- Nazwa przedmiotu:
- Współczesne Siłownie Cieplne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż Adam Smyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- NS725
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych 47 , w tym::
a) udział w wykładach - 30 godz.
b) udział w ćwiczeniach - 15 godz.
c) konsultacje - 2 godz.
2) Praca własna studenta - 30 godz., w tym:
a) realizacja zadań domowych - 15 godz.,
b) bieżące przygotowywanie się do zajęć, studia literaturowe - 10 godz.
c) przygotowywanie się do kolokwium zaliczeniowego - 5 godz.
RAZEM - 77 godz. - 3 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,9 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych 47 , w tym::
a) udział w wykładach - 30 godz.
b) udział w ćwiczeniach - 15 godz.
c) konsultacje - 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z wymiany ciepła, termodynamiki i teorii maszyn cieplnych oraz nt głównych urządzeń stanowiących wyposażenie siłowni cieplnych w tym: kotłów, turbin, pomp, wymienników ciepła i skraplaczy energetycznych, generatorów. Wskazana wiedza z podstaw rachunku dyskonta (efektywności inwestycji)
- Limit liczby studentów:
- 50
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie umiejętności wiązania współpracy głównych urządzeń w ramach obiegu cieplnego siłowni oraz nauczenie sposobu analiz układów cieplnych siłowni i ich oceny termodynamicznej i ekonomicznej oraz podstawowe przygotowanie do projektowania i eksploatacji siłowni.
- Treści kształcenia:
- Rola energii w gospodarce oraz uwarunkowania zmiany zapotrzebowanie na energię elektryczną i ciepło. Zasoby światowe i krajowe oraz charakterystyka paliw. Siłownie cieplne w kraju i na świecie. Czynniki robocze i układy cieplne siłowni. Układy cieplne współczesnych bloków kondensacyjnych i ciepłowniczych.. Sposoby podwyższania sprawności S.C. Charakterystyki obciążeń. Wskaźniki energetyczne i ekonomiczne oceny pracy S.C. Dobór głównych urządzeń S.C. Skojarzona produkcja ciepła i energii elektrycznej.
Obliczenia cieplno-przepływowe - dla warunków projektowych i w zmienionych warunkach pracy. Układy pomocnicze: gospodarka paliwowa, usuwanie odpadów, gospodarka wodna, potrzeby własne. Plan generalny i kompozycja budynku głównego S.C. Kierunki rozwoju siłowni cieplnych – nowe technologie S.C, wzrost parametrów pary i sprawności urządzeń i podukładów.
- Metody oceny:
- Metody oceny: Prace domowe- zadania obliczeniowe i opisowe (40%). Kolokwium zaliczające (60%) Praca własna: np. projekt, podczas którego studenci powinny zaprojektować i zestawić prosty układ cieplny bloku kondensacyjnego lub bloku ciepłowniczego i dokonać oceny te4rmodynamicvznej (sprawność, jednostkowe zużycie ciepła) i ekonomicznej (NPV, jednostkowy koszt wytwarzania).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Zalecana literatura: 1. Pawlik M., Strzelczyk F.: Elektrownie, WNT Warszawa. 2. Chmielniak T.: Technologie energetyczne. WNT Warszawa 3. Andrzejewski S.: Podstawy projektowania siłowni cieplnych. WNT Warszawa . Dodatkowe literatura: - P.K.Nag: Power Plant Engineering. McGraw-Hill Offices 2008 - J. Paska: Ekonomika w elektroenergetyce. OWPW, Warszawa, 2007 - Materiały dostarczone przez wykładowcę .
- Witryna www przedmiotu:
- www.itc.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot jest podsumowaniem i rozwinięciem wiedzy dotyczącej wszystkich maszyn i urządzeń siłowni oraz wiedzy ekonomicznej uprzednio zdobytej przez studenta. stąd podział na 2 h wykładu i 1 godz. ćwiczeń w tym komputerowych z wykorzystaniem oprogramowania.
2. Limit grupy 50 osób umożliwia zorganizowanie ćwiczeń oraz wyjazdu do krajowych nowoczesnych elektrowni i/lub elektrociepłowni, realizowany od wielu lat.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1_WSC
- Zna podstawowe układy cieplne elektrowni kondensacyjnych i elektrociepłowni oraz rolę głównych urządzeń bloku w tych układach
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W12, E1_W17, E1_W31
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt EW2_WSC
- Zna główne układy technologiczne siłowni cieplnych i ich rolę w pracy siłowni
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W05, E1_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt EW3_WSC
- Zna definicje głównych wskaźników służących do określania efektywności energetycznej siłowni cieplnych w tym sprawności energetycznej, jednostkowego zużycia ciepła, a dla układów skojarzonych także -PES tj oszczędność energii pierwotnej oraz potrafi je obliczyć.
Weryfikacja: Kolokwium, prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W12, E1_W13, E1_W17, E1_W28
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W06
- Efekt EW4_WSC
- Zna formuły służące do określania kosztów wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w elektrowniach i elektrociepłowniach oraz kryteria ekonomicznej oceny efektywności budowy elektrowni i elektrociepłowni (NPV, NPVR, IRR) i potrafi je obliczyć.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W28, E1_W31, E1_W32
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1_WSC
- Potrafi korzystać z literatury przedmiotu w tym książek, publikacji wyników badań naukowych, czasopism i baz danych z internetu w obszarze elekroenergetyki i ciepłownictwa
Weryfikacja: Kolokwium, prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U01, E1_U03, E1_U07, E1_U08, E1_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U09
- Efekt EU2_WSC
- Potrafi określić efektywność energetyczną obiegu cieplnego siłowni w tym sprawność i jednostkowe zużycie ciepła w bloku kondensacyjnym
Weryfikacja: Zadanie domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U05, E1_U12, E1_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13
- Efekt EU3_WSC
- Potrafi obliczyć jednostkowy koszt wytwarzania energii elektrycznej oraz wskaźniki ekonomiczne, NPV, NPVR, IRR bloku energetycznego
Weryfikacja: Zadanie domowe II
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U12, E1_U16, E1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13
- Efekt EU4_WSC
- Potrafi określić i analizować rolę poszczególnych urządzeń i układów technologicznych siłowni oraz ich wpływ na sprawność i efektywność ekonomiczną
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U02, E1_U03, E1_U12, E1_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U09, T1A_U12
- Efekt EU5_WSC
- Potrafi określić korzyści energetyczne i ekonomiczne skojarzonego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w tym oszczędność energii pierwotnej oraz jednostkowy zdyskontowany koszt wytwarzania ciepła w EC
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U17, E1_U18, E1_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, T1A_U13, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KS1_WSC
- Potrafi pracować w grupie i wspólnie analizować uzyskane wyniki
Weryfikacja: Zadanie domowe II
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K02, E1_K03, E1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K03, T1A_K06