- Nazwa przedmiotu:
- Metody Badania Materiałów II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jerzy Latuch
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MBMII
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia laboratoryjne - 28 godzin, przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych i opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń – 45 godzin, kolokwium zaliczeniowe - 2 godziny, przygotowanie do kolokwium - 10 godzin, konsultacje - 5 godzin. Razem 90 godzin = 4punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia laboratoryjne - 28 godzin,
kolokwium - 2 godziny,
konsultacje - 5 godzin
Razem 35 godzin = 1 punkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia laboratoryjne - 28 godzin, przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych i opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń – 45 godzin = 73 godziny – 3 punkty ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium420h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy nauki o materiałach-wykład i laboratorium
- Limit liczby studentów:
- 12
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z instrumentalnymi metodami badań mikrostruktury i podstawowych właściwości fizycznych metali i ich stopów. Umożliwienie bezpośredniego kontaktu z aparaturą stosowaną w badaniach materiałowych oraz nauka obsługi tej aparatury.
- Treści kształcenia:
- Komputerowa analiza obrazu. Analiza termiczna materiałów. Mikroskopia skaningowa. Rentgenowska analiza strukturalna – jakościowa. Dyfrakcja promieni rentgenowskich. Transmisyjna mikroskopia elektronowa. Pomiary właściwości magnetycznych.
- Metody oceny:
- Zaliczenie na podstawie kolokwium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- D. Schultze: Termiczna analiza różnicowa, PWN, 1974.
L.A. Dobrzański, Mikroskopia świetlna i elektronowa, WNT 1998.
Podstawy ilościowej mikroanalizy rentgenowskiej, praca zbiorowa pod red. A. Szummera, WNT, Warszawa 1994.
B.D. Cullity, Podstawy dyfrakcji promieni rentgenowskich, Warszawa PWN 1964.
Praca zbiorowa pod red. S. Jaźwińskiego: Instrumentalne metody badań materiałów. Skrypt PW, 1988
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MBMII_W1
- Zna podstawowe instrumentalne badania struktury i właściwości metali i stopów metali
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt MBMII_W2
- Zna zasady przygotowywania próbek do badań dyfrakcyjnych, kalorymetrycznych, elektronomikroskopowych i pomiarów własciwości magnetycznych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MBMII_U2
- Potrafi przygotować próbki materiałów do badań dyfrakcyjnych, kalorymetrycznych, elektronomikroskopowych i pomiarów właściwości magnetycznych. Na podstawie posiadanej wiedzy i analizy fachowej literatury umie opracować i prawidłowo zinterpretować otrzymane wyniki, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań. Przy opracowaniu projektów korzysta z technik informacyjno-komunikacyjnych. W trakcie pracy w laboratorium stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena sprawozdania z wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
- Efekt MBMII_U1
- Potrafi dobrać instrumentalne metody badawcze do charakteryzacji mikrostruktury i właściwości metali i stopów metali.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MBM6_K01
- Razem z innymi uczestnikami zespołu aktywnie współpracuje nad przeprowadzeniem doświadczenia oraz opracowaniem wyników. Posiada także zdolność samodzielnej pracy zarówno podczas wykonywania doświadczeń jak i opracowania wyników. W trakcie prac zespołu dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Obserwacja studenta na zajęciach i dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04