- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona środowiska w transporcie
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mirosław Nader, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Podstaw Budowy Urządzeń Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS408
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 85 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury 25 godz., przygotowanie się do egzaminu 25 godz., udział w egzaminach: 2 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem jest przekazanie wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju środowiska i roli transportu lądowego, morskiego i lotniczego w tym aspekcie. Zapoznanie z podstawami prawa, konwencjami klimatycznymi, podstawami udziału transportu w powstawaniu efektu cieplarnianego, szkodliwymi emisjami z procesów spalania w silnikach, szkodliwe oddziaływanie drgań i hałasu i ograniczaniu tych czynników w środowisku. Nadzwyczajne zagrożenia ekologiczne, ratownictwo techniczne, skutki wypadków komunikacyjnych oraz zagadnienia podstaw recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji. System monitorowanie skutków i raportowani oddziaływań inwestycji transportowych na środowisko.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu Zrównoważony rozwój środowiska, jego zagrożenia, równowaga ekologiczna. Konwencje klimatyczne. Efekty wywołane w skali globalnej, efekt cieplarniany. Zjawiska zachodzące w skali kontynentalnej i regionalnej. Ocena zanieczyszczenia środowiska na skutek oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego. Źródła i zagrożenie drganiami mechanicznymi i hałasem w środowisku oraz ocena ryzyka zawodowego. Metody obniżenia poziomu drgań mechanicznych i hałasu w środowisku transportowym. Ochrona przed zanieczyszczeniem środowiska materiałami eksploatacyjnymi pojazdów. Emisja szkodliwych zanieczyszczeń z silników spalinowych. Podstawy gospodarki produktami powstałymi w wyniku eksploatacji i likwidacji pojazdów. Zagrożenie środowiska wypadkami komunikacyjnymi. i transportem towarów niebezpiecznych. Nadzwyczajne zagrożenia ekologiczne w transporcie. Ratownictwo techniczne. Podstawowe metody ochrony i redukcji zagrożeń środowiska naturalnego na etapie planowania i eksploatacji systemów transportowych. Wybrane zagadnienia prawne w ochronie środowiska, monitoring środowiska oraz kierunki polityki ekologicznej w Polsce i UE.
- Metody oceny:
- wykład - egz. – część pisemna, ewentualnie cz. ustna
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Chłopek Z.: „Ochrona środowiska naturalnego”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2002, s. 169. Chudzikiewicz A.: „Elementy diagnostyki pojazdów szynowych”, Politechnika Warszawska, Instytut Technologii i Eksploatacji w Radomiu, 2002. Engel Z.: „Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 497. Gronowicz J.: „Ochrona środowiska w transporcie lądowym”. Biblioteka problemów eksploatacji, Poznań-Radom 2003, s. 361. Nader M.: „Modelowanie i symulacja oddziaływania drgań pojazdów na organizm człowieka” - monografia, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej - Transport, Zeszyt Nr 46, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001, s.172. Praca zbiorowa pod red. J. Grajnerta: „Izolacja drgań w maszynach i pojazdach”, seria Navigator, nr 8, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju środowiska, jego zagrożenia poprzez oddziaływania środków transportu, harmonizacja polityki transportowej dla równowagi ekologicznej, kierunków polityki ekologicznej, promocję publicznego transportu.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W02
- Rozumie podstawowe pojęcia wybranych zagadnień prawnych w ochronie środowiska w transporcie „Biała Księga” Komisji Europejskiej, „Zielona Księga” Komisji Europejskiej, „Złota Księga
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W03
- Posiada wiedzę w zakresie efektów wywołanych w skali globalnej, efekt cieplarniany, globalne ocieplenie, udział transportu, energetyki, przemysłu i rolnictwa w produkcji oraz działaniu na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W04
- Posiada wiedzę na temat zjawisk zachodzących w skali kontynentalnej i regionalnej transgraniczne przenoszenie zanieczyszczeń powietrza: związków węgla, siarki, azotu i cząstek stałych w Polsce i Europie, szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W05
- Posiada wiedzę na temat procesu zanieczyszczenia środowiska na skutek oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W06
- Posiada wiedzę w zakresie klasyfikacji źródeł i zagrożenia drganiami mechanicznymi i hałasem w środowisku transportowym oraz metody obniżenia ich szkodliwego poziomu. Zna oceny ryzyka zawodowego i podstawowe kryteria oceny. Posiada podstawy modelowania i symulacji oddziaływania drgań w układzie człowiek-pojazd-środowisko.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W07
- Posiada wiedzę na temat ochrony przed zanieczyszczeniem środowiska materiałami eksploatacyjnymi i emisją szkodliwych substancji ze środków transportu.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W08
- Posiada ogólną znajomość podstawowych zagadnień prawnych i gospodarki produktami powstałymi w wyniku eksploatacji i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W09
- Wypadki komunikacyjne i ich skutki społeczne i dla środowiska. Nadzwyczajne zagrożenia ekologiczne w transporcie, ratownictwo techniczne. Podstawowe zagrożenia środowiska transportem towarów niebezpiecznych, monitoring środowiska
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W10
- Podstawowe metody ochrony i redukcji zagrożeń środowiska naturalnego na etapie planowania i eksploatacji systemów transportowych Raport o oddziaływaniu inwestycji transportowych na środowisko.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zharmonizować politykę transportową pod kątem równowagi ekologicznej, promując transport publiczny.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt U02
- Potrafi ocenić skutki oddziaływania substancji z emisji z silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14
- Efekt U03
- Umie zastosować podstawowe pojęcia prawne i przepisy krajowe i UE w ochronie środowiska w transporcie.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10, Tr1A_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt U04
- Umie samodzielnie w oparciu literaturę opracować plan raportu o oddziaływaniu wybranych inwestycji transportowych na środowisko .
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi korzystać z literatury fachowej w celu podnoszenia umiejętności zawodowych
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując i kształtując w niej pozytywne postawy dla ochrony środowiska w transporcie
Weryfikacja: obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt K03
- Stosuje inżynierskie podejście do problemów technicznych w obniżaniu szkodliwych poziomów drgań i hałasu oparciu o przyjęte poziomy normatywne i prawne.
Weryfikacja: egzamin pisemny oraz ew. egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05