Nazwa przedmiotu:
Kartografia w procesach wspomagania podejmowania decyzji planistycznych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Joanna Jaroszewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIS705
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe = 55 godz., w tym: obecność na wykładach: 15 godz. obecność na ćwiczeniach projektowych: 30 godz. obecność na konsultacjach: 10 godz. przygotowanie do ćwiczeń projektowych = 22 godz., w tym: powtórzenie niezbędnych informacji z wykładów i przeczytanie polecanych lektur: 8 godz. przygotowanie danych i wykonanie prac zaleconych do domu: 14 godz. wykonanie prezentacji wyników = 10 godz. przygotowanie do prezentacji = 3 godz. przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie = 8 + 2 godz. = 10 godz. Razem: 100 godz. co odpowiada 4 punktom ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
obecność na wykładach = 15 godz. obecność na ćwiczeniach projektowych = 30 godz. obecność na konsultacjach = 10 godz. obecność na egzaminie = 3 godz. Razem: 58 godz. co odpowiada 2,3 punktom ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
obecność na ćwiczeniach projektowych: 30 godz. obecność na konsultacjach: 10 godz. przygotowanie do ćwiczeń projektowych przygotowanie danych i wykonanie prac zaleconych do domu: 14 godz. wykonanie prezentacji wyników = 10 godz. Razem: 64 godz. co odpowiada 2,6 punktom ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
zaliczenie przedmiotu podstawy kartografii
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Zdobycie uporządkowanej wiedzy w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej podejmowanie decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej oraz praktycznych umiejętności wykorzystania kartograficznych metod badań, kartograficznych metod prezentacji oraz narzędzi systemów informacji geograficznej w procesach wspomagania decyzji planistycznych.
Treści kształcenia:
Wykład: Wyjaśnienie głównych pojęć: decyzje planistyczne, proces podejmowania decyzji, rola kartografii i narzędzi GIS we wspomaganiu podejmowania decyzji planistycznych; Rodzaje uczestników procesu decyzyjnego w planowaniu przestrzennym. Rola kartografii w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego. Drabina partycypacji społecznej. Idea portalu partycypacyjnego – wspierającego podejmowanie decyzji planistycznych na poziomie gminy. Rola standaryzacji modelu pojęciowego i znaków kartograficznych. Zakres treści oraz poziom usług dla interaktywnego opracowania mapowego wspierającego proces podejmowania decyzji planistycznych. Dane geograficzne w procesie podejmowania decyzji, pojęcie macierzy geograficznej. Dane geograficzne a informacja geograficzna w procesie podejmowania decyzji. Model analiz przestrzennych. Budowa modelu analiz przestrzennych pozwalających na uwzględnienie wielu kryteriów w procesie podejmowania decyzji. Definicja problemu decyzyjnego. Kryteria oceny problemu decyzyjnego, hierarchiczna struktura kryteriów oceny, dobór kryteriów oceny. Opracowanie map kryteriów i map oceny kryteriów. Metody normalizacji wartości map oceny kryteriów, oparte na: funkcji przydatności, prawdopodobieństwie, przynależności do zbioru rozmytego. Wagi kryteriów: ranking wag, metody wskaźnikowe. Reguły decyzyjne: metoda prostego sumowania wag, metoda AHP, metoda idealnego stanu. ćwiczenia projektowe: Studenci podzieleni są na trzy grupy (4-5 osobowe) Każda z grup reprezentuje odrębny kierunek rozwoju wybranego obszaru: rozwój funkcji mieszkaniowej, utrzymanie lub rozwój funkcji przyrodniczej, utrzymanie lub rozwój funkcji rolniczej. Studenci budują model analiz przestrzenny (oparty na metodzie AHP) mający na celu oszacowanie przydatność terenu dla celu głównego danej grupy. Po wykonaniu projektu każda grupa prezentuje otrzymane wyniki i odbywa się dyskusja. Grupy udostępniają sobie końcowe wyniki i wykonują prezentację kartograficzną prezentującą potencjalne konflikty przestrzenne między różnymi funkcjami. Studenci na podstawie dostępnych danych źródłowych i prognoz szacują zapotrzebowanie na tereny zabudowy mieszkaniowej występujące na badanym obszarze. Na podstawie mapy analizy potencjalnych konfliktów i przyjętego zapotrzebowania opracowują scenariusz rozwoju zabudowy mieszkaniowej zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wykonują końcową prezentacje kartograficzną.
