- Nazwa przedmiotu:
- Scalenia i wymiany gruntów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Katarzyna Sobolewska-Mikulska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMS244
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 47 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin
b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin,
c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
2) Praca własna studenta - 53 godzin, w tym:
a) przygotowanie do ćwiczeń - 10 godzin,
b) przygotowanie do wykładów - 10 godzin,
c) dokończenie zadań projektowych w domu - 23 godziny,
d) przygotowanie do egzaminu - 10 godzin.
RAZEM: 100 godzin - 4 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,9 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 47 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin
b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin,
c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,5 punktu ECTS - 63 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin;
b) przygotowanie do ćwiczeń - 10 godzin;
c) dokończenie zadań projektowych w domu - 23 godziny.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- znajomość podstawowych definicji i pojęć dotyczących nieruchomości i pojęć prawnych
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie umiejętności z zakresu opracowania dokumentacji geodezyjno-prawnej niezbędnej w procesie scalenia gruntów. Umiejętności zastosowania procedur prawnych realizowanych w ramach procesu scalenia gruntów.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Charakterystyka struktury własnościowej i przestrzennej gospodarstw rolnych w Polsce. Scalenia gruntów jako metoda poprawy układu przestrzennego wsi. Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich - jako element projektu rozwoju obszarów wiejskich. Scalenia gruntów w krajach UE na wybranych przykładach ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień ekologii i kształtowania krajobrazu.
Ćwiczenia: Wykonanie analiz studialnych dla potrzeb opracowania założeń do projektu scalenia gruntów dla rzeczywistego obiektu. Uzupełnienie treści mapy ewidencyjnej obiektu o elementy ekologiczne i formy topograficzne o cechach krajobrazotwórczych. Opracowanie charakterystyk indywidualnych gospodarstw rolnych. Opracowanie założeń do projektu scalenia gruntów z uwzględnieniem elementów ekologii i kształtowania krajobrazu.
- Metody oceny:
- Forma prowadzonych zajęć: wykład i ćwiczenia projektowe
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: uzyskanie pozytywnej oceny z wykonanego projektu oraz prezentacji.
Do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie pozytywnych ocen z egzaminu.
Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów.
Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna z zaliczenia egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń.
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,75), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25).
Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 ćwiczeniach oznacza niezaliczenie przedmiotu.
Student nieobecny na zajęciach ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (mail, osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Sobolewska-Mikulska K., Pułecka A. "Scalania i wymiany gruntów w rozwoju obszarów wiejskich", OWPW, Warszawa 2007.
2. Sobolewska-Mikulska K. (red.), "Gospodarka nieruchomościami i kataster. Wybrane problemy.", OWPW, Warszawa 2014.
3. Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz.U. 1982 nr 11 poz. 80 z późn. zm.)
4. Hopfer A., Urban M. "Geodezyjne urządzenia terenów rolnych", PWN, Warszawa, 1975.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Realizacja projektu w trakcie ćwiczeń sem. 2 jest kontynuowana na tych samych materiałach w trakcie ćwiczeń sem. 3.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SMS244_W1
- Posiada wiedzę techniczną i prawną z zakresu wykonywania prac geodezyjnych na potrzeby gospodarki nieruchomościami na obszarach wiejskich, t.j. scalenia gruntów, w tym:
- zna zasady sporządzania dokumentacji geodezyjnej dotyczącej scalenia i wymiany gruntów,
- zna zasady funkcjonowania państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i posiada wiedze umożliwiającą sporządzenie harmonogramu rzeczowego i czasowego związanego z realizacją prac scaleniowych,
- posiada wiedzę dotyczącą planowania i zagospodarowania przestrzennego i uwzględniania zamierzeń planistycznych i inwestycyjnych w projekcie scalenia gruntów,
- posiada wiedzę o trendach rozwojowych z dziedziny geodezji urządzeniowo-rolnej i potrafi je uwzględniać w pracach projektowych w procesie scalenia gruntów.
Weryfikacja: wykonanie projektu, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W09, T2A_W11, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SMS244_U1
- Posiada umiejętność zastosowania procedur prawnych realizowanych w ramach procesu scalenia gruntów i potrafi opracować dokumentację geodezyjno-prawną niezbędną z procesie scalenia gruntów.
Weryfikacja: wykonanie projektu, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U17, T2A_U18
- Efekt GK.SMS244_U2
- Potrafi w ramach zadania projektowego opracować założenia do projektu scalenia gruntów oraz opracować prezentację zawierającą wyniki zrealizowanego zadania projektowego i omówić te wyniki, w szczególności:
- potrafi zintegrować wiedzę dotyczącą obiektu scaleniowego uzyskaną na podstawie różnorodnych źródeł, m. in. informacji z literatury i baz danych, i dokonać interpretacji uzyskanych informacji i na tej podstawie potrafi opracować w dwuosobowym zespole charakterystykę obiektu scaleniowego, w tym charakterystykę indywidualnych gospodarstw rolnych,
- potrafi wykonać analizy studialne i opracować założenia do projektu scalenia gruntów dla rzeczywistego obiektu z uwzględnieniem elementów ekologii i kształtowania krajobrazu,
- potrafi ocenić czasochłonność realizowanych w procesie scaleniowym prac i sporządzić harmonogram rzeczowy,
- potrafi ocenić możliwość wykorzystania nowych metod realizacji zadań z zakresu geodezji urządzeniowo-rolnej.
Weryfikacja: wykonanie projektu, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SMS244_K1
- Potrafi pracując w grupie dokonać analizy szeregu uwarunkowań występujących na obiekcie scaleniowym i na tej podstawie dobrać optymalne rozwiązania projektowe,
które następnie potrafi w sposób kreatywny i zrozumiały przedstawić i przekazać.
Jednocześnie ma świadomość spoczywającej na geodecie urządzeniowo-rolnym odpowiedzialności
oraz ogromnej wagi wybranych przez niego rozwiązań projektowych, a także wynikającego z nich szeregu zależności występujących na obszarze objętym założeniami do projektu scalenia.
Weryfikacja: wykonanie projektu, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K05
- Efekt GK.SMS244_K2
- Ma świadomość wagi partycypacji społecznej w przygotowaniu projektu scalenia
i konieczności promowania rozwiązań przyjmowanych w procesie scalenia wśród ludności obszarów wiejskich.
Weryfikacja: wykonanie projektu, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07