- Nazwa przedmiotu:
- Geodezja wyższa i fizyczna
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Marcin Barlik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMS209
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 80 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin,
b) obecność ćwiczeniach projektowych - 45 godzin
c) konsultacje - 5 godzin.
Praca własna studenta- 40 godzin, w tym:
a) przygotowanie sprawozdań z siedmiu ćwiczeń do wykonania w domu - 20 godzin,
b) przygotowanie projektu podstawowej osnowy grawimetrycznej wybranego kraju - 25 h.
RAZEM: 125 godzin - 5 punktów ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3,4 punktu ECTS - 85 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin,
b) obecność ćwiczeniach projektowych - 45 godzin
c) konsultacje projektu osnowy grawimetrycznej wybranego kraju- 5 godzin,
d) konsultacje tłumaczenia fachowego tekstu z zakresu geodezji fizycznej i grawimetrii - 5 godzin.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,6 punktu ECTS - 90 godzin, w tym:
a) udział w ćwiczeniach projektowych i laboratoryjnych (justacja grawimetru statycznego, grawimetria absolutna) - 45 godzin,
b) przygotowanie sprawozdań - 45 h.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie kursu zaawansowanego geodezji wyższej na I stopniu studiów.
Kurs analizy matematycznej na I stopniu studiów (rachunek różniczkowy i całkowy). Kurs średniozaawansowany fizyki, przede wszystkim - mechanika ciała stałego i ciekłego.
- Limit liczby studentów:
- jedna grupa ćwiczeniowa - specjalność na II stopniu studiów
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania (na 2-gim semestrze studiów II stopnia) jest: zapoznanie z teorią pola siły ciężkości związaną z obecnym kształtem Ziemi; podejście kolokacyjne do parametrów pola siły ciężkości, umiejętność uwzględnienia wpływu pola siły ciężkości na opracowanie obserwacji geodezyjnych - redukcje elementów geodezyjnych na elipsoidę odniesienia. Uzyskanie umiejętności przygotowania grawimetru statycznego do obserwacji natężenia siły ciężkości Ziemi. Wprowadzenie do geodezji zintegrowanej - operacyjnej.
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu baz danych przestrzennych, tworzenia i funkcjonowania geoportali, informacji przestrzennej, a także modeli pojęciowych danych przestrzennych. Poznanie zasad tworzenia modelu UML.
- Treści kształcenia:
- Teoria figur równowagi ciał ciekłych obracających się - graniczna prędkość wirowania Ziemi. Predykcja i kolokacja elementów pola anomalii grawimetrycznych. Precyzyjna niwelacja trygonometryczna. Odstępy geoidy od elipsoidy uzyskiwane z bezpośredniego całkowania po masach topografii. Geometria elipsoidy trójosiowej. Obliczanie i współczesne transformacje współrzędnych na elipsoidzie. Transformacje pomiędzy państwowymi i lokalnymi układami współrzędnych. Modele transformacji wielomianowych wyższego stopnia. Współczesne metody wyznaczania geoidy grawimetrycznej (metoda Remove-Compute-Restore). Przygotowanie sieci niwelacyjnej do wyrównania. Wyrównanie fragmentu podstawowej sieci wysokościowej. Zasadnicze zagadnienia geodezji zintegrowanej czterowymiarowej - odwzorowania telluroidalne i Marussiego. Obserwacje grawimetrem absolutnym - balistycznym.
Zasady modelowania pojęciowego oraz język UML. Podstawowe pojęcia z zakresu baz danych przestrzennych, jak: harmonizacja, integracja, standard wymiany danych, metadane, geoportal.
Tworzenie modelu UML dla prostego zagadnienia. Wykorzystanie geoportalu do otrzymania wizualizacji przykładowych danych oraz wykorzystania możliwości geoportalu do przeprowadzenia prostych analiz.
- Metody oceny:
- Przygotowanie i zaliczenie projektu podstawowej osnowy grawimetrycznej wybranego kraju.
Zaliczenie tłumaczenie tekstu obcojęzycznego z zakresu geodezji fizycznej i grawimetrii geodezyjnej. Pozytywne zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń domowych.
Pozytywne zaliczenie sprawdzianu na ostatnim spotkaniu w semestrze.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Barlik M., Wstęp do teorii figury Ziemi, Wyd. PW, Warszawa, 1995;
Barlik M., Pomiary grawimetryczne w geodezji, Wyd. PW, Warszawa, 2001;
Barlik M., A. Pachuta, Geodezja fizyczna i grawimetria geodezyjna. Teoria i praktyka, Ofic. Wyd. PW, Warszawa, 2007;
Barlik M., A. Pachuta, M. Pruszyńska - Wojciechowska, Ćwiczernia z geodezji fizycznej i grawimetrii, Ofic. Wyd. PW, Warszawa, 2000;
Łyszkowicz A., Geodezja fizyczna. Wydawnictwo UWM. Olsztyn 2012
Groten E., Geodesy and the Earth's gravity field, Dummler Verlag, Bonn, 1980;
Levallois J.J., Geodesie generale, vol. III, Le champ de la pesanteur, Ed. Eyrolles, Paris, 1970.
Moritz H., Heiskanen W. Physical geodesy, Graz 1980.
Hofmann-Wellenhof, Bernhard, Moritz, Helmut: Physical Geodesy 2nd, corr. ed. Springer 2006
Moritz H., Advanced physical geodesy, Wichmann, Kahrlsruhe, 1980;
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SMS209_W00
- Ma pogłębioną wiedzę z teorii pola siły ciężkości związaną z obecnym kształtem Ziemi.
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05
- Efekt GK.SMS209_W01
- Ma wiedzę dotyczącą zastosowania elipsoidy trójosiowej w praktyce pomiarów geodezyjnych.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt GK.SMS209_W02
- Ma zaawansowaną wiedzę dotycząca statystycznych metod opisu pola siły ciężkości i jego wykorzystania w zadaniach związanych z predykcją i kolokacją anomalii grawimetrycznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt GK.SMS209_W03
- Ma wiedzę z zakresu teorii figur równowagi w zastosowaniach modelowania normalnego pola siły ciężkości Ziemi.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05
- Efekt GK.SMS209_W04
- Ma wiedzę z zakresu geodezji zintegrowanej i czterowymiarowego podejścia do opracowania obserwacji geodezyjnych.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt GK.SMS209_W05
- Student zna zasady modelowania pojęciowego oraz jezyk UML. Zna i rozumie podstawowe pojącia z zakresu baz danych przestrzennych, jak: harmonizacja, integracja, standard wymiany danych, metadane, geoportal.
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt GK.SMS209_U02
- Student umie utworzyć model UML dla prostego zagadnienia. Potrafi wykorzystać geoportal do otrzymania wizualizacji przykładowych danych oraz wykorzystania możliwości geoportalu do przeprowadzenia prostych analiz.
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14, K_U15, K_U16, K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15