- Nazwa przedmiotu:
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Krzysztof Buczkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZGP 32
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 h w tym 16 h - wykład, 4h - konsultacje,12 h - przygotowanie do kolokwium,15 h -przygotowanie do zaliczenia,15 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 10h -przygotowanie eseju, 3h -inne.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. 0,64 ECTS - wykłady
II.0,28 ECTS - konsultacje, dodatkowe zaliczenia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom problematyki z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – ang. corporate social responsibility) oraz nabycie przez studentów praktycznych umiejętności wykorzystywania różnorodnych instrumentów odpowiedzialnego zarządzania w przedsiębiorstwie w kontekście wyzwań zasad zrównoważonego rozwoju.
- Treści kształcenia:
- Geneza i rozwój koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
Podstawy teoretyczne koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
Dialog i współpraca z interesariuszami organizacji
Kluczowe obszary CSR: zaangażowanie społeczne, środowisko
Relacje z pracownikami jako kluczowy obszar CSR
CSR jako instrument budowania przewagi konkurencyjnej firmy
Standaryzacja i normalizacja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw normy: ISO 26000 SA8000, AA1000, ISO 14001, EMAS, Czystsza produkcja etc.
Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
Zasady CSR w polityce gospodarczej Unii Europejskiej i państw członkowskich
Dialog publiczno-prywatny, organizacje pozarządowe (NGO) a CSR
Znaczenie kapitału społecznego dla społecznej odpowiedzialności biznesu.
Ewolucja CSR w Polsce – dyskusja
Proces tworzenia strategii CSR w MŚP
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie samodzielnego eseju oraz pozytywna ocena z dwóch pisemnych kolokwiów w formie testu (zawierających pytania opisowe i wyboru prawidłowej odpowiedzi z zaproponowanych w dedykowanym arkuszu). Zasady oceniania Ocena testów na podstawie % poprawnych odpowiedzi - tabela z punktacją:
% zdobytych punktów ocena
95-100 % 5
85-94 % 4,5
75-84 % 4
65-74 % 3,5
50-64 % 3
w celu uzupełnienia braków studenci kontaktują się z prowadzącym zajęcia w następujący sposób:
- w trakcie trwania semestru, w którym prowadzący ma zajęcia na uczelni: w dniu zajęć, podczas konsultacji i poprzez wskazany adres poczty elektronicznej;
- w trakcie trwania semestru, w którym prowadzący nie ma zajęć na uczelni: poprzez sekretariat studiów i poprzez wskazany adres poczty elektronicznej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- B. Rok, Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004
M. Żemigała, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2007
A. Paliwoda-Matiolańska, Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2008
J. Adamczyk, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W08
- definiuje podstawowe idee i koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07
- Efekt W10
- zna podstawowe pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
- Efekt W17
- rozumie znaczenie obszaru zainteresowań społecznej odpowiedzialności biznesu.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U25
- analizuje zachowania ludzi na wszystkich szczeblach wybranej organizacji i potrafi ocenić przydatnośc zastosowanych modeli CSR w praktyce gospodarczej
Weryfikacja: kolokwium I, II, ocena eseju
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U25
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- ma świadomość konieczności permamentnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w wyniku zmian dynamicznego otoczenia
Weryfikacja: aktywność w dyskusji nad analizowanymi przykładami
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01
- Efekt K09
- student zachowuje krytycyzm wobec przyczyn powstawania konfliktów i jest zorientowany na ich rozstrzyganie sporów poprzez wspólne porozumienie
Weryfikacja: aktywność w dyskusji nad analizowanymi przykładami
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03