Metody oceny:
wykłady: sprawdzian pisemny ćwiczenia projektowe: poprawne i terminowe wykonanie zadań wyznaczonych w grupie projektowej, prezentacja i omówienie wyników projektu, aktywność na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Malczewski J., 1999, GIS and multicriteria decision analysis. John Wiley & Sons, Inc. Carr M. H., Zwick P. D., 2007 Smart land-use analysis : the LUCIS model : land-use conflict identification strategy. ESRI Press corp. J. Jaroszewicz 2014 preskrypt do przedmiotu - udostępniany w postaci elektronicznej
Witryna www przedmiotu:
www.gospodarkaprzestrzenna@pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej procesy decyzyjne
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W02
Ma wiedzę w zakresie roli Kartografii i narzędzi systemów informacji geograficznej we wspomaganiu podejmowania decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt K_W03
Ma wiedzę w zakresie wykorzystania wielokryterialnej analizy przestrzennej w procesach decyzyjnych związanych z planowaniem przestrzennym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W04
Ma uporządkowaną wiedzę na temat roli kartografii w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W05
Ma podstawową wiedzę na temat możliwości wykorzystania interaktywnych serwisów mapowych w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W06
Zna i rozumie rolę standaryzacji modelu pojęciowego danych planistycznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W07
Ma podstawową wiedzę na temat definiowania problemu decyzyjnego w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W08
Ma podstawową wiedzę na temat kryteriów oceny problemu decyzyjnego i sposobów ich doboru
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W09
Ma podstawową wiedzę na temat przetwarzania danych źródłowych prowadzącego do opracowania map kryteriów w programie GIS
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W10
Ma uporządkowaną wiedzę na temat metod oceny i normalizacji map kryteriów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt K_W11
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sposobów określania wag istotności kryteriów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W12
Ma podstawową wiedzę na temat sposobów dochodzenia do konsensusu w przypadku wielu grup decydentów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W13
Ma podstawową wiedzę na temat reguł decyzyjnych: metody prostego sumowania wag, metody AHP i metody idealnego stanu,
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W14
Ma podstawową wiedzę na temat roli modeli analiz przestrzennych GIS w dokumentowaniu i udostępnianiu informacji w procesach wspierania podejmowania decyzji planistycznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U01
Potrafi zaplanować i zrealizować etapy wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej zadany proces decyzyjny
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U08, K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,
Efekt K_U02
Potrafi opracować model analiz przestrzennych w ArcGIS realizujący etapy analizy wielokryterialnej
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt k_U03
Potrafi prawidłowo opracować prezentację kartograficzną wyników analiz, zinterpretować i omówić otrzymane wyniki
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U04, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt K_U00
Potrafi określić minimalne wymagania dla serwisu mapowego przydatnego dla partycypacji społecznej w procesie podejmowania decyzji planistycznych
Weryfikacja: ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U05
Potrafi opracować prezentacje kartograficzną oraz model analiz przestrzennych w programie GIS
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_U06
Potrafi dla zadanego celu określić na podstawie dostępnych danych źródłowych kryteria oraz opracować mapy kryteriów.
Weryfikacja: kontrola poprawności realizacji zadania, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U09, K_U10, K_U11, K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: , , , , ,
Efekt K_U07
Potrafi oceniać i normalizować mapy kryteriów przy wykorzystaniu funkcji rozmytych
Weryfikacja: kontrola poprawności realizacji zadania, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U07, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt K_U08
Potrafi określać wagi istotności kryteriów metodą porównywania parami
Weryfikacja: kontrola poprawności realizacji etapu projektu, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_U09
Potrafi zaplanować model analiz przestrzennych dla reguł decyzyjnych metody AHP w Model Builder ArcGIS
Weryfikacja: kontrola poprawności modelu, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt
Potrafi opracować prezentację wyników swoich analiz oraz przedstawić je podczas dyskusji
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: , ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
Potrafi pracować w grupie dzieląc sie kompetencjami
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt K_K02
Rozumie wagę podejmowanych decyzji w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe: , ,