- Nazwa przedmiotu:
- Samoloty bezzałogowe
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Zdobysław Goraj
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK309
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład – 30 h
Zajęcia projektowe - 15 h
Wykonanie i zaliczenie projektów (praca własna) 25 h
Przygotowanie prezentacji dla zadanego tematu 5 h
Łącznie 75 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS (wykład, zajęcia projektowe, konsultacje)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1.8 ECTS (45 h)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość projektowania samolotu
Znajomość mechaniki lotu i aerodynamiki
Znajomość wytrzymałości materiałow
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa wiedzę w zakresie zastosowania samolotów bezzałogowych, potrafi opracować projekt koncepcyjny systemu bezzałogowego dopasowanego do wymogów misji, umie dobrać czujniki samolotu, potrafi współdziałać w grupie projektowej, ma świadomość ważności bezpieczeństwa i istnienia zagrożeń przy projektowaniu i eksploatacji samolotów bezzałogowych
- Treści kształcenia:
- Wykład- Zastosowania: łączność, monitoring, miernictwo, badania atmosfery, akcje specjalne. Konfiguracje: mikro, mini, taktyczne bliskiego i średniego zasięgu, MALE, HALE, UCAV, zasilane bateriami słonecznymi, promy kosmiczne, wiropłaty. Technologie: aerodynamika, struktury i materiały, sterowanie, zespoły napędowe, łączność stacje naziemne. Problemy bezpieczeństwa: certyfikacja, zarządzanie ruchem powietrznym, systemy unikania przeszkód. Najważniejsze projekty: minimalizacja kosztów wytwarzania i użytkowania. Projekt konstrukcyjno – obliczeniowy statku bezzałogowego:
dobór sensorów, anten, systemu nawigacji, data link, częstotliwości, wyznaczenie głównych parametrów geometrycznych i masowych samolotu. Wyznaczenie charakterystyk aerodynamicznych. Projekt struktury wewnętrznej + analiza masowa samolotu. Wyznaczenie osiągów samolotu bezzałogowego, analiza kosztów projektu.
- Metody oceny:
- Średnia ocen z 6 projektów. Warunek konieczny: zreferowanie preferowanego tematu – najczęściej artykuł z czasopisma naukowego na temat UAS
Praca własna: sześć projektów, zreferowanie preferowanego tematu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Janes: UAV, Materiały konferencji specjalistycznych, dostarczonych przez wykładowcę do biblioteki wydziału; materiały konferencyjne i publikacje w języku angielskim dostarczone przez wykładowcę, internet. Książki: Reg Austin: Unmanned Aircraft Systems, Wiley 2010; Ed.Rogelio Lozano: Unmanned Aerial Vehicles, Wiley 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/UAV-s
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NK309_W1
- 1. zna najważniejsze zastosowania samolotów bezzałogowych
Weryfikacja: W trakcie projektowania dobiera czujniki samolotu do wykonania założonej misji i musi zaliczyć projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W15, LiK2_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05, T2A_W05
- Efekt NK309_W2
- 2. wie, jak zorganizować projektowanie samolotu bezzałogowego
Weryfikacja: Poprzez wykonanie 6 projektów szczegółowych i ich zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W13, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NK309_U1
- umie dobrać najważniejsze czujniki dla samolotu bezzałogowego
Weryfikacja: Poprzez zaliczenie projektu no 1
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04, LiK2_U06, LiK2_U10, LiK2_U12, LiK2_U14, LiK2_U15, LiK2_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04, T2A_U06, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16
- Efekt NK309_U2
- potrafi scharakteryzować najważniejsze etapy projektowania i wyróżnić krytyczne technologie ważne dla lotnictwa bezzałogowego
Weryfikacja: Poprzez zaliczenie projetów 2,3,4,5
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U17, LiK2_U18, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt NK309_U3
- umie korzystać z najnowszej literatury fachowej odnoszącej się do technologii bezzałogowych
Weryfikacja: poprzez analize artkułu, przygotowanie prezentacji i jej wygłoszenie
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt NK309_K1
- potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy przy obniżaniu masy i kosztów samolotu z zachowaniem ważnych parametrów misji
Weryfikacja: Poprzez wykonanie i zaliczenie projektu no 6, odnoszącego się do analizy kosztów samolotu bezzałogowego
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt NK309_K2
- potrafi współdziałać i pracować w zespole przy rozwoju projektu samolotu bezzałogowego
Weryfikacja: organizacja pracy zespołu podlega ocenie we wszystkich 6 projektach. Dobra organizacja ułatwi terminowe wykonanie i uzyskanie wysokich ocen za projekty, zła organizacja może uniemożliwić wykonanie całego zespołu projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt NK309_K3
- ma świadomość ważności bezpieczeństwa i istnienia zagrożeń przy projektowaniu i eksploatacji samolotów bezzałogowych
Weryfikacja: Poprzez wykonanie i zaliczenie projektów nr 3 i 4
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02