Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie jakością
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jerzy Arendarski, adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZAJ
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 15 projektowanie w laboratorium 10 przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 8 analiza literatury 7 opracowanie prezentacji 5 przygotowanie do zaliczeń w ramach wykładu 14 Razem 59 godz. = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład 15 projektowanie w laboratorium 10 Razem 25 godz. = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
projektowanie w laboratorium 10 przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 8 opracowanie prezentacji 5 Razem 23 godz. = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt150h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wskazana jest znajomość zagadnień z zakresu przedmiotów: Podstawy metrologii, Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych, Podstawy technik wytwarzania i Matematyka – elementy probabilistyki i statystyki matematycznej.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie uwarunkowań zapewnienia jakości wyrobów wynikających z aktów prawnych (dyrektyw UE, ustaw Sejmu RP,…), wymagań norm (serii ISO 9000 i serii ISO 17000) i praw wolnego rynku. Poznanie zasad dokumentowania i wdrażania systemów zarządzania jakością oraz funkcjonowania systemu oceny zgodności w Polsce. Nabycie umiejętności monitorowania procesów produkcyjnych oraz stosowania podstawowych narzędzi sterowania jakością.
Treści kształcenia:
Zakres wykładu: 1. Wprowadzenie w problematykę jakości: Pojęcia podstawowe. Geneza współczesnego podejścia do zarządzania jakością. Podstawowe zasady TQM. 2. Czynniki stymulujące działania na rzecz zapewnienia jakości wyrobów: Misja firmy. Wymagania norm. Przepisy prawne. Działania organizacji konsumenckich. 3. Systemy zarządzania jakością według norm serii ISO 9000: Normy przed i po roku 2000. Struktura dokumentacji systemu zarządzania jakością. Interpretacja wymagań normy ISO 9001: 2000 w odniesieniu do ciągłego doskonalenia oraz podejścia procesowego w zarządzaniu jakością. Procesy w systemie zarządzania jakością, ich identyfikowanie, definiowanie i monitorowanie. Certyfikacja systemów zarządzania jakością zgodnych z normą PN-EN ISO 9001: 2009.. 4. Akredytacja i certyfikacja Istota akredytacji i certyfikacji. Normy dotyczące akredytacji, badań i certyfikacji. PCA, jego zadania i kompetencje. Znaczenie i przebieg procesu akredytacji. Certyfikacja wyrobów w Unii Europejskiej – europejski system oceny i poświadczania zgodności w zakresie obowiązkowej certyfikacji wyrobów. Procedury oceny zgodności. Deklaracja zgodności. Jednostki notyfikowane. Zasady implementacji europejskiego systemu oceny i poświadczania zgodności w Polsce – ustawa o systemie oceny zgodności. 5. Zapewnienie jakości wyrobów na etapie wytwarzania: Definiowanie i monitorowanie procesu wytwarzania jako przykładowego procesu realizowanego w firmie produkcyjnej. Podstawowe czynniki wpływające na przebieg i efekty procesu produkcyjnego. Zmienność procesów i jej przyczyny. Metody badania i określania zdolności jakościowej procesów wytwórczych. Metody statystyczne monitorowania procesów produkcyjnych oraz oceny dostaw i dostawców. 6. Doskonalenie jakości: Pętla jakości a spirala jakości. Cykl ciągłego doskonalenia jakości („cykl Deminga”). Procedura rozwiązywania problemów jakości oraz podstawowe techniki i narzędzia stosowane w tej procedurze. Zakres ćwiczeń projektowych: 1. Analiza problemów jakości przy wykorzystaniu diagramów Ishikawy i wykresów Pareto-Lorenza, 2. Kontrola odbiorcza dostaw metodą oceny alternatywnej, 3. Badanie zdolności jakościowej procesu produkcyjnego, 4. Monitorowanie procesu produkcyjnego przy zastosowaniu karty kontrolnej, 5. Przygotowanie pięciominutowej prezentacji komputerowej, przy wykorzystaniu programu PowerPoint i Adobe Photoshop, na temat związany z jakością i przedstawienie jej na zajęciach w laboratorium komputerowym.
Metody oceny:
Sprawdziany pisemne z wiedzy przedstawionej na wykładach.. Ocena poziomu wykonania zadań projektowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Amir D. Aczel: Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2000 A. J. Blikle: Doktryna Jakości, Rzecz o skutecznym zarządzaniu, Warszawa, 18 styczeń 2014 dostępna na http://www.moznainaczej.com.pl J. Arendarski i inni: Statystyczne metody kontroli jakości i sterowania jakością, IMiSP, Warszawa 2000, J. Bagiński i inni: Menedżer jakości, OWPW, Warszawa 2000, Adam Hamrol, Władysław Mantura: Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006 W. J. Latzko, D.M. Saunders: Cztery dni z dr. Demingiem – nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998 L. Wasilewski: Podstawy zarządzania jakością, WSzPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 1998
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ZAJ_W01
Zna czynniki wpływające na kształtowanie jakości wyrobu, zasady zarządzania jakością zgodnie z normami serii ISO 9000 oraz zasady dokumentowania i wdrażania systemów zarządzania jakością, spełniających wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009.
Weryfikacja: Sprawdzian podczas zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09
Efekt ZAJ_W02
Zna strukturę i zasady funkcjonowania systemu akredytacji, badań i certyfikacji w Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian podczas zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ZAJ_U01
Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe narzędzia sterowania jakością, wyznaczyć zdolność jakościową procesu produkcyjnego oraz zastosować, do kontroli jakości dostaw, wybrany znormalizowany plan statystycznej kontroli odbiorczej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U15
Efekt ZAJ_U02
Potrafi przygotować i przedstawić multimedialną prezentację na wybrany temat dotyczący jakości.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania i przedstawienia prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ZAJ_K01
Ma świadomość, że najbardziej skuteczna i efektywna jest praca zespołowa, a wytworzenie wyrobu wysokiej jakości wymaga maksymalnego zaangażowania całego personelu. Potrafi pracować w zespole podczas rozwiązywania postawionego zadania
Weryfikacja: Ocena przebiegu realizacji zadania (projektu) obejmującego pracę zespołową
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05