- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie matematyczne i identyfikacja procesów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Janusz Lewandowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK486
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin kontaktowych: 50, w tym:
a) wykład – 30 – godz.
b) ćwiczenia – 15 –godz.
c) konsultacje – 5 godz.
Praca własna studenta – 50 godzin, w tym:
a) 10 godz. – bieżące przygotowanie się do zajęć, studia literaturowe - 15 godz.,
b) 10 godz. – przygotowywanie się do kolokwiów, egzaminu - 15 godz.
c) 20 - realizacja projektu: model matematyczny kotła odzysknicowego (jedno i dwu ciśnieniowy) turbiny parowej, bloku parowego o uproszczonej strukturze oraz model opróżnianego zbiornika z gazem.
Razem: 100 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych: 50, w tym:
a) wykład – 30 – godz.
b) ćwiczenia – 15 –godz.
c) konsultacje – 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 130
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność formułowania i rozwiązywania prostych modeli matematycznych urządzeń i instalacji energetycznych. Znajomość zastosowań modelowania matematycznego w energetyce
- Treści kształcenia:
- Podstawowe etapy działań, których celem jest identyfikacja procesu: opracowanie modelu fenomenologicznego (schematu zastępczego), sformułowanie modelu matematycznego, identyfikacja modelu oraz symulacja procesów (rozwiązanie modelu). Zasady tworzenia schematów zastępczych, schematy zastępcze typowych maszyn, urządzeń i instalacji energetycznych. Modele rozwinięte (analityczne) i aproksymacyjne. Modele dla stanów ustalonych i nieustalonych Podstawowe równania rozwiniętych modeli matematycznych głównych elementów instalacji energetycznej. Metody identyfikacji modeli. Metody rozwiązywania modeli dla stanów ustalonych i nieustalonych. Zastosowania modelowania matematycznego w eksploatacji: optymalizacja rozkładu obciążeń, symulatory.
W ramach ćwiczeń opracowywany jest model matematyczny kotła odzysknicowego (jedno i dwu ciśnieniowy) turbiny parowej, bloku parowego o uproszczonej strukturze oraz model opróżnianego zbiornika z gazem.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia w trakcie semestru, ocena projektu. Egzamin końcowy w przypadku negatywnych lub niezadowalających ocen z kolokwiów. .
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Materiały na stronie przedmiotu
2. Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- http://estudia.meil.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NK486_W1
- Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą modelowania procesów i urządzeń w energetyce.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_W01, E2_W06, E2_W11, E2_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt NK486_W2
- Posiada wiedzę o zasadach identyfikacji modeli
Weryfikacja: kolokwium, projekt, ezgamin
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_W01, E2_W06, E2_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NK486_U1
- Umie dokonać procesu identyfikacji i stworzyć model matematyczny urządzenia
Weryfikacja: Kolokwium, projekt, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_U09, E2_U10, E2_U13, E2_U14, E2_U18, E2_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17
- Efekt NK486_U2
- Potrafi tworzyć złożone modele instalacji energetycznych dla celów bilansowania i analizy parametrów pracy.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_U17, E2_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U14, T2A_U10, T2A_U15
- Efekt NK486_U3
- Umie stosować oprogramowanie i systemy informatyczne dla modelowania i identyfikacji urzadzeń
Weryfikacja: Kolokwium, projekt, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_U13, E2_U18, E2_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt NK486_K1
- Potrafi pracować indywidualnie i w grupie, wykonać własny projekt
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_K03, E2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04