- Nazwa przedmiotu:
- Algorytmy zaawansowane
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Konstanty Junosza-Szaniawski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 45 h; w tym
a. obecność na wykładach – 30 h
b. obecność na ćwiczeniach – 0 h
c. obecność na zajęciach projektowych – 15 h
2. przygotowanie do ćwiczeń – 0 h
3. przygotowanie do zajęc projektowych – 15 h
4. zapoznanie się z literaturą – 5 h
5. konsultacje – 5 h
6. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 30 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 h co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na ćwiczeniach – 0 h
3. obecność na zajęciach projektowych – 15 h
4. konsultacje – 5 h
Razem 50 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na zajęciach projektowych – 15 h
2. przygotowanie do zajęć projektowych – 15 h
Razem 30 h, co odpowiada 1 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka dyskretna I, matematyka dyskretna II, algorytmy i struktury danych
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami projektowania algorytmów, dowodzenia ich poprawności oraz obliczania złożoności. W szczególności student po zaliczeniu przedmiotu powinien znać:
algorytmy zachłanne, kody Huffmana, matroidy,
programowanie dynamiczne, problem mnożenia łańcucha macierzy,
algorytmy dziel i zdobywaj, mnożenie liczb całkowitych, mnożenie macierzy, znajdowanie pary najbliższych punktów,
zaawansowane algorytmy grafowe, problem maksymalnego skojarzenia w grafie,
algorytmy aproksymacyjne, schematy aproksymacji, problem sumy podzbioru.
- Treści kształcenia:
- Algorytmy zachłanne, kody Huffmana, matroidy, programowanie dynamiczne, mnożenie łańcucha macierzy, usuwanie rekursji, algorytmy dziel i zdobywaj, szacowanie złożoności obliczeniowej algorytmów, mnożenie liczb całkowitych, mnożenie macierzy, algorytmy geometrii obliczeniowej, znajdowanie pary najbliższych punktów, konstruowanie domknięcia wypukłego, problem wyszukiwania wzorca, algorytmy aproksymacyjne
- Metody oceny:
- Na ocenę końcową składają się: punkty za egzamin końcowy (60 %) oraz punkty za projekt programistyczny (40 %).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, 1997.
T. H. Cormen, C. E. Leiserson, R. L. Rivest, Wprowadzenie do algorytmów, WNT, 2000.
M. R. Garey, D. S. Johnson, Computers and Intractability, Freeman 1979.
M. A. Weiss, Data Structures and Algorithms in C++, Adison Wesley 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W2_01
- posiada wiedzę o zaawansowanej algorytmice, strukturach danych i metodach tworzenia algorytmów.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_W11, SI_W11
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt W2_02
- posiada szeroką wiedzę w zakresie teorii grafów
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_W01, SI_W03
Powiązane efekty obszarowe:
,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U2_01
- potrafi projektować wydajne algorytmy i uzasadniać ich poprawność
Weryfikacja: Ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U09, SI_U09
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt U2_02
- Potrafi przeprowadzić analizę czasowej złożoności obliczeniowej algorytmu
Weryfikacja: Ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U09, SI_U09
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt U2_03
- potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do analizy i optymalizacji rozwiązań informatycznych
Weryfikacja: Ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U06, SI_U06
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt U2_04
- potrafi pracować indywidualnie, w zespole oraz kierować niedużym zespołem
Weryfikacja: Ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U02, SI_U02
Powiązane efekty obszarowe:
,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K2_01
- ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania w ramach pracy zespołowej
Weryfikacja: Ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_K04, SI_K04
Powiązane efekty obszarowe:
,