczenie obszaru  z wykorzystaniem informacji dotyczących stanu środowiska
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        P2A_U05                     
                                    - Efekt U8
 
                    - potrafi integrować pozyskane informacje z różnych źródeł, dokonywać ich
interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie stanu środowiska
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        P2A_U05                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K1
 
                    - potrafi współpracować i pracować w zespole o różnej specjalności i podejmować wspólne decyzje 
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K03                     
                                    - Efekt K2
 
                    - potrafi przewidywać skutki swojej działalności związanej z interpretacją danych o stanie środowiska
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_K05                     
                                    - Efekt K3
 
                    - potrafi przewidywać skutki swojej działalności i próbować niwelować ich znaczenie w odbiorze społecznym
                        Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_K05