- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie i symulacja obiektów dynamicznych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Krzysztof Janiszowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Wariantowe
- Kod przedmiotu:
- MISO
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30h, zapoznanie się z literaturą 30 h,
laboratoria 6 h, pobranie projektu i jego wykonanie 40 h,
przygotowanie się do zaliczenia i zaliczenie 14h,
Razem 120 = 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 30h, laboratoria 6 h, wydanie projektu i jego sprawdzenie 12 h, przygotowanie zaliczenia i jego sprawdzenie 12h,
Razem 60 = 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- laboratoria 6 h, pobranie projektu i jego wykonanie 40 h,
Razem 46 = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium90h
- Projekt135h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość: równań różniczkowych zwyczajnych,
reprezentacji Laplace’a, transmitancji układów liniowych, odpowiedzi dynamicznych podstawowych układów liniowych
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Znajomość: zasad tworzenia modeli układów dostępnych pomiarowo, tworzenia modeli bilansowych, samodzielne wyznaczanie modeli procesów, umiejętność weryfikacji modelu, kalibracja, tworzenie struktur dla symulacji odpowiedzi systemu z modelem procesu, modelowanie pracy prostych zespołów mechatronicznych, analiza odpowiedzi oraz zmienności w czasie oraz umiejętność konfrontacji wyników modelowania z intuicją techniczną, umiejętność wykorzystywania nowoczesnych technik i języków programowania, tworzenia własnych pluginów współdziających z pakietami oprogramowania, poznanie technik FAST PROTOTYPING współpraca w zespole uruchamiającym wspólnie duży projekt,
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie do modelowania: wskaźniki oceny stosowane podczas modelowania, modele dla: badania zachowań dynamicznych, optymalizacji pracy układu lub zespołu, diagnostyki lub soft-pomiaru, pakiety dla celów modelowania Simulink, Modellica, SimulationX, PExSim, modele różniczkowe, zmiennych stanu, punkt pracy układu, charakterystyki statyczne modelu, transmitancje operatorowe, modele wielowymiarowe, modele z czasem dyskretnym, wzajemne współzależności, opis rozmyty TSK dynamiki procesu jako alternatywa opisu nieliniowego, przykłady,
Wykorzystanie zależności o przekazywaniu masy, energii, przemianach fizykochemicznych etc. do budowy modelu bilansowego. Przykłady: budowa modelu prostego reaktora chemicznego, serwo-napędu pneumatycznego i walczaka parowego. Punkt pracy modelu, charakterystyka statyczna, linearyzacja modelu, analiza dynamiki w punkcie pracy
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne oraz obrona przygotowanego projektu
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Tarnowski W. Modelowanie systemów technicznych, Politechnika Koszalińska, Skrypt dla doktorantów, 2003,
Czemplik A. Modele dynamiki układów fizycznych dla inżynierów, WNT 2008,
Janiszowski K. Modelowanie i symulacja układów dynamicznych, preskrypt wykonany w ramach PO KL, 312 str.
- Witryna www przedmiotu:
- xxxxxxxxxxxxxxxxx
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MISO_1
- Posiada informacje o zasadach opisu analitycznego zjawisk zachodzących w układach elektrycznych, magnetycznych, płynowychm i termodynamicznych
Weryfikacja: Zaliczenie w formie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W04
- Efekt MISO-2
- Posiada wiedzę i zrozumienie stosowania mechnizmów analogii w modelowaniu dynamiki procesów
Weryfikacja: Zaliczenuie w formie egzaminu i przygotowanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03
- Efekt MISO_3
- Zna zasady rozwiązywania i modelowania zmienności procesów opisanych analitycznie w formie równań różniczkowych, różnicowych oraz struktur rozmytych
Weryfikacja: Zaliczenie egzaminun oraz projektu wybranego systemu dynamicznego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W06, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MISOU_1
- Posiada umiejętność przeanalizowania zmian i reakcji złożonych układów dynamicznych, utworzenia wspólnego opisu oraz przebadania reakcji złożonych systemów w warunkach różnorodnych sytuacji eksploatacyjnych i granicznych warunkach pracy
Weryfikacja: Uruchomienie i prztestowanie w ramach zadanego projektu złożonego systemu, sprawozdanie z przebiegu testów, obrona ustna wynków projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U06, T2A_U02, T2A_U06, T2A_U04, T2A_U03
- Efekt MISOU_2
- Potrafi wykorzystać uzyskane drogą modelowania obserwacje do wyboru optymalnego rozwiązania projektowego - Fast Prototyping
Weryfikacja: Zaliczenie wyników projektu modelowania wybranego układu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U06, K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U03, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MISOS_1
- Potrafi współdziałać w grupie osób badających zbliżone zagadnienia
Weryfikacja: Ocena na podstawie obserwacji przenoszenia korzystnych rozwiązań poprzez członków grupy posiadajacych zbliżone tematy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K03